A média: a változások oka vagy eszköze? A generációs szakadékról

Szerzők

  • Éva Kósa

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.2.48.68

Kulcsszavak:

generációs szakadék, a média, mint a társadalmi-kulturális közeg változásainak eszköze, fiatalok kontextusba ágyazott fejlődése, a kultúra átadásának vertikális és horizontális útjai, médiaoktatás

Absztrakt

A tanulmány a „millenniumi nemzedék” jellegzetességeit, a generációk közötti távolság összetevőit, változásait társadalmi-kulturális közegbe ágyazva elemzi. Alaptétele, hogy ezeknek a jelenségeknek a média nem előidézője, inkább eszköze, a szokatlan sebességgel zajló technikai-technológiai s az ezzel együtt járó társadalmi folyamatok terén tapasztalható módosulásokkal kölcsönhatásban lévő tényezőnek tekinthető. A tizenévesek társadalmi-kulturális helyzetében megfigyelhető változások mindegyike – kisebb-nagyobb mértékben – összefügg a média használatával, a tömegkultúra terjedésével, az általánosságban vett (és itt különösen a szülői) nézetrendszerek átalakulásával, a tapasztalatszerzés módjaival, a fiatalok médiával kapcsolatos tevékenységével, illetve az abban megfigyelhető változásokkal. A szerző úgy látja, hogy a média ebben az összefüggésben fontos szereplőjévé vált annak a folyamatnak, melynek során a kulturális transzmisszió vertikális formái (a szülök, az iskola, a felnőtt társadalom és a felnőttek kultúrája) mellett vagy akár helyett, a kortársak révén – a média adta lehetőségekkel élve – a kultúra horizontális közvetítésének dominanciája erősödik.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2016-04-01

Hogyan kell idézni

Kósa, Éva. (2016). A média: a változások oka vagy eszköze? A generációs szakadékról. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 4(2), 48–68. https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.2.48.68

Folyóiratszám

Rovat

Tematikus tanulmányok