Focus on multicultural education in early childhood
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.156.168Kulcsszavak:
Early childhood education, multicultural education, inclusion, equity, nurseryAbsztrakt
This article gives account of a research project concerning the implementation of multicultural education in two nurseries in Budapest. The research entailed focus group interviews with their teaching staff and collected qualitative data about their professional experience, views, the possible institutional approach to multicultural education, and how they evaluated its integration into their own programmes. Although the significance of multicultural education in early childhood is acknowledged, the field seems to be under-researched in Hungary. The experiences reported were overwhelmingly positive, but since the research context was limited, further investigation is necessary in the area.
Letöltések
Hivatkozások
Bajzáth, A. & Bereczkiné Záluszki, A. (2017, Eds.). Paragon – Újítások a nevelés-gondozás bölcsőjében, Józsefvárosban. Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék – ELTE-TÓK.http://www.bolcsode-bp08.hu/jebkiadvanyok/paragon_hu.pdf
Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools In Vaughan, M. (Ed.), Inkluziós index útmutató az inkluzív iskolák fejlesztéséhez (pp. 9–20). Centre for Studies on Inclusive Education/Csefkó Mónika, Csepregi András és a Mozgáskorlátozottak Békésmegyei Egyesülete. https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index_Hungarian.pdf
Bruch, E. A. (1995). Multikulturális nevelés - Egy válasz. Magyar Pedagógia, 95(1-2), 19-25. https://www.magyarpedagogia.hu/document/Bruch_MP9512.pdf
Csapó, B. & Czachesz, E. (1995). Európai fiatalok interkulturális attitűdjei. Új Pedagógiai Szemle, 45(12), 49-56. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00217/pdf/EPA00035_upsz_1995_12_049-057.pdf
Cs. Czachesz, E. (2007). A multikulturális neveléstől az interkulturális pedagógiáig. Iskolakultúra, 17(8–10), 3-11. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20659
Gordon Győri, J., Németh, S. & Cs. Czachesz, E. (2014). Tanárok interkulturális nézetei és a szülőkkel való együttműködési gyakorlata. Neveléstudomány, 14(2), 39-50. http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_2014_2_39-50.pdf
Gorski, P. C. (2006). Complicity with conservatism: the de-politicizing of multicultural and intercultural education. Intercultural Education, 17(2), 163–177. https://doi.org/10.1080/14675980600693830
Gőbőlős, R. A. & Endrődy, O. (2020). Interkulturális pedagógia és multikulturális nevelés–Multikulturális alapfogalmak. In Endrődy, O., Svraka, B. & F. Lassú, Z. (Eds.), Sokszínű pedagógia (pp. 103–117). ELTE Eötvös Kiadó. https://www.eltereader.hu/media/2020/10/Endr%C5%91dy-%E2%80%93-Svraka-%E2%80%93-F-Lass%C3%BA-Soksz%C3%ADn%C5%B1-pedag%C3%B3gia-WEB.pdf
Herczeg, K. (2007). Hátrányos helyzetű gyermekek az óvodában. Mester és Tanítvány – Konzervatív pedagógiai folyóirat,14, 77-80. https://btk.ppke.hu/uploads/articles/6694/file/14.pdf
Kollár, A. (2000). Interkulturális nevelésről olaszországi tapasztalatok tükrében. Módszertani Közlemények, 40(3), 132–138. http://acta.bibl.u-szeged.hu/28386/1/modszertani_040_003_132-139.pdf
Nádasi, M. (2011). A kikérdezés. In Falus, I., Tóth Istvánné Környei, M., Bábosik, I., Réthy, E., Szabolcs, É., Nahalka, I., Csapó, B. & Mayer Miklósné Nádasi, M. (Eds.), Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe (pp. 140–174), Műszaki Könyvkiadó.
Torgyik, J. (2008). Multikulturális tartalmak a pedagógiában. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság.
##submission.additionalFiles##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.