Tevékenykedtető feladattípusok a fenntarthatóságért

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.195.207

Kulcsszavak:

tevékenykedtető feladatok, tantárgyközi kapcsolatok, fenntarthatóságra nevelés, francia nyelv tanítása, magyartanítás, nyílt végű feladatok, Komplex Instrukciós Program

Absztrakt

A környezetvédelem ügye, a környezettudatosság hétköznapi gyakorlatának elfogadtatása és az arra való motiváció nem csak a környezetismeret és a természettudomány órákon kerül előtérbe, hanem valamennyi tantárgy immár lényeges, intergrált része. Nyelvtanulóknál különösen fontos, hiszen az elmúlt évek valamennyi vizsgatípusában megjelentek a témával kapcsolatos szövegek. A felső tagozatos magyarórákon is változatosan juthat szerephez a téma, ugyanis kiváló alapot ad a szövegfajták (érvelő, ismeretterjesztő, véleményformáló) tanításához. Az elmúlt évek tanári gyakorlatában mindkét tantárgyam (magyar és francia) és mindkét korosztály (felső tagozat és gimnázium) esetében számos didaktikai eljárást próbáltam ki, hogy a fenntarthatóság témáját integráljam az óráimba, amelyeket a tevékenykedtető feladattípusok használata jellemez. Ezeket a jó gyakorlatokat kívánom megosztani tanulmányomban, bevezetőként röviden vázolom a tevékenykedtető módszer elméletét. A tevékenykedtető szemléletnek és a változatos tanórai eljárásoknak köszönhetően a diákok a tanórákon nem csak tanulóként, hanem társadalmi szereplőként jelennek meg, tágabb környezetükről is tanulnak gondolkodni, véleményt formálni, tervezni. A környezeti nevelés alapvető ismereteinek átadása az egyéb tantárgyak feladata. Azonban a fenntarthatóságról való tudás és az ezzel kapcsolatos világismeret aktivizálása, felhasználása elengedhetetlen része a többi tantárgy módszertani gyakorlatának is.

Letöltések

Hivatkozások

Bolen, J. (2021). 39 Task-Based Language Teaching and Learning Activities: A Very Practical Guide to Using TBL in the ESL/EFL Classroom. Jackie Bolen.

Chanson, P. (2016) De l’invention de la culture à l’interculturalité. In Suter, P., Bordessoule Gilléron, N., Fournier-Kiss, C. (Eds.), Regards sur l’interculturalité. Un parcours interdisciplinaire, (pp. 27−53). Métis Press.

Ellis, R., Skehan, P., Li, S., Shintani, N. & Lambert C. (Eds.). (2019). Task-Based Language Teaching: Theory and Practice. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108643689

Frappa, S. (2021). Entre interprétation, compréhension et relativisme culturel, pour une utilisation des documents authentiques en classe de FLE: l’exemple du genre. Sciences de l’Homme et Société. https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-03357028 (2024. 01. 25.)

Gautherot, J-M. (2009). Glossaire des termes du CECR. Le français dans le monde, recherches et applications, 45, 169−191.

Jackson, D. O. (2022). Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009067973

K. Nagy, E. (2015). KIP KÖNYV I-II. Miskolci Egyetemi Kiadó.

Kovács, J. & Trentinné Benkő, É. (2019) Task-Based Reader on Methodology and Children’s Literature. Eötvös Kiadó.

Pertl, G. (2002, Ed.). Közös európai referenciakeret. Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ Kht.

Rosen, É. (2009). Perspective actionnelle et approche par les tâches en classe de langue. Le français dans le monde, recherches et applications, 45, 6−14.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Gombkötőné Lombár, I. (2025). Tevékenykedtető feladattípusok a fenntarthatóságért. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 13(1), 195–207. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.195.207