Bukott tanárok történetei

  • Gabriella Petres Csizmadia
##semicolon## iskolaregény, identitáskonstrukció, tanári identitás, személyes identitás, irodalom-módszertan

Absztrakt

Tanulmányomban Komlós Aladár Néró és a VII. A c. regényének identitáskonstrukcióit vizsgálom, elsősorban egy-egy tanár karakterábrázolására fókuszálva, majd az értelmezés eredményeinek tanórai keretek közti alkalmazására vázolok fel lehetőséget. Az 1935-ben megjelent iskolaregény egyrészt a tanár-diák kapcsolat szövevényességét mutatja be, másrészt érzékletesen ábrázolja a tanárszereplők személyes és szakmai identitásának képlékenységét. A karrierregényként is felfogható történetben nyomon kísérjük a főszereplő népszerűségvesztésének az eseményeit, amelyek mind a kollégák, mind a tanítványok körében visszafordíthatatlan folyamatként uralják a mindennapjait. Az elemzést kísérő módszertani útmutató során kooperatív oktatási módszerek segítségével kínálok alternatívát a regény napjaink irodalomoktatásában történő elhelyezésére.

Referenciák

Baranyai, N. (2003). Személyiségfejlődés, nevelődés, költői identitás. Hitel, 16(4), 53–69.

Kaposi, L. (2002). Játékkönyv. Kapitális Kft..

Karinthy, F. (1936). Néró és a VII. A. Nyugat, 28(1). o.n.

Kiss, J. (2000). Bevezetés a gyermekirodalomba. Polis..

Komlós, A. (1958). Néró és a VII. A. Magvető.

Kosztolányi, D. (1925). Aranysárkány. Légrády.

Móricz, Zs. (1920). Légy jó mindhalálig. Athenaeum.

Pethőné Nagy Cs. (2005). Módszertani kézikönyv. Korona.

Samu, Á. (2004). Kreatív írás. Holnap.

Szabó, M. (1970). Abigél. Móra.

Ujvári, L. (1936). Bukott tanárok. Korunk, 11(3), 266–269. https://doi.org/10.1093/icesjms/11.2.266-a

Megjelent
2021-04-22
Hogyan kell idézni
Petres Csizmadia, G. (2021). Bukott tanárok történetei. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(1), 191-200. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.191.200
Rovat
Tematikus tanulmányok