Teaching, learning, training, and researching throughout Europe – Languages and cultures in contact
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.63.76Kulcsszavak:
intercultural teaching programmes, pre- and in-service teacher training, curriculum development, offline and blended coursesAbsztrakt
Since the early 1990s, the Kecskemét College Teacher Training Faculty has been involved in important bilateral and multilateral projects targeting cultural and linguistic themes. Due to new challenges in pedagogy, didactics and ICT competences in higher education, the projects’ aims and objectives as well as the list of participating countries of the projects have changed. Our study introduces and analyses those pre-EU and EU projects that focused on teaching pre-service teachers, training in- service teachers based on the research results garnered through cooperation with our partners, and learning from one another’s educational and cultural settings. This study has a twofold goal: through the introduction of how cultures and languages enriched one another in several intercultural projects, we aim to record a very rich period at Kecskemét College Teacher Training Faculty.
Letöltések
Hivatkozások
Candalier, M. (2007, Ed.),: Kultúrák és nyelvek találkozása. Europa Council. https://archive.ecml.at/mtp2/Alc/html/ALC.pdf Dósa, E., Jager, A. & Almendros, S. R. (1999). Student’s Reports. In Lipóczi, S. & Oomen-Welke, I. (Eds.). Students East-West. Languages, Society, Arts, Education (pp. 209–214). Fillibach Verlag.
Földes, C. (1999). Ethnic, Cultural and Linguistic Diversity Problems in the Carpathian Basin. In Lipóczi, S. & Oomen-Welke, I. (Eds.), Students East-West. Languages, Society, Arts, Education (pp. 31–54). Fillibach Verlag.
Janurik, T. (1999). European Languas Hierarchies on the way to a United Europe In Lipóczi, S. & Oomen-Welke, I. (Eds.), Students East-West. Languages, Society, Arts, Education (pp. 15–29). Fillibach Verlag.
Lipóczi, S. (2011). Primary and Secondary Continuity in Foreign Language Learning and Teaching. International Conference „ICT for Language Learning” 4th Edition. PIXEL, Florence. https://conference.pixel-online.net/conferences/ICT4LL2011/common/download/Paper_pdf/ILT71-461-FP-Lipoczi-ICT4LL2011.pdf
Oomen-Welke, I. (1999). Sprachen und Sprecher in Europa der Welt – Beispiel Mitteleuropa. In Lipóczi, & Oomen-Welke, I. (Eds.), Students East-West. Languages, Society, Arts, Education (pp. 55–76). Fillibach Verlag.
Oomen-Welke, I. (1999). Fachliche, organisatorische und soziodynamische Aspekte der europäischen Kooperationen in Schule und Hochschule In Lipóczi, S. & Oomen-Welke, I. (Eds.), Students East-West. Languages, Society, Arts, Education (pp. 215–224). Fillibach Verlag.
Rigó, R. (2019, Ed.). Egyetemépítés Kecskeméten. A Kecskeméti Neumann János Egyetem és jogelőd intézményeinek története. Kecskeméti Televízió Nonprofit Kft.
Sági, N. & Szinger, V. (2019). Óvodapedagógus és tanítóképzés a kezdetektől napjainkig. In Lovas, D. (Ed.), A kecskeméti felsőfokú oktatás története a kezdetektől napjainkig (pp. 143). Gong Kiadó.Steklács, J., Szabó, I. & Szinger, V. (2011). Nemzetközi BaCuLit-projekt az olvasáskészség össztantárgyi fejlesztéséért. Könyv és Nevelés 8(3), 41–48.
Steklács, J., Szabó, I. & Szinger, V. (2010). Olvasási nehézségekkel küzdő tizenévesek tanítása Európában (ADORE-jelentés). Anyanyelv-pedagógia, 3(4), http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=292 Szabó, I. (2020). Teaching methods matched with TEL tools to improve higher education within AduLeT project. E-METHODOLOGY, 6(6), 119–127. https://doi.org/10.15503/emet2019.119.127
Striberny, F. (1999). 10 Jahre Hochschulpartnerschaft PH Kecskemét (Ungarn) – Pädagogische Akademie Krems (Österreich) In Jakab, E., Lipóczi, S. & Striberny, F. (Eds.), Pädagogische Horizonte (pp. 123–125). Kecskeméti Főiskola.
Szabó, I. & Lipóczi-Csabai, S. (2014). Developing, Implementing and Piloting Interactive Teaching Resources in a European Context. In Ádámné Major, A. et al. (Eds.), Proceedings of TEAM 2014: 6th International Scientific and Expert Conference of the International TEAM Society (pp. 227–231). Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar.
Szabó, I. & Szinger, V. (2015a). Development and implementation of an action research-based blended learning in-service teachers’ and trainers’ course. GRADUS, 2(1), 91–99.
Szabó, I. & Szinger, V. (2015b). „ISIT”: Távoktatási tanártovábbképző program az össztan-tárgyi olvasásfejlesztésért. Anyanyelv-pedagógia, 7(3). http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=584
Szabó, I. & Szinger, V. (2020). Kinek a feladata? Az össztantárgyi olvasásfejlesztés kihívásai a pedagógusképzésben. Neumann János Egyetem.
##submission.additionalFiles##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.