Tanult lányok, emancipált nők ábrázolása dualizmus kori karikatúrákon. Ikonográfiai kutatások a neveléstörténetben Pécsen
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.4.16Kulcsszavak:
nőtörténet, lánynevelés-történet, dualizmus kora, ikonográfiai kutatás, karikatúraAbsztrakt
A tanulmány – mely a szerző átfogó, újkori nőnevelés-történeti kutatásainak része – a 19. század végén keletkezett, főként a magyar sajtóban közölt, művelt nőket ábrázoló karikatúrák bemutatását adja, esetenként nemzetközi kitekintéssel. Tágabb, a történeti és neveléstörténeti ikonográfiai kutatások külföldi, hazai és a pécsi neveléstörténeti műhelyhez kapcsolódó historiográfiai bevezetéssel indul az írás. Ezt követi annak rövid bemutatása, hogy a nőtörténet és lánynevelés-történet kutatásához milyen képi forráscsoportokat lehet feltárni és használni, ezeken belül a szerző a karikatúra tömör műfaji jellemzését készítette el. A tanulmány középpontjában a divatozó, az emancipált és a tanult nőkről készített korabeli karikatúrák képi és szöveges bemutatása áll. A forráselemzés azt mutatja, hogy miközben a megújuló, polgárosodó dualizmus kori magyar társadalomban a nők hagyományos szerepeiken túllépve, gazdasági, politikai, kulturális értelemben is széles teret nyertek, a karikatúrák készítői az új női feladatokat csak negatív módon ábrázolták, és ellenpontként sokszor régi korok családi körben látható nőit jelenítették meg a rajzokon.
Letöltések
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2017 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.