„Óvodámmal a világ körül” projekt elemzése a globális nevelés aspektusából
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.359.373Kulcsszavak:
konstruktív nevelés, projektpedagógia, globális nevelés, érzelmi intelligencia, kooperatív tanulás, fenntarthatóságra nevelés, játék az óvodában, környezeti nevelésAbsztrakt
Az éghajlatváltozás ellen az emberiségnek közös erővel kell szembenéznie. Az ENSZ 17 Fenntartható Fejlődési Célja között (Agenda,2030) az oktatáshoz köthető a 4. alapvető cél (SDG4 Minőségi oktatás), melynek egyik feladata a globális felelősségvállalásra és fenntarthatóságra nevelés, mely, mint ENSZ tagországnak, Magyarországnak is teljesítendő. Az óvodai nevelés egyik kiemelt célja, hogy a gyermek aktív tapasztalat során felfedezhesse szűkebb tágabb környezetét, pozitív viszony alakuljon ki közte és a természet között. A konstruktív tanulásértelmezés a motiválón kialakított környezetre épít; ahol aktív, alkotó, felfedező tevékenységekkel, a gyermekek saját maguk konstruálják tudásukat (Nahalka, 2002). Reflektálva a fenti elvárásokra, a tanulmány ismerteti az élmény, mint kiemelt jelentőséggel bíró tényező fontosságát a konstruktív pedagógiában, illetve megoszt egy jó gyakorlatot, mely során, a gyermekek játszva ismerkedhetnek a világgal, számukra érdekes és kihívást jelentő játékos tevékenységek által.
Letöltések
Hivatkozások
Csíkszentmihályi, M. (2004). Flow, Az áramlat, A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó.
Gabnai, K. (2015). Drámajátékok: bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó.
Lehoczky, J. (1999). Iskola a természetben, avagy a környezeti nevelés gyakorlata. Raabe Klett Könyvkiadó Kft.
Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben. Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó.
N. Kollár & Szabó (2017, Eds.). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II. kötet. Osiris Kiadó.
OECD (2003). Áttekintés: Az agy megértése: útban egy új tanulástudomány felé. (Overview. Understanding the Brain: Towards a New Learning Science). OECD.
Pásztor, E. & Kiss, A. T. (2023). Az erdő, mint nevelési színtér a hazai óvodai nevelésben, külföldi kitekintéssel. Magyar Tudomány, 184(3), 311–321. https://doi.org/10.1556/2065.184.2023.3.6
Tegzes, A. (2018). A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás. Képzés és Gyakorlat, 16(3), 59–66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7.
Torgyik, J. & Karlovitz, J. T. (2006). Multikulturális nevelés. Bölcsész Konzorcium.
UNESCO. (2017). A globális felelősségvállalásra nevelés. Témák és tanulási célkitűzések. UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság. .
Varga, L. (2019). A gyermeki idegrendszerről alkotott elméletek pedagógiai beágyazottságának paradigmatikus változásai. In Varga, A., Andl, H. & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Absztraktkötet (p. 178). MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet– és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet.
Varga, L. (2019). Gyermekkor– A világra nyíló ablak. Soproni Egyetem.
Varga, L. (2011). Új paradigmák: Globalizáció és konstruktívizmus. Létünk, 41(4), 21–30.
Vásárhelyi, J. (Ed.). (2010). Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia: alapvetés. https://mek.oszk.hu/13400/13463/13463.pdf (2024. 10. 14.)
Hivatkozott weboldalak
A környezeti vagy fenntarthatóságra nevelés helyzete az új Nat-ban. A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület szakértői. https://mkne.hu/wp-content/uploads/2021/09/NAT_es_Fenntarthato_neveles-1.pdf (2024.07.28.)
Az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodás. https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/climate-change/paris-agreement/ (2024. 08. 10.)
Brain Architecture. Center on the developing child. Harvard University. https://developingchild.harvard.edu/science/key-concepts/brain-architecture/#neuron-footnote (2024. 07. 08.)
Fűzné Kószó, M. A környezeti nevelés fogalmának tartalmi fejlődése. In A természetismeret tanításának módszertana. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Tanítóképző Tanszék. SZTE Elektronikus Tananyag Archívum. https://eta.bibl.u-szeged.hu/2204/2/932_a_krnyezeti_nevels_fogalmnak_tartalmi_fejldse.html (2024. 08. 01.)
Kormány 1784/2016. (XII.16.). A globális felelősségvállalásra nevelésről a formális és nem-formális oktatásban Magyarországon. Magyar Közlöny. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/318cb7aac854b3825031de92dcedf0552333e1df/megtekintes (2024. 10. 14.)
UNESCO. Magyar Nemzeti Bizottság. https://unesco.hu/kiemelt_programok/fenntarthato-fejlodesi-celok-107194 (2024. 07. 14.
/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm (2024. 10. 01.)
/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor (2024. 08. 01.)
/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról. https://njt.hu/jogszabaly/2013-326-20-22 (2024. 10. 01.)
évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv (2024. 10. 01.)
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.