Utazás egy piros esernyővel – Elméleti és gyakorlati közelítés a képkönyv műfajához

Szerzők

  • Hajnalka Merényi ELTE TÓK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék
  • Judit Koósné Sinkó ELTE TÓK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.178.191

Kulcsszavak:

képkönyv, a képkönyvek fejlesztő hatásai, szöveg és vizualitás, képolvasás, foglalkozásterv

Absztrakt

Tanulmányunk fókuszában egy olyan műfaj áll, amely Magyarországon alig ismert: a silent book (wordless picture book), azaz a képkönyv. Elméleti közelítésünket a műfaj többféle lehetséges megnevezésének és az emögött álló ontológiai sajátosságoknak a bemutatásával kezdjük, majd kiemeljük a képkönyvek történetének néhány fontos mozzanatát. Röviden kitérünk arra, milyen tényezők állhatnak amögött, hogy ez a műfaj a mai napig alig van jelen a magyar könyvkiadásban, és ezzel szembeállítva rávilágítunk a képkönyveknek az elsősorban az angolszász országokban tapasztalható népszerűségére. Nagyobbrészt külföldi szakirodalom alapján igyekszünk megmutatni, hogy esztétikai érdemein túl milyen gyakorlati haszonnal jár(na) a gyerekek számára a képkönyvek forgatása (vizuális nevelés, érzelmi nevelés, anyanyelvi nevelés). Végül pedig egy foglalkozástervben könnyen megvalósítható ötleteket kínálunk egy képkönyv gyerekekkel való közös megismeréséhez, élményteli feldolgozásához (Ingrid és Dieter Schubert The Umbrella című könyvéhez.)

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Ajánló bibliográfiák a képkönyvekhez

Abrahamson, R. F. (1981). An Update on Wordless Picture Books with an Annotated Bibliography. The Reading Teacher, 34(4), 417–421. https://www.jstor.org/stable/20195261

Afoma: Wordless Picture Books Worth “Reading” https://readingmiddlegrade.com/wordless-picture-books/

Képkönyvek kicsiknek és nagyoknak – életkori ajánló bibliográfia és irodalomjegyzék. (2021). In K. Goda & R. Péterfi (Ed.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp. 167–181), Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.

Nézve olvasd! – Módszertani ajánló és szöveg nélküli képkönyvek (óvodásoknak).

https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=501

Reese, C. (1996). Story developement using wordless picture books. The Reading Teacher, 50(2), 172—173. https://www.jstor.org/stable/20201735

Swan, A. M.(1992). Wordless picture book buddies. The Reading Teacher, 45(8), Exemplary Practices in Literacy Instruction, 655. https://www.jstor.org/stable/20200950

Irodalom

Crawford, P. & Hade, D. (2000). Inside the picture, outside the frame: Semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education, 15(1), 66–80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776

Goda, B. (2021). Bevezetés a szöveg nélküli képkönyvek (silent bookok) alkalmazásába. In Goda, K. & Péterfi, R. (Eds.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp 13–39). Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.

Kelemen, R. (2022). Az egyetemes emberi élet memoárja. Kortárs, (9), 80–84.

Le Roux, A. (2012). The production and use of wordless picture books in parent-child reading: an exploratory study within a South African context. Stellenbosch University, http://hdl.handle.net/10019.1/20177

Louie, B. & Sierschynski, J. (2015). Enhancing English learners’ language development using wordless picture books. The Reading Teacher, 69(1), 103–111. https://doi.org/10.1002/trtr.1376

Lysaker, J. & Hopper, E. (2015). Kindergartner’s emergent strategy use during wordless picture book reading. The Reading Teacher, 68(8), 649–657. https://doi.org/10.1002/trtr.1352

Nagy, N. (2021). Mesék szavak nélkül: olvasási stratégiák képkönyvekhez. In Goda, K. & Péterfi, R. (Eds.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp 39–51) Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.

Nodelman, P. (2005). Decoding the Images: how Picture Books work. In Hunt, P. (Ed.), Understanding Children’s Literature, Routledge. Magyar forrás: A KÉPEK DEKÓDOLÁSA. Hogyan olvassuk a képeskönyvek illusztrációit? Mesecentrum, 2023.01.09. https://igyic.hu/esszektanulmanyok/perry-nodelman-a-kepek-dekodolasa.html

Nyhout, A. & O’Neill, D. K. (2013). Mothers’ complex talk when sharing books with their toddlers: Book genre matters. First Language, 33(2), 115. https://doi.org/10.1177/0142723713479438

Read, D. & Smith, H. M. (1982). Teaching Visual Literacy through wordless picture books. The Reading Teacher, 35(8), 928–933. https://www.jstor.org/stable/20198128

Reese, C. (1996). Story development using wordless picture books. The Reading Teacher, 50(2), 172–173. https://www.jstor.org/stable/20201735

Révész, E. (2022). Interjú. Mese, 1(2), 82–91.

Révész, E. (2020). Maros Krisztina: Milyen színű a boldogság? In Révész E. Mentés másként (pp. 547–551). Balatonfüred Városért Közalapítvány.

Salisbury, M. & Styles, M. (2020). Children’s Picturebooks: the Art of Visual Storytelling. Laurence King Publishing .

Serafini, F. (2014). Exploring Wordless Picture Books. The Reading Teacher, 68(1), 24–26 https://doi.org/10.1002/trtr.1294

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-31

Hogyan kell idézni

Merényi, H., & Koósné Sinkó, J. (2023). Utazás egy piros esernyővel – Elméleti és gyakorlati közelítés a képkönyv műfajához. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(2–3), 178–191. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.178.191