Fenntarthatóság és művészetpedagógia – Új kihívások a pedagógusképzés vizuális nevelésében
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.161.168Kulcsszavak:
művészeti nevelés, vizuális nevelés, fenntarthatóság, alkotóeszközök, műanyagok használata, újrahasznosításAbsztrakt
Az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszékének 3612+Vizuális Képességek Kutatóműhelye folyamatosan figyeli a vizuális nevelésben megjelenő nemzetközi trendeket, annak érdekében, hogy hallgatóink naprakész tudással rendelkezzenek. Így került a Kutatóműhely érdeklődésének fókuszába a vizuális alkotótevékenységek anyaghasználata és az ehhez fűződő társadalmi vélekedések megváltozása a fenntarthatósági törekvések kapcsán. Kutatásunk során részletesen vizsgáltuk a műanyagok megjelenésétől napjaink klímaszorongásáig terjedő időszakot, benne azokat a jelenséget, amelyek meghatározzák a vizuális nevelést a 21. században. A középpontjában két fő téma áll: egyrészt a vizuális nevelés aktuális témái és anyaghasználata, másrészt pedig a hallgatóink vélekedései ezen kérdésekkel kapcsolatban. A forrásfeldolgozás megszokott módjai mellett az esettanulmányok képezik a kutatási design legnagyobb hányadát. Kvalitatív módszereink mellett (interjúk és fókuszcsoportos beszélgetések) kvantitatív elemeket is beemeltünk: adatgyűjtésünket két hazai pedagógusképző intézmény hallgatói körében folytattuk. Vizsgálatunk gerinceként a vizuális nevelés legjellemzőbb alapanyag-csoportjait tekintjük át – fontos kritériumként tudatosítva az anyaghasználatot, a kreativitást ellenben nem korlátozva. Kutatásunk eredményeképpen ajánlásokat szeretnénk megfogalmazni a fenntartható vizuális nevelés minőségének eléréséhez és megtartásához, mint a korszerű pedagógusképzés fontos alappillére.
Letöltések
Hivatkozások
Dodds, J. (2019). Klímaszorongás és védekezés. Imágó, 8(4), 37–54.
Kapitány, Á. & Kapitány, G. (2007). Túlélési stratégiák – Társadalmi adaptációs módok. Kossuth Kiadó.
Kramarics, R. (2018). Fókuszban a reziliencia. Taní-taniOnline. https://www.tani-tani.info/fokuszban_a_reziliencia
Szabó, R. & Fodor, Sz. (2020). A pszichológiai tőke fogalma, jelentősége és fejlesztési lehetőségei az iskolában. Iskolakultúra, 30(10), 65–82.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Szerző

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.