Utazás egy piros esernyővel – Elméleti és gyakorlati közelítés a képkönyv műfajához
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.178.191Kulcsszavak:
képkönyv, a képkönyvek fejlesztő hatásai, szöveg és vizualitás, képolvasás, foglalkozástervAbsztrakt
Tanulmányunk fókuszában egy olyan műfaj áll, amely Magyarországon alig ismert: a silent book (wordless picture book), azaz a képkönyv. Elméleti közelítésünket a műfaj többféle lehetséges megnevezésének és az emögött álló ontológiai sajátosságoknak a bemutatásával kezdjük, majd kiemeljük a képkönyvek történetének néhány fontos mozzanatát. Röviden kitérünk arra, milyen tényezők állhatnak amögött, hogy ez a műfaj a mai napig alig van jelen a magyar könyvkiadásban, és ezzel szembeállítva rávilágítunk a képkönyveknek az elsősorban az angolszász országokban tapasztalható népszerűségére. Nagyobbrészt külföldi szakirodalom alapján igyekszünk megmutatni, hogy esztétikai érdemein túl milyen gyakorlati haszonnal jár(na) a gyerekek számára a képkönyvek forgatása (vizuális nevelés, érzelmi nevelés, anyanyelvi nevelés). Végül pedig egy foglalkozástervben könnyen megvalósítható ötleteket kínálunk egy képkönyv gyerekekkel való közös megismeréséhez, élményteli feldolgozásához (Ingrid és Dieter Schubert The Umbrella című könyvéhez.)
Letöltések
Hivatkozások
Ajánló bibliográfiák a képkönyvekhez
Abrahamson, R. F. (1981). An Update on Wordless Picture Books with an Annotated Bibliography. The Reading Teacher, 34(4), 417–421. https://www.jstor.org/stable/20195261
Afoma: Wordless Picture Books Worth “Reading” https://readingmiddlegrade.com/wordless-picture-books/
Képkönyvek kicsiknek és nagyoknak – életkori ajánló bibliográfia és irodalomjegyzék. (2021). In K. Goda & R. Péterfi (Ed.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp. 167–181), Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.
Nézve olvasd! – Módszertani ajánló és szöveg nélküli képkönyvek (óvodásoknak).
https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=501
Reese, C. (1996). Story developement using wordless picture books. The Reading Teacher, 50(2), 172—173. https://www.jstor.org/stable/20201735
Swan, A. M.(1992). Wordless picture book buddies. The Reading Teacher, 45(8), Exemplary Practices in Literacy Instruction, 655. https://www.jstor.org/stable/20200950
Irodalom
Crawford, P. & Hade, D. (2000). Inside the picture, outside the frame: Semiotics and the reading of wordless picture books. Journal of Research in Childhood Education, 15(1), 66–80. https://doi.org/10.1080/02568540009594776
Goda, B. (2021). Bevezetés a szöveg nélküli képkönyvek (silent bookok) alkalmazásába. In Goda, K. & Péterfi, R. (Eds.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp 13–39). Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.
Kelemen, R. (2022). Az egyetemes emberi élet memoárja. Kortárs, (9), 80–84.
Le Roux, A. (2012). The production and use of wordless picture books in parent-child reading: an exploratory study within a South African context. Stellenbosch University, http://hdl.handle.net/10019.1/20177
Louie, B. & Sierschynski, J. (2015). Enhancing English learners’ language development using wordless picture books. The Reading Teacher, 69(1), 103–111. https://doi.org/10.1002/trtr.1376
Lysaker, J. & Hopper, E. (2015). Kindergartner’s emergent strategy use during wordless picture book reading. The Reading Teacher, 68(8), 649–657. https://doi.org/10.1002/trtr.1352
Nagy, N. (2021). Mesék szavak nélkül: olvasási stratégiák képkönyvekhez. In Goda, K. & Péterfi, R. (Eds.), Szöveg nélküli képkönyvek. Elmélet és gyakorlat. (pp 39–51) Oktatási Hivatal – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.
Nodelman, P. (2005). Decoding the Images: how Picture Books work. In Hunt, P. (Ed.), Understanding Children’s Literature, Routledge. Magyar forrás: A KÉPEK DEKÓDOLÁSA. Hogyan olvassuk a képeskönyvek illusztrációit? Mesecentrum, 2023.01.09. https://igyic.hu/esszektanulmanyok/perry-nodelman-a-kepek-dekodolasa.html
Nyhout, A. & O’Neill, D. K. (2013). Mothers’ complex talk when sharing books with their toddlers: Book genre matters. First Language, 33(2), 115. https://doi.org/10.1177/0142723713479438
Read, D. & Smith, H. M. (1982). Teaching Visual Literacy through wordless picture books. The Reading Teacher, 35(8), 928–933. https://www.jstor.org/stable/20198128
Reese, C. (1996). Story development using wordless picture books. The Reading Teacher, 50(2), 172–173. https://www.jstor.org/stable/20201735
Révész, E. (2022). Interjú. Mese, 1(2), 82–91.
Révész, E. (2020). Maros Krisztina: Milyen színű a boldogság? In Révész E. Mentés másként (pp. 547–551). Balatonfüred Városért Közalapítvány.
Salisbury, M. & Styles, M. (2020). Children’s Picturebooks: the Art of Visual Storytelling. Laurence King Publishing .
Serafini, F. (2014). Exploring Wordless Picture Books. The Reading Teacher, 68(1), 24–26 https://doi.org/10.1002/trtr.1294
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.