Az etnikailag heterogén családok nyelvi szocializációja a tannyelvválasztás tekintetében

Szerzők

  • Zoltán Karmacsi

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.1.212.221

Kulcsszavak:

Kárpátalja, másodlagos nyelvi szocializáció, magyar-szláv etnikailag vegyes házasság, kétnyelvű gyermek

Absztrakt

A munkám célja rávilágítani a családokban lezajló nyelvi szocializációs folyamatokra, az azokat irányító, azokat befolyásoló tényezőkre, illetve magára a család (szülők) (nyelvi) szocializációs „terveire” a tannyelvválasztás tekintetében. A vizsgálatban 25 olyan kárpátaljai család vett részt, amelynek egyik tagja magyar, illetve másik tagja ukrán vagy orosz nemzetiségűnek és/vagy anyanyelvűnek vallotta magát, illetve a gyermek már betöltötte a 3. életévét, de még nem töltötte be a hatodik életévét. A vizsgálatban résztvevő családoknál a látogatás során irányított beszélgetést végeztem a gyerekekkel, ahol a kiindulási alap egy-egy mese, a gyermek hétköznapi tevékenysége, az óvodához és a játékhoz kapcsolódó élményei, a barátokkal és gyerektársakkal élmények, tevékenységek stb. voltak. A szülőkkel kérdőívet töltettem ki, amely alapját a családban zajló nyelvi kommunikáció, a szülők nyelvi háttere és nyelvismerete, identitása alkotta.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2016-02-05

Hogyan kell idézni

Karmacsi, Z. (2016). Az etnikailag heterogén családok nyelvi szocializációja a tannyelvválasztás tekintetében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 4(1), 212–221. https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.1.212.221