Óvodások és kisiskolások nyelvi attitűdje

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.1.146.160

Kulcsszavak:

nyelvi attitűd, lingvicizmus, ügynökmódszer

Absztrakt

A gyermekek nyelvi attitűdjének kutatása fontos adalékokkal szolgálhat az anyanyelvi nevelés, a nyelvi érzékenyítés témaköréhez. A tanulmány a nyelvi attitűd fogalmának kialakulását, a nyelvi attitűd kutatására használt tudományos módszereket mutatja be, hangsúlyt fektetve a gyermekek nyelvi attitűdjére irányuló vizsgálatokra. A nyelvi attitűd fogalmának kialakulása az 1960-as évekre datálható, kutatása pedig az 1970-es években vált népszerűvé. A nyelvi attitűdök vizsgálatának fő feladata az adatközlők véleményének, hozzáállásának feltárása. A kutatáshoz különféle direkt és indirekt módszerek használhatók, melyek közül az egyik legnépszerűbb az úgynevezett ügynökmódszer. Ezt a módszert gyermekekkel végzett mérésekre is adaptálták. Bár a nyelvi attitűdök kutatása jelen van a hazai tudományosságban, az óvodás és kisiskoláskorú gyermekek nyelvi attitűdje kevéssé kutatott téma. 

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-04-07

Hogyan kell idézni

Bodnár, N. (2022). Óvodások és kisiskolások nyelvi attitűdje. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(1), 146–160. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.1.146.160