Drawing in kindergarten: a historical overview up to the first half of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.334.353Keywords:
drawing education, art education, pre-school education, Kisdednevelés (periodical), press analysisAbstract
Changes in pedagogical approaches, in the image and perception of the child, have all played a decisive role in the development of the role of drawing in the history of education. The historical treatment of art and drawing education in early childhood education is less well-explored, and our study therefore attempts to provide a comprehensive picture of the artistic-pedagogical aspirations and reformist pedagogical innovations in early childhood at the turn of the century, after examining the wider historical, cultural and social context. Drawing on the relevant literature of the last century (monographs, articles, the press of the periodicals Rajztanítás/Drawing Education and Kisdednevelés/Early Childhood Education), the paper shows the role of drawing in early childhood education, from the initial mechanical, useful manual skills exercises, through the discovery of playful visualisation and knowledge acquisition, to the emergence of art education. We review the main stages of early childhood art education from the 17th-century pedagogical model to the national and international pedagogical reform efforts that developed in the early 20th century, showing the issues of the periodical Kisdednevelés/Early Childhood Education concerning the principles and techniques of teaching drawing.Downloads
References
Anderkó, L. (1984). A „Kisdednevelés” Kenyeres Elemér szerkesztésében (1923–1933). Óvodai Nevelés, 34(4), 131–134.
Arisztotelész (1969). Politika. Gondolat Könyvkiadó.
Baranyai, E. (1932). Nagy László munkásságának neveléstudományi eredményei. Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda Rt.
Gál, A. (2012). A gyermektanulmányozás és a gyógypedagógia kapcsolata a 20. század elején Magyarországon. Új Pedagógiai Szemle, 62(11–12), 224–234.
Heimann, L. (1985). Comenius Orbis Pictusáról. Rajztanítás, 27(7), 11–18. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1985/?query=comenius&pg=84&layout=s
Joó, J. (2014). A német művészetpedagógia története 1900–1980 között. Neveléstudomány: oktatás - kutatás - innováció 2(4), 79–91.
Kárpáti, A. (1984a). Tantárgytörténeti fejezetek Rajztanítás, 26(2) 8–9. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1984/?query=dewey&pg=45&layout=s (2024. 09. 07.)
Kárpáti, A. (1984b). Fejezetek a gyermekrajzok művészettörténetéből 2. Rajztanítás, 26(6), 32–33. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1984/?query=pestalozzi&pg=213&layout=s (2024. 09. 07.)
Kárpáti, A. (1985). Vizuális játékok a gyermekkertben Rajztanítás, 27(1), 25–26.
https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1985/?query=fr%C3%B6bel&pg=26&layout=s (2024. 09. 07.)
Kárpáti, A. (1993). Elvek, eszmények, paradigmák a magyar rajztanításban a kezdetektől a hetvenes évekig. Magyar pedagógia, 93(1–2), 19–35.
Köves, Sz. (2009). A hazai rajzoktatás története (1777–1944) kortárs nevelési és művészeti irányzatok tükrében. Doktori disszertáció.
Németh, A. & Ehrenhard, S. (1999). Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti T ankönyvkiadó.
Németh, A. (2013). Az életreform társadalmi gyökerei, irányzatai, kibontakozásának folyamatai. In Németh, A. & Pirka, V. (Eds.), Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében (pp. 11–54). Gondolat Kiadó.
Németh, F. (1994). A gyermek mint rajzoló művész. Létünk, 24(1–2), 49–64.
Pukánszky, B. & Németh, A. (1998). Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Pukánszky, B. (2011). Három paradigmatikus „gyermekideológia” a nevelés eszmetörténetéből In Strédl, T. & Nagy, M. (Eds.), Egymás mellett vagy együtt. Selye János Egyetem.
Révész, E. (2003). A művészeti nevelés reformja a századfordulón és a gödöllői művésztelep. Ars Hungarica, 31(1), 73–109.
Rousseau (1957). Emil avagy a nevelésről. Tankönyvkiadó Vállalat.
Sztrinkóné Nagy, I. (2009). Óvó-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt Kiadó.
Tészabó, J. (2005). A gödöllői művésztelep és a nevelés. Iskolakultúra 15(2), 17–25.
Vinczellér, I. (1983). Néhány adat a képzőművészeti nevelés köréből. Rajztanítás, 25(3), 10 1–2. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1983/?query=comenius&pg=83&layout=s (2024. 09. 07.)
Elsődleges források
Ballai, K. (1910). A lőcsei kisdedóvói kiállítás tanulságai. Kisdednevelés, 39(15), 401–403. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1910/?query=A+l%C5%91csei+kisded%C3%B3v%C3%B3i+ki%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s+tanuls%C3%A1gai.+&pg=400&layout=s (2024. 09. 07.)
Ballai, K. (1911a). A gyermektanulmányozás módszereiről. Kisdednevelés, 40(2), 44–47. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=A+gyermektanulm%C3%A1nyoz%C3%A1s+m%C3%B3dszereir%C5%91l.+&pg=43&layout=s (2024. 09. 07.)
Ballai, K. (1911b). A kisded ösztönszerű munkái. Kisdednevelés, 40(3), 73–77. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=A+kisded+%C3%B6szt%C3%B6nszer%C5%B1+munk%C3%A1i.+&pg=72&layout=s (2024. 09. 07.)
Ballai, K. (1911c). Az első magyarországi országos kisdedóvói kiállítás. Kisdednevelés, 40(4), 105–110. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=Az+els%C5%91+magyarorsz%C3%A1gi+orsz%C3%A1gos+kisded%C3%B3v%C3%B3i+ki%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s&pg=104&layout=s (2024. 09. 07.)
Barton, I. (1905). A rajztanítás új iránya az óvodában. Kisdednevelés, 34(6 ), 147–150. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1905/?query=rajzol%C3%A1s&pg=146&layout=s (2024. 09. 07.)
Burchard Bélaváry, E. (1926). A Montessori - féle kisdedóvóintézet. Kisdednevelés, 51(6), 169–175. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1926/?query=A+Montessori+-+f%C3%A9le+kisded%C3%B3v%C3%B3int%C3%A9zet&pg=168&layout=s (2024. 09. 07.)
Comenius, (1929). Anyaiskola. Kisdednevelés, https://digitalia.lib.pte.hu/hu/comenius-anyaiskola-bp-kisdedneveles-kiadasa-1929-5351#page/34/mode/1up (2024. 09. 07.)
Dömötör, G. (1893). A kisdedóvás és -nevelés módszertani kézikönyve I. rész. Kisdednevelés, 22(6), 161–169. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=comenius&pg=164&layout=s (2024. 09. 07.)
Kenyeres, E. (1925a). Fröbel gyermekismerete. Kisdednevelés, 50(4), 99–107. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?query=fr%C3%B6bel+rajz&pg=98&layout=s (2024. 09. 07.)
Kenyeres, E. (1925b). Fröbel gyermekismerete Kisdednevelés, 50(6), 177–187. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?pg=176&layout=s (2024. 09. 07.)
Kenyeres, E. (1929). Előszó Comenius „Anyaiskola 44 című művének magyar fordításához. Kisdednevelés, 59(10), 299–304. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1929/?query=comenius+anyaiskola&pg=302&layout=s (2024. 09. 07.)
Kergomund, P. (1896). A rajz az óvodában. Kisdednevelés, 25(22), 556–557. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?query=rajzol%C3%A1s&pg=575&layout=s (2024. 09. 07.)
Klaudy, Gy. (1925). Rajz az óvónőképzőben. Kisdednevelés, 50(4), 112–114. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?query=rajz+az+%C3%B3v%C3%B3n%C5%91k%C3%A9pz%C5%91ben&pg=111&layout=s (2024. 09. 07.)
Nagy, L. (1906). Gyermekművészeti kiállítás. Népművelés, I. (1-6), 96–102. https://digitalia.lib.pte.hu/hu/barczy-istvan-weszely-odon-nepmiveles-i-kotet-bp-franklin-1906-5390#page/104/mode/1up (2024. 09. 07.)
Nagy, S. (1905). A jövő közoktatása Huszadik század, 5. 29–41. https://adt.arcanum.com/hu/view/HuszadikSzazad_1905/?pg=632&layout=s&query= (2024. 09. 07.)
Peres, S. (1896). Kisdednevelés. Rövid ismertetés a kiállítás sajtóügyi osztálya számára. Kisdednevelés, 25(17), 421–424. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?pg=440&layout=s (2024. 09. 07.)
S.A. (1896). Óvodáink az ezredéves kiállításon. 3. Gyermek- és közművelődési csarnok. Kisdednevelés, 25(15), 382–385. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?query=rajzol%C3%A1s&pg=401&layout=s (2024. 09. 07.)
S.A. (1898). A tanügyi kongresszus naplója. Kisdednevelés, 27(15), 394–405 https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1898/?query=rajzol%C3%A1s&pg=393&layout=s (2024. 09. 07.)
Stelly, G. (1929). III. Egyetemes Tanügyi Kongresszus kisdedóvási kiállítása. Kisdednevelés, 54(12), 368–374. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1929/?query=III.+egyetemes+tan%C3%BCgyi+kongresszus&pg=371&layout=s (2024. 09. 07.)
sz.n. (1900). Rajzolás az óvodában. Kisdednevelés, 29(19), 363–364. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1900/?query=rajzol%C3%A1s&pg=366&layout=s (2024. 09. 07.)
sz.n. (1906). Rajzoktatás az óvodában. Kisdednevelés. 35(11), 267–271. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1906/?query=rajzol%C3%A1s&pg=266&layout=s (2024. 09. 07.)
sz.n. (1911). Hódmezővásárhelyi tanfolyam. Kisdednevelés, 40(23), 645–646. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=%C3%B3v%C3%B3n%C5%91+rajza&pg=626&layout=s (2024. 09. 07.)
sz.n., (1910). A Gyermektanulmányi Múzeum szervezete. Kisdednevelés. 39(10), 257–260. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1910/?query=rajzol%C3%A1s&pg=254&layout=s (2024. 09. 07.)
sz.n., (1928). Egyesületi élet. Kisdednevelés, 53(7-8), 264–277. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1928/?pg=263&layout=s&query=p%C3%A9terfy+s%C3%A1ndor (2024. 09. 07.)
sz.n. (1898). A rajz az óvodában. Kisdednevelés, 27(21), 582–584. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1898/?query=rajzol%C3%A1s&pg=571&layout=s (2024. 09. 07.) (2024. 09. 07.)
Székely, G. (1893). Szabadkézi rajzolás. Kisdednevelés, 22(10), 313–314. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=rajzol%C3%A1s&pg=316&layout=s (2024. 09. 07.)
Székely, G. (1905). Gyermekművészet a nevelés szolgálatában. Kisdednevelés. 34(16), 407–410. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1905/?query=rajzol%C3%A1s&pg=404&layout=s
Székely, G. (1906). Az óvodai rajz újabb módszere. Kisdednevelés, 35(4), 97–101. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1906/?query=rajzol%C3%A1s&pg=96&layout=s
Székely, G. (1926) Alkotó foglalkozások a kisdedkorban. Kisdednevelés, 51(1), 3–11. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1926/?pg=2&layout=s
Székely, G. (1928). A magyar kisdedóvás százéves fejlődését bemutató kiállítás leírása és méltatása 1. Kisdednevelés, 53(9), 310–314. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1928/?query=a+magyar+kisded%C3%B3v%C3%A1s+100+%C3%A9ves+&pg=312&layout=s
Torkos, G. (1893). A festés az óvodában. Kisdednevelés, 22(8), 231–232. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=rajzol%C3%A1s&pg=234&layout=s
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.