Tapasztalatszerzés a sokszázról – egy feladat felrobbanása
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.194.207Kulcsszavak:
felfedeztető matematikatanítás, tevékenység, számkörbővítésAbsztrakt
A Varga Tamás és Dienes Zoltán nevéhez köthető felfedeztető alsó tagozatos magyar matematikatanítás egyik fontos eleme, hogy a problémát a gyerekek tevékenység segítségével, eszközök használatával, saját tempójukban haladva oldják meg. Ebben a szellemiségben jöttek létre a magyar matematikatanítás érvényben lévő tartalmi szabályozói és a hozzájuk készült tankönyvek többsége is. E tanulmány fókuszában egy 3. osztályos, számkörbővítéssel kapcsolatos tankönyvi matematikafeladat áll, melyet nemcsak a tankönyvben, papíron lehet megoldani, hanem alapos tanári előkészület és hétköznapi eszközök használatával gyakorlati tevékenység keretében is. Így a tankönyvi feladat megelevenedik, kevésbé absztrakt, érthetőbb, motiválóbb lesz és a megoldási folyamat újabb és újabb kérdéseket vethet fel a diákokban. A feladathoz folytatási lehetőségek is tartoznak, mivel a számkörbővítés témáját nemcsak darabszám – ahogyan az a kiválasztott feladatban szerepelt –, hanem mérőszám-tartalommal is meg kell mutatni a gyerekeknek. Fontos, hogy a fentiek mellett a becslési képesség fejlesztése és a közelítő számlálás alkalmazása is szorosan kapcsolódik a tankönyvi feladathoz.
Letöltések
Hivatkozások
Affandi, A. & Sukyadi, D. (2016). Project-based learning and problem-based learning for EFL students’ writing achievement at the tertiary level. Rangsit Journal of Educational Studies, 3(1), 23–40.
Churchill, D. (2003). Effective design principles for activity-based learning: The crucial role of ‘learning objects’ in science and engineering education. Paper Presented at the Ngee Ann Polytechnic, 2.
C. Neményi, E., Wéber, A., Konrád, Á. & Móricz, M. (2022a). Építsük fel! Matematika Gyűjtemény – 3. osztály. Oktatási Hivatal.
C. Neményi, E., Wéber, A., Konrád, Á. & Móricz, M. (2022b). Építsük fel! Munkáltató feladatlapok – 3. osztály. Oktatási Hivatal.
Frenzel, AC., Pekrun, R. & Goetz T. (2007). Perceived learning environment and students’ emotional experiences: A multilevel analysis of mathematics classrooms. Learning and Instruction, 17(5), 478–493. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.09.001
Gosztonyi, K. (2015). Traditions et réformes de l’enseignement des mathématiques à l’époque des „mathématiques modernes”: Le cas de la Hongrie et de la France. [PhD]. University of Szeged; Université Paris-Diderot-Paris 7. https://hal.science/tel-01766902
Gosztonyi, K., Vancsó, Ö., Pintér, K., Kosztolányi, J. & Varga, E. (2018). Varga’s „Complex Mathematics Education” Reform: at the Crossroad of the New Math and Hungarian Mathematical Traditions. In Shimizu, Y. & Vithal, R. (Eds.), ICMI Study 24: School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities. Conference Proceedings (pp. 133–140). Univertity of Tsukuba.
Halmos, M. & Varga, T. (1978). Change in mathematics education since the late 1950’s – ideas and realisation Hungary. Educational Studies in Mathematics, 9(2), 225–244. https://doi.org/10.1007/BF00221159
Matematika kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára (2020). https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf (2024.08.15.)
Panko, M., Kenley, R., Davies, K., Piggot-Irvine, E., Allen, B., Hede, J. & Harfield, T. (2005). Learning styles of those in the building and construction sector. Report for Building Research, New Zealand.
Pálfalvi, J. (2019). Varga Tamás élete. Typotex Kiadó.
Pintér, K. (2013). Matematika tantárgy-pedagógia. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/
tananyag/Matematika_tantrgypedaggia/index.html (2024.08.15.)
Riley, N., Luban, D., Holmes, K., Gore, J. & Morgan, P. (2017). Movement-based mathematics: enjoyment and engagement without compromising learning through the easy minds program. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(6), 1653–1673. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00690a
Sedova, K., Sedlacek, M., Svaricek, R., Majcik, M., Navratilova, J., Drexlerova, A., Kychler, J. & Salamounova, Z. (2019). Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction 63, 101217. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.