Német nemzetiségi gyermekkultúra
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.5.21Kulcsszavak:
gyermekkultúra, német nemzetiségi gyermekkultúra területei, modernitás és hagyományőrzésAbsztrakt
Jelen tanulmány a gyermekkultúra fogalom és kutatás nemzetközi irányzatai alapján mutatja be és vizsgálja a magyarországi német nemzetiség gyermekkultúráját, annak elemeit. Fontos kérdés a tradíció és a modernitás egymáshoz való viszonya és a kettő aránya. Ezek alapján az írás célja egy átfogó kép nyújtása a magyarországi németek gyermekkultúrájáról.
Letöltések
Hivatkozások
Arnold, C. (2019). Wolki und ihre Freunde. Gedichte und Reime, Märchen und Geschichten. Verband Ungarndeutscher Autoren und Künstler (Reihe Literatur Band 18.).
Berry, J. W. (2003). Conceptual approaches to acculturation. In Chun, K., M., Organista, P., B. & Marín, G (Eds.), Acculturation: Advances in Theory, Measurement, and Applied Research (pp. 17–37.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10472-004
Berry, J. W. & Sam, D. (2016). Theoretical perspectives. In Sam, D. & Berry, J.W. (Eds.), The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology. Second Edition (pp. 11–29). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316219218.003
Bourdieu, P. (1991). Psychischer, sozialer und angeeigneter physischer Raum. In Wentz, M. (Ed.), Stadt-Räume (pp. 25–34). Campus.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674028845
Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nurture reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568–586. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.4.568
Bús, I. & Klein, Á. (2008). Die Weitervererbung der Kinderkultur bei den Ungarndeutschen. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar.
Erb, M. (2018). Magyarországi német tanösvények. Egy sikeres és követendő kezdeményezés. Nemzetiségek, 25(10–14), 9372–9376. https://nemzetisegek.hu/repertorium/2018/04/belivek_10-14.pdf (2023.10.09.)
Hengst, H. (2002). Zur Verselbstständigung der kommerziellen Kinderkultur. Televizion, 15(2), 45–51. https://izi.br.de/deutsch/publikation/televizion/15_2002_2/hengst15_2.pdf (2023.10.12.)
Herger, E. (1984). Teufelsgipfel. Tankönyvkiadó.
Honig, M-S. (1999). Entwurf einer Theorie der Kindheit. Suhrkamp.
Honig, M-S. (2008). Lebensphase Kindheit. In Abels, H., Honig, M-S., Saake, I. & Weymann, A. (Eds.), Lebensphasen. VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Horak, K. & Horak, G. (2014). Kinderlieder, Reime und Spiele der Ungarndeutschen. (Ungarndeutsches Archiv 13.) ELTE.
Honig, M.-S. (1999). Entwurf einer Theorie der Kindheit. Suhrkamp.
Jenkins, H. (1998) Childhood Innocence and Other Modern Myths. In Jenkins, H. (Ed.), The Children’s Culture Reader (pp. 1–37). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814743782.003.0004 (2023.10.12.)
Kelle, H. & Breidenstein, G. (1999). Alltagspraktiken von Kindern in ethnomethodologischer Sicht. In Honig, M-S., Lange, A. & Leu, H.R. (Eds.), Aus der Perspektive von Kindern? (pp. 97–111). Juventa Verlag.
Klein, Á. (2007). Nyelv és kultúra. Adatok átörökítésükhöz a német nemzetiségi óvodákban. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar.
Klein, Á. (2011). Német nemzetiségi oktatás Tolna megyében – Der deutsche Nationalitätenunterricht im Komitat Tolnau. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar.
Klein, Á. & Márkus, É. (2020). Ungarndeutsche Kinderliteratur. Zwischen Hochdeutsch und Mundart. (= A magyarországi német gyerekirodalom a német irodalmi nyelv és a dialektus tükrében). Évkönyv. XV. (1), Tanulmánygyűjtemény. Zbornik radova. Papers of Studies. Abhandlungen (pp. 10–21). Újvidéki Egyetem.
Koch, V. (1980). Igele – Bigele: Ungarndeutsche Kinderanthologie. Tankönyvkiadó.
Kolosai, N. (2016) A gyermekkultúra jelene. In Kolosai, N. & M, Pintér, T. (2016, Eds.), A gyermekkultúra jelen(tőség)e (pp. 9-23). ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. http://www.e-pakk.hu/gykebook.pdf (2024. 04. 04.)
Korb, A. & Schuth, J. (2011, Eds.). Reigöd vum Weidepam. Kaanr Vrzählstickr von Mathilde Geiszkopf (A szomorúfűz gazdagsága. Káni elbeszélések Mathilde Geiszkopftól). Neue Zeitung Stiftung.
Liegle, L. (2003). Kind und Kindheit. In Fried, L., Dippelhofer-Stiern, B., Honig, M-S. & Liegle, L. (Eds.), Einführung in die Pädagogik der frühen Kindheit (pp. 14–53). Kohlhammer.
Márkus, É. (2007, Ed.). „Ene bene Tintenfass, geh’ zur Schul’ und lerne was.” Eine Text- und Aufgabensammlung zur „Ungarndeutschen Kinderliteratur“ für die Studenten der NationalitätenkindergärtnerInnen und -grundschullehrerInnenbildung (= A magyarországi németek gyermekirodalma. Szöveg- és feladatgyűjtemény.) Trezor Kiadó. http://mek.oszk.hu/08800/08816/08816.pdf (2023.10.12.)
Márkus, É. (2017). Praktische Verwendungsbeispiele mundartlicher Texte im Unterricht anhand von Beispielen aus der Märchensammlung Reigöd vum Weidepam. In Márkus, É. & Klein, Á. (Eds.), Ungarndeutsche Kinderliteratur in Theorie und Praxis. Didaktische Handreichung für Pädagog_innen zum Unterricht der ungarndeutschen Nationalitätenkinderliteratur im Kindergarten und in der Primarstufe (pp. 58–71). PTE KPVK. https://umz.hu/project/ungarndeutsche-kinderliteratur-in-theorie-und-praxis/ (2023.10.12.)
Márkus, É. & Klein, Á. (2017, Eds.). Ungarndeutsche Kinderliteratur in Theorie und Praxis. Didaktische Handreichung für Pädagog_innen zum Unterricht der ungarndeutschen Nationalitätenkinderliteratur im Kindergarten und in der Primarstufe. PTE KPVK. https://umz.hu/project/ungarndeutsche-kinderliteratur-in-theorie-und-praxis/ (2023.10.12.)
Márkus, É. (2021). Baranya megyei német népmesék a nemzetiségi oktatásban – Az Ördögcsúcs című mesekötet. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, (9)1, 131–144. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.131.144 (2023.10.12.)
Michaelis, J. (2001). Zauberhut. Magyarországi Németek Országos Önkormányzata.
Michaelis, J. (2008). Der verlorene Schatz. Szerzői kiadás.
Mintz, S. (2006). Hucks’s raft. Harvard UP.
Posner, R. (2003). Kultursemiotik. In Nünning, A. & Nünning, V. (Eds.), Konzepte der Kulturwissenschaften. Theoretische Grundlagen – Ansätze – Perspektiven (pp. 39–72). Verlag Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-02745-0_3
Mintz, G. (2014). Geschichte der Deutschen in Ungarn für die 9–12 Klasse. http://udgeschichte.hu/ (2023.10.05.)
Sándor, I. (2013). Gyermekkultúra? Tanító, 51(10), 15–17.
Seifert, M. (1970). Kinderschule Frankfurt, Eschersheimer Landstraße. Vorgänge. Eine kulturpolitische Korrespondenz, 5, 158–162.
Sloterdijk, P. (2005). Im Weltinnenraum des Kapitals, Zu einer philosophischen Geschichte der terrestrischen Globalisierung. Suhrkamp Verlag.
Tomasello, M. (2002). Die kulturelle Entwicklung des menschlichen Denkens. Zur Evolution der Kognition. Suhrkamp.
Tomasello, M. (2020). Mensch werden. Eine Theorie der Ontogenese. Suhrkamp.
Vargha, K. & Rónai, B. (1973). Der schlaue Bergmannsknappe. Märchen der Bergleute aus dem Komitat Baranya (Südungarn). Magyarországi Németek Demokratikus Szövetsége.
Wild, K. & Metzler, R. (1979). Hoppe, hoppe Reiter. Tankönyvkiadó.
Internetes források
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-531-92776-3_2 (2019.02.15).
https://nepszamlalas2022.ksh.hu/adatbazis/ (2023.10.09).
https://abgedreht.hu/ (2023.10.05.) https://doi.org/10.1055/s-0043-1776091
https://zentrum.hu/de/ (2023.10.05.) https://doi.org/10.1055/s-0043-1776091
https://blickpunkt.hu/#/ (2023.10.05.)
https://landesrat.hu/de/veranstaltungen-list/ (2023.10.05.)
https://lehrpfad.hu/ (2023.10.05.) https://doi.org/10.1055/s-0043-1776091
https://nemzetisegek.hu/repertorium/2018/04/belivek_10-14.pdf (2023.10.05.)
https://www.gju.hu/ (2023.10.12.)
https://vukinder.hu/ (2023.10.05.) https://doi.org/10.1055/s-0043-1776091
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.