A fenntarthatóságra nevelés vizsgálata a szigetközi általános iskolákban

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.85.104

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, fenntartható fejlesztési célok, környezeti nevelés, környezettudatosság, szemléletformálás, Szigetköz, Insula Magna

Absztrakt

Korunk globális környezeti kihívásai hazánkat, így a Szigetköz–Csallóköz régióját is érintik. A klímaváltozás hatásai, az édesvizekhez kapcsolódó minőségi és mennyiségi problémák, a szigetközi, ártéri ökoszisztéma változásai egyaránt megfigyelhetők (Guti 2020). Központi kérdés, hogy a helyi lakosság, a most iskolába járó fiatal generáció képviselői mennyire érzékelik ezeket a problémákat, mekkora jelentőséget tulajdonítanak ezeknek és hogyan lehet a környezettudatosságukat, a fenntarthatósághoz kapcsolódó ismereteiket, tudásukat bővíteni, a szemléletüket formálni. Az Insula Magna – Komplex Vízgazdálkodási és Fenntartható Fejlesztési Program – melynek célja a vízgazdálkodással és a klímaváltozás hatásaival kapcsolatos tervezési, információtechnológiai és monitoring fejlesztések előkészítése a Szigetközben – kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy feltérképezzük a Szigetközben működő általános iskolák fenntarthatóságra nevelési tevékenységét. Az általunk elvégzett komplex kutatás célja a régióban lakó és tanuló iskolás gyermekek környezettudatosságának vizsgálata volt, továbbá az iskolai pedagógiai programok elemzésével és az igazgatók írásbeli kikérdezésével az intézmények fenntarthatóságpedagógiai gyakorlatát, a felmerülő igényeket kívántuk feltárni. Az eredmények alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy elméleti szinten minden általunk vizsgált intézmény megfogalmazza a környezet- és egészségtudatosságra, a fenntarthatóságra nevelésre irányuló elképzeléseit, ám a gyakorlati megvalósítás még várat magára, és a mindennapi nevelő-oktató munka során ezeket egyáltalán nem, vagy csak esetlegesen építik bele a tanórai és tanórán kívüli programokba. Munkacsoportunk a kutatási eredmények alapján egy fejlesztési programcsomagot készített, mely hozzájárulhat a Szigetközt érintő ismeretbővítéshez, a környezet- és egészségtudatos szemlélet kialakításához, formálásához, a helyidentitás fejlesztéséhez. Ezt a programtervezetet jelenleg szakértők vizsgálják, elemzik, értékelik és reményeink szerint pozitív elbírálásban részesül és minél előbb elkezdhetjük a program megvalósítását.

Letöltések

Hivatkozások

Ádány, R. (2012, Ed.). Megelőző orvostan és népegészségtan. Medicina Könyvkiadó Zrt.

Bianchi, G., Pisiotis, U. & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp The European sustainability competence framework. EUR 30955 EN, Publications Office of the European Union. https://dx.doi.org/10.2760/13286

Guti, G. (2020). Assessment of Long-Term Changes in the Szigetköz Floodplain of the Danube River. In Bănăduc, D., Curtean-Bănăduc, A., Pedrotti, F., Cianfaglione, K. & Akeroyd, J. (Eds.), Human Impact on Danube Watershed Biodiversity in the XXI Century. Geobotany Studies (pp. 215–240). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37242-2_11

Insula Magna – Komplex Vízgazdálkodási és Fenntartható Fejlesztési Program (KEHOP-1.1.0-15-2021-00013). (2021). Insula Magna – Komplex Vízgazdálkodási és Fenntartható Fejlesztési Program (KEHOP-1.1.0-15-2021-00013). https://insulamagna.sze.hu/kezdolap (2024.10.30)

Kováts-Németh, M. (2010). Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Comenius Kft.

Mortensen, L. L. (2001). Globális nevelés, a fenntarthatóságra nevelés erőforrásai. In Wheeler, K. & Bijur, A. P. (Eds.), Fenntarthatóság pedagógiája. A remény paradigmája a 21. század számára (pp. 9–40). Körlánc Egyesület.

Világunk átalakítása. (2015). Világunk átalakítása: Fenntartható Fejlődési Keretrendszer, 2030. https://ensz.kormany.hu/download/7/06/22000/Vil%C3%A1gunk%20%C3%A1talak%C3%ADt%C3%A1sa%20Fenntarthat%C3%B3%20Fejl%C5%91d%C3%A9si%20Keretrendszer%202030.pdf (2024.10.30)

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Csenger, L., Lampert, B., Kövecsesné Gősi, V., Petzné Tóth, S., & Halbritter, A. (2025). A fenntarthatóságra nevelés vizsgálata a szigetközi általános iskolákban. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 13(1), 85–104. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.85.104