Fenntarthatóságra nevelés a Tiszafüredi Óvodák Nyitnikék Tagóvodájában

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.169.185

Kulcsszavak:

Nyitnikék Óvoda, természeti értékek, zöld ünnepeink, szemléletmódváltás

Absztrakt

Óvodánk önkormányzati óvodaként hat csoporttal működik. A Nyitnikék tagóvoda négy csoportja környezet- és természetbarát irányultsággal működik. Lakóhelyünk, Tiszafüred kiemelkedő természeti adottságokkal rendelkezik. A Tisza folyó, a Tisza-tó, a Hortobágy közelsége kiemelt természeti jelentőséggel bír az itt élők és az idelátogatók számára. Természeti és társadalmi értékeink megismertetése kiemelt fontosságú óvodai nevelésünkben. A fenntarthatóságra nevelés alapjait a zöld szíves ünnepeink köré csoportosított tevékenységekkel, programokkal színesítjük. Pedagógiai gyakorlatunk fontos jelképe a bejárat melletti falon található nagy zöld szív, amelyre az óvodapedagógusok figyelemfelhívó képeket, kiírásokat, plakátokat helyeznek el. A csoportok saját faliújságjára közepes méretű zöld szív kerül ki és a kirándulás vagy ünnep alkalmával a gyerekek ruházatára is feltűzzük a szívet. Zöld jeles napjainkat óvodai vagy csoportszinten ünnepeljük meg. Fontosnak tartjuk a közösen átélt élményeket, közvetlen megtapasztalásokat. A „Megmozdul az ovi” programsorozat keretében mind a négy csoportunk egyszerre vesz részt a programokon. Egy-egy rendezvénybe bevonjuk a szülőket is ezzel segítve a szülők szemléletmódváltását. Természeti környezetünk felkínálja a legjobb lehetőségeket, a hetenként visszatérő kirándulások alatti rácsodálkozást a természet kincseire. A közösen átélt élmények a közösség összetartozásának érzését erősítik, ezért igyekszünk változatos programokat szervezni, melyek színesítik óvodai életünket. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekeken keresztül pozitív hatásokat gyakoroljunk szüleikre. A családokkal közösen szervezett programjainkat folyamatosan bővítjük. Jeles napjaink mellett a mindennapjainkat folyamatosan áthatja az a környezettudatos szemléletmód, amellyel segítjük óvodásainkat abban, hogy egy jobb és élhetőbb, fenntarthatóbb világban cseperedjenek iskolásokká, később felnőttekké. A gyermekek környezeti kultúrájában, ismereteikben, természet iránti érzelmeikben környezettudatos magatartásában bekövetkezett változásokról partnereink (a szülők, iskolák, illetve fenntartónk) pozitív visszajelzései adnak képet.

Letöltések

Hivatkozások

/2018. (VII. 25.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról. https://njt.hu/jogszabaly/2011-4301-02-00.7#CA15@BE1 (2024.10.30.)

Bihariné Krekó, I. & Kanzler, Gy. (2019). Az óvodai környezeti nevelés módszertana. ELTE Eötvős Kiadó.

Kiss Pál Múzeum (n.a). Múzeumpedagógiai programok. https://kisspalmuzeum.hu/muzeumpedagogia/ (2024.10.30.)

Könczey, R., Kovács, E., Kovács, L. & Varga, A. (2016, Eds.). Zöld óvoda leszünk! – módszertani segédanyag és útmutató Zöld Óvoda címpályázatra készülő óvodapedagógusoknak. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Mónus, F. (2020). A fenntarthatóságra nevelés trendjei, lehetőségei és gyakorlata a közép és felsőoktatásban. Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD).

Pedagógiai Program (sz.n.). Tiszafüredi Óvodák Pedagógiai Program. www.tiszafurediovodak.hu/pages/tiszafuredi-ovodak/contents/media/507/506416/pedagogiai-program.pdf (2024.03.19.)

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Muliter, S., & Pallai, G. (2025). Fenntarthatóságra nevelés a Tiszafüredi Óvodák Nyitnikék Tagóvodájában. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 13(1), 169–185. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.169.185