Az intézményesült ének-zeneoktatás létrejötte, és annak momentumai 1948-ig

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.77.92

Kulcsszavak:

magyar kulturális élet, zeneiskolák története, kóruskultúra, egyházzenei mozgalmak

Absztrakt

Jelen tanulmány a nemzeti zenetanítás, a kulturális élet kialakulását, annak folyamatát mutatja be a kezdetektől az államosításig. Ennek keretében arra kíván válaszolni, kik ennek az irányítói, fenntartói és működtetői. Neves városok, egyesületek és iskolaalapítók szerepe, feladata kerül megnevezésre. Tanmenetekből, évkönyvekből, minisztériumi rendeletekből, hagyatékfeldolgozásból, helytörténeti múzeumok jegyzeteiből dokumentumelemzéssel nyert adatok alapján a koncert- és művészeti élet példáival összefüggésben kialakuló iskolarendszerekről kapunk képet. Fő cél bemutatni a nemzeti elem feltűnését az ének-zene tanítás és a kulturális élet színterein. Mindezt abban a kontextusban, hogy a felvázolt fejlődési folyamat a Trianoni békeszerződés előtti virágzó magyar városokból indult el, és végigélte a világégések kulturális, gazdasági és társadalmi rombolásait.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-12-22

Hogyan kell idézni

Szabadi, M. (2021). Az intézményesült ének-zeneoktatás létrejötte, és annak momentumai 1948-ig. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(3), 77–92. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.77.92

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus tanulmányok