Magas rizikófaktorú deviáns-veszélyeztetett fiatalok iskolai kötődései
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.2.1.10Kulcsszavak:
iskolai kötődés, kötődéserősség, deviáns-veszélyeztetett fiatalok, másodlagos kötődési tárgy, pót-kötődési tárgyAbsztrakt
A kötődés alapvetően az anya és a gyermek kapcsolatának ismérveit feltáró viselkedéses rendszer, melyet Jonh Bowlby definiált a hatvanas évek végén. Azóta a kötődés már nem csak ebben a klasszikus viszonyrendszerben értelmezhető: számos alterülete bontakozott ki, melyek közül az egyik, napjainkban igen nagy jelentőséggel bíró, az iskolai kötődés. Az alábbi tanulmányban egy magas rizikófaktorú deviáns-veszélyeztetett fiatalok kötődésvizsgálatával foglalkozó pilotkutatás második része kerül bemutatásra. A vizsgálat során deviáns-veszélyeztetett és nem veszélyeztetett fiatalok iskolához fűződő kötődéserőssége került feltárásra, kérdőíves módszerrel. A kutatás fókuszában voltaképpen az állt, hogy megjelenhet-e az iskola másodlagos, illetve pót-kötődési tárgyként a fiatalok esetében, hatványozva ezzel védőfaktor-funkcióját.
A tanulmány első felében a normától való eltérés ismérvei és annak következményei, a többszörös kötődés Bowlby-féle elképzelése, illetve az iskolai kötődés különböző aspektusai kerülnek bemutatásra. A második részben pedig az empirikus vizsgálat eredményei olvashatóak, külön hangsúlyt fektetve az iskolai kötődés intenzitásának különbségeire, a tanárokhoz fűződő viszony analízisére, illetve, a korábbi vizsgálati eredmények összefűzésével, az iskolai és az anyai kötődés koherenciájára.
Letöltések
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2016 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.