Az alsó tagozatos diákok transzverzális készségeinek fejlesztését támogató digitális alkalmazások

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.66.78

Kulcsszavak:

transzverzális készségek, alsó tagozat, digitális alkalmazások

Absztrakt

A transzverzális készségek olyan tudományterületeken átívelő készségek, amelyekre szüksége van az embereknek a sikeres, teljes élethez. Ezek a készségek nem korlátozódnak egy adott területre, hanem általánosan alkalmazhatók, akár munkahelyi környezetben, akár személyes kapcsolatok terén, vagy akár különböző élethelyzetek kezelésében. Annak érdekében, hogy a diákok felnőttként használni tudják a transzverzális készségeiket, szükség van azok fejlesztésére már az iskolai oktatás során. Egy Erasmus+ projekt keretében arra a kérdésre kerestük a választ, hogy melyek azok a transzverzális készségek, amelyek érdemben fejleszthetők már alsó tagozatos gyerekek körében is. A projektben részt vevő hét partnerország pedagógusai körében (N = 322) végzett kérdőíves kutatásunk eredményeit felhasználva kiválasztottunk tíz készséget, amelyeket a megkérdezett pedagógusok fontosnak tartanak, ugyanakkor a fejlesztésükre nem helyeznek hangsúlyt. A kiválasztott tíz transzverzális készség fejlesztésének érdekében létrehoztunk három, egymással szoros kapcsolatban álló eszköztárat: egy digitálisjáték-alapú tanulási eszköztárat, egy online tanítás- és tanulástámogató eszköztárat és egy kommunikációs eszköztárat. Mindegyik eszköztárban egy készséghez egy olyan alkalmazás tartozik, amelynek használatával a készség fejleszthető alsó tagozatos diákok körében. Az eszköztárak kialakítása közben felhasználtuk azokat az adott alkalmazásra vonatkozó kutatási eredményeket, amelyek igazolták az alkalmazás használatának a konkrét készség fejlesztésére gyakorolt hatásait. Felhasználva a kutatás eredményeit és az elkészített eszköztárakat egy – a diákok transzverzális készségeinek fejlesztésében segítséget adó – pedagógus-továbbképzési anyag összeállítása, fejlesztése a projekt végső célja.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

/962/EK. Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=HU (2024.02.07.)

Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó.

Joynes, C., Rossignoli, S. & Amonoo-Kuofi, E. F. (2019). 21st Century Skills: evidence of issues in definition, demand and delivery for development contexts. Emerging Issues Report.

https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/14674/EIR_I023-I024_21st_Century_Skills_FINAL.pdf?sequence=467&isAllowed=y (2024.02.07.)

Lewin, C. & McNicol, S. (2014). Supporting the development of 21st Century Skills through ICT. In Brinda, T., Reynolds, N., Romeike, R. & Schwill, A. (Eds.), KEYCIT 2014: Key competencies in informatics and ICT (pp. 181–198). https://publishup.uni-potsdam.de/opus4- ubp/frontdoor/deliver/index/docId/7032/file/cid07.pdf (2024.02.07.)

Nemzeti alaptanterv (2020). 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 17, 290–446. (2024.02.07.)

UNESCO (2014). Asia-Pacific Education Policy Brief

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245064/PDF/245064eng.pdf.multi (2024.02.07.)

UNESCO (2016). Assessment of transversal competencies: policy and practice in the Asia-Pacific region

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246590?posInSet=3&queryId=7e75deff-1cdf-4aba-a3d0-e4f51300e3d3 (2024.02.07.)

Voogt, J. & Roblin, N. P. (2010). 21st Century Skills (Discussion Paper). University of Twente.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-17

Hogyan kell idézni

Kulman, K., & Lewandowska, E. (2024). Az alsó tagozatos diákok transzverzális készségeinek fejlesztését támogató digitális alkalmazások. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(3), 66–78. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.66.78