Fenntarthatóságra nevelés a Benkő István Református Iskolában

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.186.194

Kulcsszavak:

természettudományos megismerési módszerek, komplex természettudomány, egész iskolás fenntarthatóságra nevelés

Absztrakt

A fenntarthatóság divatos és mind jobban előtérbe kerülő kifejezése egyre nagyobb teret kap az oktatásban is. Ez a szemléletmód nem szűkíthető meghatározottan egy tantárgyra, ahogyan a minket körülvevő világ vizsgálata sem sorolható egyetlen tudományágba. Így egy oktatási intézményben akkor igazán eredményes a fenntarthatóságra nevelés, ha az intézmény egészének működésében jelen van ez az attitűd. Ebben a tanulmányban azokat a jógyakorlatokat kívánom megosztani, amelyeket az elmúlt években iskolámban a kollégák, a vezetőség és külső szakmai szervezetek segítségével megvalósítottunk. A jógyakorlatok középpontjában minden esetben a teremtett világ, rendszerben való megismerése és a természettudományos gondolkodásmód elsajátítása áll. Mindezekhez elengedhetetlen a tantárgyak közötti kapcsolatok erősítése és a tantárgyi integráció elősegítése. A gyakorlati módszerek között előtérbe kerülnek a tanulói tevékenységre ösztönző, arra építő, a tanulást felfedezésként értelmező módszertani munkaformák. E célok megvalósításához elengedhetetlen a pedagógusok folyamatos érzékenyítése és képzése, valamint a megfelelő taneszközök, segédanyagok használata is. 

Letöltések

Hivatkozások

/2020. (I. 31.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról. https://njt.hu/jogszabaly/2020-5-20-22 (2024.08.30.)

/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. https://njt.hu/jogszabaly/2012-110-20-22 (2024.08.30.)

/1995. (X. 26.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról. https://njt.hu/jogszabaly/1995-130-20-22, https://njt.hu/jogszabaly/2020-5-20-22 (2024.08.30.)

Benkő (sz.n.). Zöld úton járunk. https://benkorefi.hu/zold-uton-jarunk/ (2024.08.30.)

Bíró, M. & Molnár, Zs. (2011). Milyen természetes a környezetünk? Terepi adatlap a MÉTA Természetesség mérőjéhez. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület.

Csizmadia, L. (2014). Csodálatos Természet: Természetismeret (Biológia) – Tanulói kísérletgyűjtemény-munkafüzet az általános iskola 5. osztálya számára. A siófoki Perczel Mór Gimnázium tanulói segédlete. Siófok Város Önkormányzata, a KEIOK Kft. és az INNOBOND Kft.

ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok https://sdgs.un.org/2030agenda (2024.02.04.)

Farkasné Nagy, K. (2022). Foglalkozásgyűjtemény a természettudomány tanításához 5. osztály. Református Tananyagfejlesztő Csoport.

Fenntarthatóság részletes érettségi vizsgakövetelmények. (2022). Fenntarthatóság részletes érettségi vizsgakövetelmények. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf (2024.02.04.)

Kerettantervek (2020). Kerettantervek az egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet (2024.02.04.)

Református Tananyagtár. https://reftantar.hu/rolunk/ (2024.10.30.)

UNESCO (2017). Fenntartható fejlődési célok oktatása – Tanulási célok. Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete. https://ofi.oh.gov.hu/node/181079

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Farkasné Nagy, K. (2025). Fenntarthatóságra nevelés a Benkő István Református Iskolában. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 13(1), 186–194. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.186.194