A matematikai fogalmak, módszerek fejlesztésének hosszú útja
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.225.241Kulcsszavak:
matematikai gondolkodás, hosszú út, kisgyermekkor, általános iskola, középiskola, cselekvésen alapuló koncepcióalakításAbsztrakt
Magyarországon a matematikatanítás spirálisan épül fel, az egyes matematikai tartalmak vissza-visszatérnek a közoktatás folyamán. A tizenkét (esetenként tizenhárom) tanév során egy adott tartalomhoz kapcsolódó fogalmak köre bővül, a fogalmak egyre precízebbek lesznek, kialakul a definíciónak az adott absztrakciós szinthez illeszkedő szabatossági foka. A fogalmak terjedelmének és mélységének bővülésével a használt eljárások köre is szélesedik. A hosszú út során a tartalmakat összefüggő fogalomépítési folyamatként kezeljük, a spiralitás elvének megfelelően időről-időre egyre magasabb szinten érintünk egy-egy fogalmat. Ellenkező esetben a spiralitás nem segíti a matematikai fogalmak épülését, a fogalomcsírák különállóak maradnak. Áttekintésemben egy-egy konkrét matematikai tartalmon keresztül mintákat mutatok a hosszú út módszerére.
Letöltések
Hivatkozások
Bruner, J . S. (1968) Az oktatás folyamata. Tankönyvkiadó.
C. Neményi E. (2002) Az alsó tagozatos matematika tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 52(12), 89–98. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00066/2002-12-hkNemenyi-Also.html
C. Neményi, E. (2018). Nem szóból - hanem cselekvésből! Érintő Elektronikus Matematikai Lapok, (10). http://www.ematlap.hu/index.php/tanora-szakkor-2018-12/800-nem-szobol-hanem-cselekvesbol
C. Neményi, E. & Sz. Oravecz, M. (1993). Útjelző az 1. osztályos matematika tanításához . Nemzeti Tankönyvkiadó.
C. Neményi, E., Sz. Oravecz, M. (1994). Útjelző a 2. osztályos matematika tanításához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
C. Neményi, E., Wéber, A., Konrád, Á. & Móricz, M. (2021–2023) Építsük fel! I.-IV. Matematikai gyűjtemény és Matematika munkáltató feladatlapok. Oktatási Hivatal.
C. Neményi, E., Oravecz, M. & Móricz, M. (2021), Építsük fel! Matematika munkáltató feladatlapok 2. osztály. Oktatási Hivatal.
Deák, E. (1985). Tanári kézikönyv a Matematika I. Kiegészítő tankönyvhöz. Tankönyvkiadó.
Deák, E. (1991). Matematika I.-III. Kiegészítő tankönyv. Tankönyvkiadó.
Kiss, T. (2001). A matematikai gondolkodás fejlesztése hétéves korig. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Piaget, J. & Inhelder, B. (2004) Gyermeklélektan,.Osiris Kiadó.
Piaget, J. (1999). Szimbólumképzés a gyermekkorban. Kairosz könyvkiadó Kft.
Rimat, F. (1925). Intelligenzuntersuchungen anschliessend an die Ach’sche Suchmethode. 4. köt. Göttingen Akadem. Buchh. G. Calvör Nachf .
Vásárhelyi, É. (2006). Problem solving with help of combination of different representations. In M, Fothe, M., Hermann & B., Zimmermann (Eds .), Learning in Europe: Computer in Mathematics Instruction (pp. 68–87). Collegium Europaeum Jenense.
Vigotszkij, L. Sz. (2000). Gondolkodás és beszéd. Trezor Kiadó.
Szabályozó dokumentumok
Nemzeti alaptanterv (NAT) 5/2020. (I. 31.) Kormányrendelet. Magyar Közlöny 2020. évi 17. szám 290-446. o.
Kerettanterv 2020 NAT-hoz 5.-8. évfolyamok részére: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8
Kerettanterv 2020 NAT-hoz 9.-12. évfolyamok részére: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf
Matematikai kompetenciaterület (2008). „A” 2. évfolyam, Kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterv .Educatio Kht.
Matematikai kompetenciaterület (2008). „A”, Matematika 3. évfolyam, Kompetenciafejlesztő oktatási program kerettanterv. Educatio Kht.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.