Rajzolás az óvodában: történeti áttekintés a 20. század első feléig

Szerzők

  • Anett Somogyi Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Művészeti és Sporttudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.334.353

Kulcsszavak:

rajztanítás, művészeti nevelés, óvodai nevelés, Kisdednevelés, sajtóelemzés

Absztrakt

A pedagógiai szemlélet átalakulása, a gyermekkép és a gyermekfelfogás megváltozása mind-mind meghatározóak voltak abban, ahogy a rajztanítás szerepe a nevelés történetében folyamatosan változott. A művészeti nevelés és a rajzoktatás történeti feldolgozottsága az óvodáztatás területén kevésbé feltárt, tanulmányunkban ezért megkíséreljük a tágabb történeti, kulturális és társadalmi összefüggések vizsgálata után a századforduló kisgyermekkori művészeti-pedagógiai törekvéseiről, reformpedagógiai újdonságairól is átfogó képet adni. A tanulmány az elmúlt évszázadban keletkezett, releváns szakirodalmi forrásokra (monográfiákra, szakcikkekre, a Rajztanítás és a Kisdednevelés című szakfolyóiratok sajtóanyagaira) támaszkodva bemutatja, hogy a rajz milyen szerepet töltött be a kisgyermeknevelésben a kezdeti mechanikus, hasznos kézügyesítő gyakorlatoktól kezdve a játékos szemléltetés és ismeretszerzés felfedezésén keresztül a művészetpedagógia megjelenéséig. Áttekintjük a kisgyermekkori művészeti nevelés főbb állomásait a 17. századi pedagógiai modelltől egészen a 20. század elején kibontakozott hazai és nemzetközi pedagógiai reformtörekvésekig, bemutatva, hogy a Kisdednevelés című szakfolyóirat milyen publikációkat jelentetett meg az egyes rajztanítási elvekkel és módszerekkel kapcsolatban.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Anderkó, L. (1984). A „Kisdednevelés” Kenyeres Elemér szerkesztésében (1923–1933). Óvodai Nevelés, 34(4), 131–134.

Arisztotelész (1969). Politika. Gondolat Könyvkiadó.

Baranyai, E. (1932). Nagy László munkásságának neveléstudományi eredményei. Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda Rt.

Gál, A. (2012). A gyermektanulmányozás és a gyógypedagógia kapcsolata a 20. század elején Magyarországon. Új Pedagógiai Szemle, 62(11–12), 224–234.

Heimann, L. (1985). Comenius Orbis Pictusáról. Rajztanítás, 27(7), 11–18. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1985/?query=comenius&pg=84&layout=s

Joó, J. (2014). A német művészetpedagógia története 1900–1980 között. Neveléstudomány: oktatás - kutatás - innováció 2(4), 79–91.

Kárpáti, A. (1984a). Tantárgytörténeti fejezetek Rajztanítás, 26(2) 8–9. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1984/?query=dewey&pg=45&layout=s (2024. 09. 07.)

Kárpáti, A. (1984b). Fejezetek a gyermekrajzok művészettörténetéből 2. Rajztanítás, 26(6), 32–33. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1984/?query=pestalozzi&pg=213&layout=s (2024. 09. 07.)

Kárpáti, A. (1985). Vizuális játékok a gyermekkertben Rajztanítás, 27(1), 25–26.

https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1985/?query=fr%C3%B6bel&pg=26&layout=s (2024. 09. 07.)

Kárpáti, A. (1993). Elvek, eszmények, paradigmák a magyar rajztanításban a kezdetektől a hetvenes évekig. Magyar pedagógia, 93(1–2), 19–35.

Köves, Sz. (2009). A hazai rajzoktatás története (1777–1944) kortárs nevelési és művészeti irányzatok tükrében. Doktori disszertáció.

Németh, A. & Ehrenhard, S. (1999). Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti T ankönyvkiadó.

Németh, A. (2013). Az életreform társadalmi gyökerei, irányzatai, kibontakozásának folyamatai. In Németh, A. & Pirka, V. (Eds.), Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében (pp. 11–54). Gondolat Kiadó.

Németh, F. (1994). A gyermek mint rajzoló művész. Létünk, 24(1–2), 49–64.

Pukánszky, B. & Németh, A. (1998). Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Pukánszky, B. (2011). Három paradigmatikus „gyermekideológia” a nevelés eszmetörténetéből In Strédl, T. & Nagy, M. (Eds.), Egymás mellett vagy együtt. Selye János Egyetem.

Révész, E. (2003). A művészeti nevelés reformja a századfordulón és a gödöllői művésztelep. Ars Hungarica, 31(1), 73–109.

Rousseau (1957). Emil avagy a nevelésről. Tankönyvkiadó Vállalat.

Sztrinkóné Nagy, I. (2009). Óvó-iskola, gyermekkert, óvoda. A kisgyermekkor neveléstörténete. Didakt Kiadó.

Tészabó, J. (2005). A gödöllői művésztelep és a nevelés. Iskolakultúra 15(2), 17–25.

Vinczellér, I. (1983). Néhány adat a képzőművészeti nevelés köréből. Rajztanítás, 25(3), 10 1–2. https://adt.arcanum.com/hu/view/Rajztanitas_1983/?query=comenius&pg=83&layout=s (2024. 09. 07.)

Elsődleges források

Ballai, K. (1910). A lőcsei kisdedóvói kiállítás tanulságai. Kisdednevelés, 39(15), 401–403. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1910/?query=A+l%C5%91csei+kisded%C3%B3v%C3%B3i+ki%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s+tanuls%C3%A1gai.+&pg=400&layout=s (2024. 09. 07.)

Ballai, K. (1911a). A gyermektanulmányozás módszereiről. Kisdednevelés, 40(2), 44–47. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=A+gyermektanulm%C3%A1nyoz%C3%A1s+m%C3%B3dszereir%C5%91l.+&pg=43&layout=s (2024. 09. 07.)

Ballai, K. (1911b). A kisded ösztönszerű munkái. Kisdednevelés, 40(3), 73–77. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=A+kisded+%C3%B6szt%C3%B6nszer%C5%B1+munk%C3%A1i.+&pg=72&layout=s (2024. 09. 07.)

Ballai, K. (1911c). Az első magyarországi országos kisdedóvói kiállítás. Kisdednevelés, 40(4), 105–110. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=Az+els%C5%91+magyarorsz%C3%A1gi+orsz%C3%A1gos+kisded%C3%B3v%C3%B3i+ki%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s&pg=104&layout=s (2024. 09. 07.)

Barton, I. (1905). A rajztanítás új iránya az óvodában. Kisdednevelés, 34(6 ), 147–150. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1905/?query=rajzol%C3%A1s&pg=146&layout=s (2024. 09. 07.)

Burchard Bélaváry, E. (1926). A Montessori - féle kisdedóvóintézet. Kisdednevelés, 51(6), 169–175. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1926/?query=A+Montessori+-+f%C3%A9le+kisded%C3%B3v%C3%B3int%C3%A9zet&pg=168&layout=s (2024. 09. 07.)

Comenius, (1929). Anyaiskola. Kisdednevelés, https://digitalia.lib.pte.hu/hu/comenius-anyaiskola-bp-kisdedneveles-kiadasa-1929-5351#page/34/mode/1up (2024. 09. 07.)

Dömötör, G. (1893). A kisdedóvás és -nevelés módszertani kézikönyve I. rész. Kisdednevelés, 22(6), 161–169. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=comenius&pg=164&layout=s (2024. 09. 07.)

Kenyeres, E. (1925a). Fröbel gyermekismerete. Kisdednevelés, 50(4), 99–107. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?query=fr%C3%B6bel+rajz&pg=98&layout=s (2024. 09. 07.)

Kenyeres, E. (1925b). Fröbel gyermekismerete Kisdednevelés, 50(6), 177–187. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?pg=176&layout=s (2024. 09. 07.)

Kenyeres, E. (1929). Előszó Comenius „Anyaiskola 44 című művének magyar fordításához. Kisdednevelés, 59(10), 299–304. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1929/?query=comenius+anyaiskola&pg=302&layout=s (2024. 09. 07.)

Kergomund, P. (1896). A rajz az óvodában. Kisdednevelés, 25(22), 556–557. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?query=rajzol%C3%A1s&pg=575&layout=s (2024. 09. 07.)

Klaudy, Gy. (1925). Rajz az óvónőképzőben. Kisdednevelés, 50(4), 112–114. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1925/?query=rajz+az+%C3%B3v%C3%B3n%C5%91k%C3%A9pz%C5%91ben&pg=111&layout=s (2024. 09. 07.)

Nagy, L. (1906). Gyermekművészeti kiállítás. Népművelés, I. (1-6), 96–102. https://digitalia.lib.pte.hu/hu/barczy-istvan-weszely-odon-nepmiveles-i-kotet-bp-franklin-1906-5390#page/104/mode/1up (2024. 09. 07.)

Nagy, S. (1905). A jövő közoktatása Huszadik század, 5. 29–41. https://adt.arcanum.com/hu/view/HuszadikSzazad_1905/?pg=632&layout=s&query= (2024. 09. 07.)

Peres, S. (1896). Kisdednevelés. Rövid ismertetés a kiállítás sajtóügyi osztálya számára. Kisdednevelés, 25(17), 421–424. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?pg=440&layout=s (2024. 09. 07.)

S.A. (1896). Óvodáink az ezredéves kiállításon. 3. Gyermek- és közművelődési csarnok. Kisdednevelés, 25(15), 382–385. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1896/?query=rajzol%C3%A1s&pg=401&layout=s (2024. 09. 07.)

S.A. (1898). A tanügyi kongresszus naplója. Kisdednevelés, 27(15), 394–405 https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1898/?query=rajzol%C3%A1s&pg=393&layout=s (2024. 09. 07.)

Stelly, G. (1929). III. Egyetemes Tanügyi Kongresszus kisdedóvási kiállítása. Kisdednevelés, 54(12), 368–374. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1929/?query=III.+egyetemes+tan%C3%BCgyi+kongresszus&pg=371&layout=s (2024. 09. 07.)

sz.n. (1900). Rajzolás az óvodában. Kisdednevelés, 29(19), 363–364. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1900/?query=rajzol%C3%A1s&pg=366&layout=s (2024. 09. 07.)

sz.n. (1906). Rajzoktatás az óvodában. Kisdednevelés. 35(11), 267–271. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1906/?query=rajzol%C3%A1s&pg=266&layout=s (2024. 09. 07.)

sz.n. (1911). Hódmezővásárhelyi tanfolyam. Kisdednevelés, 40(23), 645–646. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1911/?query=%C3%B3v%C3%B3n%C5%91+rajza&pg=626&layout=s (2024. 09. 07.)

sz.n., (1910). A Gyermektanulmányi Múzeum szervezete. Kisdednevelés. 39(10), 257–260. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1910/?query=rajzol%C3%A1s&pg=254&layout=s (2024. 09. 07.)

sz.n., (1928). Egyesületi élet. Kisdednevelés, 53(7-8), 264–277. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1928/?pg=263&layout=s&query=p%C3%A9terfy+s%C3%A1ndor (2024. 09. 07.)

sz.n. (1898). A rajz az óvodában. Kisdednevelés, 27(21), 582–584. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1898/?query=rajzol%C3%A1s&pg=571&layout=s (2024. 09. 07.) (2024. 09. 07.)

Székely, G. (1893). Szabadkézi rajzolás. Kisdednevelés, 22(10), 313–314. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=rajzol%C3%A1s&pg=316&layout=s (2024. 09. 07.)

Székely, G. (1905). Gyermekművészet a nevelés szolgálatában. Kisdednevelés. 34(16), 407–410. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1905/?query=rajzol%C3%A1s&pg=404&layout=s

Székely, G. (1906). Az óvodai rajz újabb módszere. Kisdednevelés, 35(4), 97–101. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1906/?query=rajzol%C3%A1s&pg=96&layout=s

Székely, G. (1926) Alkotó foglalkozások a kisdedkorban. Kisdednevelés, 51(1), 3–11. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1926/?pg=2&layout=s

Székely, G. (1928). A magyar kisdedóvás százéves fejlődését bemutató kiállítás leírása és méltatása 1. Kisdednevelés, 53(9), 310–314. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1928/?query=a+magyar+kisded%C3%B3v%C3%A1s+100+%C3%A9ves+&pg=312&layout=s

Torkos, G. (1893). A festés az óvodában. Kisdednevelés, 22(8), 231–232. https://adt.arcanum.com/hu/view/Kisdedneveles_1893/?query=rajzol%C3%A1s&pg=234&layout=s

##submission.downloads##

Megjelent

2024-10-22

Hogyan kell idézni

Somogyi, A. (2024). Rajzolás az óvodában: történeti áttekintés a 20. század első feléig. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(2), 334–353. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.334.353