Great Assets: Hungarian Children’s Classics in Teaching English to Young Learners
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.279.288Keywords:
Hungarian children’s literature, lower primary pupils, EFL, intercultural competence, identityAbstract
The publication of more and more translations of Hungarian children’s books into English in the past two decades calls for the reconsideration of what children’s literature can be used in the English language classroom. This paper examines two Hungarian children’s books, Veronika Marék’s The Ugly Little Girl and Dóra Igaz’s Pali elkésik / Pali is Late. By exploring the teaching opportunities these books offer in the context of storytelling in TEYL (Teaching English to Young Learners), this paper argues that Hungarian children’s books in English can be used just as well as any authentic (i.e., British-American) books in language teaching. Moreover, the Hungarian culture expressed in the language and content of these books can make primary pupils more motivated and prouder of the Hungarian literary contribution to the international scene.
Downloads
References
Bland, J. (2013). Children’s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Bloomsbury Academic.
Donne, J. (1624). Devotions upon Emergent Occasions. Project Gutenberg. https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00006058
Ellis, G. & Brewster, J. (1992). The Primary English Teacher’s Guide. Penguin.
Ellis, G. & Brewster, J. (2014). Tell it Again: The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers (3rd ed.). British Council.
Hagyni kell, hogy a gyerekek élvezzék, amit olvasnak. [Let children enjoy what they read]. An interview with Judit Kovács. Pagony kiadó. 2020. 04. 21. https://www.pagony.hu/cikkek/hagyni-kell-hogy-a-gyerekek-elvezzek-amit-olvasnak-most-angolul-olvasok-nyelvelsajatitas-nyelvtanulas
Kovács, J. & Trentinné Benkő, É. (2017). A Task-Based Reader on Methodology and Children’s Literature (textbook). ELTE Eötvös Kiadó,.
Kovács, J. (2009). A gyermek és az idegen nyelv. Eötvös József Kiadó.
Krashen, S. D. & Terrell, T. D. (1983). The Natural Approach: Language acquisition in the classroom. Pergamon.
Krashen, S. D. (1989). Language Acquisition and Language Education: Extensions and Applications. Prentice Hall International.
Littlewood, W. (1981). Communicative Language Teaching: An introduction. Cambridge University Press.
Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (2014, Eds.). A korai idegennyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. ELTE Eötvös Kiadó.
Márkus, É., M. Pintér, T. & Trentinné Benkő, É. (2017, Eds.). Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben. ELTE TÓK.
Morgan, J. & Rinvolucri, M. (1983). Once Upon a Time: Using stories in the language classroom. Cambridge University Press.
Oktatási Hivatal [OH] (2020a). Az élő idegen nyelv tantárgy kerettanterve a 4. évfolyam számára. In Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. OH. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf
Oktatási Hivatal [OH] (2020b) Magyar nyelv és irodalom kerettanterve az 1-4. osztály számára. In: Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. OH. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf
Price, B. (2017). Élményalapú angoltanítás irodalmi szemelvényekkel – az óvodától a tanártovábbképzésig. In Márkus, É., M. Pintér, T. & Trentinné Benkő, É. (eds), Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben (pp. 206–222). ELTE TÓK.
Szepesi, J. (2014). A multikulturalitásra, interkulturalitásra nevelés megjelenése az angolórákon 1–6. osztályig. In Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (Eds), A korai idegennyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok (pp. 255–272). ELTE Eötvös Kiadó.
Trentinné Benkő, É. & Kovács, J. (2014). The World at Their Feet. Children’s Early Competence in Two Languages through Education. Eötvös József Könyv- és Lapkiadó.
Wandel, R. (2003). Teaching India in the EFL-Classroom: A Cultural or an Intercultural Approach? In Byram, M. & Grundy, P. (Eds), Context and Culture in Language Teaching and Learning (pp. 72–80). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853596728-008
Wright, A. (1995). Storytelling with Children. Oxford University Press.
Zaro, J. J. & Salaberri, S. (1995). Storytelling. Macmillan Heinemann.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.