A fonológiai tudatosság szerepe az iskolakészültségben
Óvodáskorban alkalmazható dalos, játékos feladatok az olvasás és írás elsajátításának előkészítéséhez
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.1.161.167Kulcsszavak:
iskolakészültség, fonológiai tudatosság, tipikus és atipikus nyelvi fejlődés, dinamikus mérésAbsztrakt
Az iskolaelőkészítő (5–6 éves életkor) szakaszában fontos feladata a pedagógusnak a gyermekek iskolakészültségének feltérképezése. A metanyelvi feladatok képet adnak a gyermekek kognitív és nyelvi érettségéről. A fonológiai tudatosság (FT) vizsgálata a szótag- és a rímtudatosságra fókuszál ebben az életkorban. Ugyanakkor a fonémaszint megjelenése is lényeges eleme az írott nyelv sikeres elsajátításának. A dinamikus mérés képet ad az igényelt segítség mértékéről is. Kimutatható az eltérés a tipikus és az atipikus nyelvi fejlődés esetén az intervencióra adott válaszban is. Amíg a statikus tesztek az elmaradás mértékét mutatják meg, a dinamikus Fonológiai Tudatosság teszt arra a különbségre is rávilágít, amely a szótag- és a fonémaszint működtetésében nyilvánul meg (Jordanidisz, 2021). Az óvodai anyanyelvi és zenei nevelés területei számos lehetőséget kínálnak a sikeres iskolakezdés támogatására.
Letöltések
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.