A törtfogalom fejlődésének segítése az alsó és a felső tagozat határán

Szerzők

  • Tímea Karika
  • Csaba Csíkos

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyn201818698

Kulcsszavak:

törtfogalom, alsó tagozatos matematika, felső tagozatos matematika, szemléltetés, tankönyvelemzés

Absztrakt

A tanulmány a törtfogalom fejlődésének segítéséről szól. Megoldandó probléma, hogy az alsó tagozat végére, 4. osztályban a tanulók jellemzően egyféle törtértelmezéssel találkoznak: egységtörtek és ezek többszörösei kerülnek elő, általában többféle manipulatív és képi szemléltetés mellett. Ehhez képest 5. osztályos kortól a törtek a racionális számok halmazának képviselőiként kerülnek elő, két egész szám hányadosaként. Ahhoz, hogy az alsó tagozaton kialakult törtfogalom megfelelően segítse a felső tagozatos tanulmányokat, szükségesnek látjuk a C. Neményi Eszter által „második értelmezésnek” nevezett törtértelmezés hangsúlyosabb megjelenését. A törtfogalom második értelmezése azt jelenti, hogy valamely egység többszöröseinek valahányad részeként tekintünk az egységtörtek többszöröseire. Javaslatunkat tankönyvrészletek elemzésével és a nemzetközi szakirodalomban megjelent kutatási eredményekkel támasztjuk alá.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-04-09

Hogyan kell idézni

Karika, T., & Csíkos, C. (2018). A törtfogalom fejlődésének segítése az alsó és a felső tagozat határán. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 6(1), 86–98. https://doi.org/10.31074/gyn201818698

Folyóiratszám

Rovat

Tematikus tanulmányok