The long way a mathematical concepts and methods develop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.225.241

Keywords:

Mathematics teaching, mathematical thinking, long journey, pre-kindergarten age, preschool age, primary school, secondary school, gaining experience, developing concepts based on actions and deeds

Abstract

In Hungary, mathematics teaching is structured in a spiral manner, with individual mathematical contents recur repeatedly in the course of public education. During the twelve (in some cases thirteen) academic years, the range of concepts related to a given content is expanded, the concepts become more and more precise, and the degree of freedom of the definition matching the given level of abstraction is developed. With the expansion of the scope and depth of the concepts, the range of techniques employed also broadens. However, if the content is not treated as a process, not as one stage on a long journey, then the spiral will not help the construction of mathematical concepts, the rudimentary concepts will remain separate and isolated. In this article, I show samples of the long journey through specific mathematical content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, J . S. (1968) Az oktatás folyamata. Tankönyvkiadó.

C. Neményi E. (2002) Az alsó tagozatos matematika tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 52(12), 89–98. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00066/2002-12-hkNemenyi-Also.html

C. Neményi, E. (2018). Nem szóból - hanem cselekvésből! Érintő Elektronikus Matematikai Lapok, (10). http://www.ematlap.hu/index.php/tanora-szakkor-2018-12/800-nem-szobol-hanem-cselekvesbol

C. Neményi, E. & Sz. Oravecz, M. (1993). Útjelző az 1. osztályos matematika tanításához . Nemzeti Tankönyvkiadó.

C. Neményi, E., Sz. Oravecz, M. (1994). Útjelző a 2. osztályos matematika tanításához. Nemzeti Tankönyvkiadó.

C. Neményi, E., Wéber, A., Konrád, Á. & Móricz, M. (2021–2023) Építsük fel! I.-IV. Matematikai gyűjtemény és Matematika munkáltató feladatlapok. Oktatási Hivatal.

C. Neményi, E., Oravecz, M. & Móricz, M. (2021), Építsük fel! Matematika munkáltató feladatlapok 2. osztály. Oktatási Hivatal.

Deák, E. (1985). Tanári kézikönyv a Matematika I. Kiegészítő tankönyvhöz. Tankönyvkiadó.

Deák, E. (1991). Matematika I.-III. Kiegészítő tankönyv. Tankönyvkiadó.

Kiss, T. (2001). A matematikai gondolkodás fejlesztése hétéves korig. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Piaget, J. & Inhelder, B. (2004) Gyermeklélektan,.Osiris Kiadó.

Piaget, J. (1999). Szimbólumképzés a gyermekkorban. Kairosz könyvkiadó Kft.

Rimat, F. (1925). Intelligenzuntersuchungen anschliessend an die Ach’sche Suchmethode. 4. köt. Göttingen Akadem. Buchh. G. Calvör Nachf .

Vásárhelyi, É. (2006). Problem solving with help of combination of different representations. In M, Fothe, M., Hermann & B., Zimmermann (Eds .), Learning in Europe: Computer in Mathematics Instruction (pp. 68–87). Collegium Europaeum Jenense.

Vigotszkij, L. Sz. (2000). Gondolkodás és beszéd. Trezor Kiadó.

Szabályozó dokumentumok

Nemzeti alaptanterv (NAT) 5/2020. (I. 31.) Kormányrendelet. Magyar Közlöny 2020. évi 17. szám 290-446. o.

Kerettanterv 2020 NAT-hoz 5.-8. évfolyamok részére: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8

Kerettanterv 2020 NAT-hoz 9.-12. évfolyamok részére: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf

Matematikai kompetenciaterület (2008). „A” 2. évfolyam, Kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterv .Educatio Kht.

Matematikai kompetenciaterület (2008). „A”, Matematika 3. évfolyam, Kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterv. Educatio Kht.

Downloads

Published

2024-10-22

How to Cite

Pintér, M. (2024). The long way a mathematical concepts and methods develop. Journal of Early Years Education, 12(2), 225–241. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.225.241