Pedagógusok tapasztalatai a tanulók motiválásáról a Covid19 járvány idején

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.169.186

Kulcsszavak:

digitális oktatás, tanulási motiváció, pedagógusi vélekedések

Absztrakt

A tanulmány a vírushelyzet következtében létrejött online oktatáshoz kapcsolódóan vizsgálja a tanulási motivációt. A kérdőíves adatfelvételben 160 pedagógus vett részt, akik az általános iskola alsó és felső tagozatán, valamint középiskolában tanítanak. A kutatás célja az volt, hogy feltárja a pedagógusok vélekedését a diákok motiváltságáról a digitális oktatás során. Összehasonlítottuk, hogy a tanulók motiváltságában milyen különbséget látnak a pedagógusok az osztálytermi és a digitális oktatás során. Megvizsgáltuk, hogy a pedagógusok mennyire tartják hatékonynak az online térbe helyezett oktatás során alkalmazott motivációs stratégiáikat. Elemeztük, hogy a motiválási módszerek hatékonyságában milyen különbségek mutatkoztak meg az alsó és felső tagozat, valamint a középiskola között. Megvizsgáltuk továbbá, hogy a pedagógusok miként vélekednek saját motiváltságukról a digitális oktatáshoz kapcsolódóan, és ez milyen összefüggésben van tanítványaik motiváltságával. A tanuló iskolafokozata mellett további elemzési szempontunk volt a pedagógus gyakorlottsága, magabiztossága az IKT-eszközök használatában, valamint az intézmény településtípusa.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Ambrus, B., Dallman, K. & Indri, D. J. (2020). Szülői és diákszemmel a távoktatásról. Új Köznevelés, 76(4), 19‒22. https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/journals/uj_kozneveles_2020_04_online.pdf

Asztalos, R., Bánhegyi, M., Fajt, B., Pál, Á. & Szénich, A. (2021). Hallgatói visszajelzések a kényszertávoktatásra való átállásról és a digitális módszertani megújulásról az egyetemi szaknyelvoktatásban. Iskolakultúra, 31(6), 84‒100.

Cifrusz, D., Misley, H. & Horváth L. (2020). A digitális munkarend tapasztalatai a magyar közoktatásban. Opus et Educatio, 7(3), 220‒229.

Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z. & Mazza, J. (2020). The likely impact of covid-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union.

Engler, Á., Markos, V. & Dusa, Á. R. (2021). Szülői segítségnyújtás a jelenléti és távolléti oktatás idején. Educatio, 30(1), 72–87. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.6

Err (2020). Ministry of Education asks schools to temporarily waive student assessments. https://news.err.ee/1065652/ministry-of-education-asks-schools-to-temporarily-waive-student-assessments

Fegyverneki, G. (2017). Digitáliskultúra-azonos pedagógia: a motiváció és a tananyagszerkesztés új útja? Egy digitális projekt tapasztalatai. In Polonyi, T. & Abari, K. (Eds.), Digitális tanulás és tanítás (pp. 121‒134). Debrecen.

Fehér, P. (2020). „Húsz év múlva” – A digitális oktatás helyzete, eszközei, trendjei világszerte. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 348–370, https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.348.370

Fekete, T. & Porkoláb, Á. (2020). Karanténpedagógia a magyar közoktatásban. Iskolakultúra, 30(9), 96‒112.https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.9.96

Garcia, E. & Weiss, E. (2020). Access to online learning amid coronavirus is far from universal, and children who are poor suffer from a digital divide. Working Economics Blog.https://www.epi.org/blog/access-to-online-learning-amid-coronavirus-and-digital-divide/

Gliner, J. A., Morgan, G. A. & Leech, N. L. (2017). Research Methods in Applied Settings: An integrated approach to design and analysis.Routledge/Taylor & Francis.

Hartnett, M. (2016). Motivation in online education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0700-2

Ithriah, S. A., Ridwandono, D. & Suryanto, T. L. M. (2020). Online Learning Self-Efficacy: the role in E-Learning Success. Journal of Physics: Conference Series, 1569, 022053. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1569/2/022053 https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1569/2/022053/pdf

Jakab, G. (2020). ISKOLA - járvány idején (1. rész). Iskolakultúra, 30(9), 64‒76. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.9.64

Józsa, G., Szűcs, T. & Váradi, J. (2021). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangversenylátogatásban. (megjelenés alatt)

Józsa, K. (2013). Az elsajátítási motiváció életkori változása egy longitudinális vizsgálat tükrében. In Molnár, G & Korom, E. (Eds.), Az iskolai sikerességet befolyásoló kognitív és affektív tényezők értékelése (pp. 85–104). Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó.

Józsa, K., Barrett, K. C., Amukune, S., Calchei, M., Gharib, M., Iqbal Hashmi, S., Podráczky, J., Nyitrai, Á. & Wang, J. (2020). Implications of the DMQ for Education and Human Development: Culture, Age and School Performance. In Morgan, G. A., Liao, H.-F. & Józsa, K. (Eds.), Assessing Mastery Motivation in Children Using the Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ) (pp. 133‒158). Szent István Egyetem.

Józsa, K. & Pasztendorf, G. (2021). Az olvasástanítás eredményessége az iskola kezdő szakaszában a Covid19 időszaka alatt: a pedagógusok és a szülők megítélése. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, (9)2, 131–144.

Józsa, K., Wang, J., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2014). Age and cultural differences in mastery motivation in American, Chinese, and Hungarian school-age children. Child Development Research, Article ID 803061, 1–16. https://doi.org/10.1155/2014/803061

Kassa, T. (2020). Digitális oktatás: (Hogyan) lehet jól csinálni? https://www.youtube.com/watch?v=6dpAGgyW_TU (2020.04.14.)

Keller, J. M. & Suzuki, K. (2004). Learner motivation and e-learning design: A multinationally validated process. Journal of Educational Media, 29(3), 229‒239. https://doi.org/10.1080/1358165042000283084

Kende, Á., Messing, V. & Fejes, J. B. (2021). Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején. Iskolakultúra, 31(2), 76‒97. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.76

Kyewski, E. & Krämer, N. C. (2018). To gamify or not to gamify? An experimental field study of the influence of badges on motivation, activity, and performance in an online learning course. Computers & Education, 118, 25‒37. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.11.006

Lénárd, A. (2020). Digitális technológia a tanítási órákon. In Katona, N. (Ed.), Digitális pedagógia a közoktatásban (pp. 41‒44). Eszterházy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/digitalis-pedagogia-a-kozoktatasban.pdf

Lepper, M. R. (1985). Microcomputers in education: Motivational and social issues. American Psychologist, 40(1), 1–18. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.1.1

Mihály, I. (2006). Az otthon tanulás gyakorlata; a múlt, a jelen – és a jövő? Új Pedagógiai Szemle, 56(6), 83‒90.

Molnár, Gy. & Csapó, B. (2019). A diagnosztikus mérési rendszer technológiai keretei: Az eDia online platform. Iskolakultúra, 29(4‒5), 16‒32. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.4-5.16

Molnár, Gy., Hódi, Ágnes, Ökördi, R. & Mokri, D. (2021). A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén. Iskolakultúra, 31(2), 3‒22. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.3

Molnár Gy., Turcsányi-Szabó, M. & Kárpáti, A. (2020). Digitális forradalom az oktatásban – Perspektívák és dilemmák. Magyar Tudomány, 181(1) 59‒67.

N. Kollár, K. (2021). Az online oktatás tapasztalatai és gyakorlata a pedagógusok nézőpontjából. Iskolakultúra, 31(2), 23‒53. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.23

Nágel, Zs. (2012). Otthonoktatás. Taní-tani Online, http://www.tani-tani.info/otthonoktatas_1

Námesztovszki, Zs., Glušac, D. & Branka, A. (2013). A tanulók motiváltsági szintje egy hagyományos és egy IKT eszközökkel gazdagított oktatási környezetben. Oktatás–Informatika, 4(1‒2). http://www.oktatas-informatika.hu/2013/03/namesztovszki-zsolt-glusac-dragana-branka-arsovic-a-tanulok-motivaltsagi-szintje-egy-hagyomanyos-es-egy-ikt-eszkozokkel-gazdagitott-oktatasi-kornyezetben/

Porubčanová, D., Geršicová, Z., Bočková, K., Pasternáková, l., Barnová, S., Rochovská, I., Dolinská, E., Dudek, M. & Szőköl, I. (2021). Educational challenges in subject didactics education in the context of home education. STS Science Centre, Ltd. in coedition with KEY Publishing.

Prievara, T. (2020). Pedagógiai tervezés. In Katona, N. (Ed.), Digitális pedagógia a közoktatásban (pp. 14‒20). Eszterházy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/digitalis-pedagogia-a-kozoktatasban.pdf

Ray, B. D. (2017). A systematic review of the empirical research on selected aspects of homeschooling as a school choice. Journal of School Choice, 11(4), 604‒621, https://doi.org/10.1080/15582159.2017.1395638

Shroff, R. H. & Vogel, D. R. (2009). Assessing the factors deemed to support individual student intrinsic motivation in technology supported online and face-to-face discussions. Journal of Information Technology Education, 8, 59‒85.

Szabó, N., Józsa, K. & Janurik, M. (2021). Digitális eszközök használata az ének-zene órán: egy első osztályos tanulókkal folytatott kísérlet eredményei. Magyar Pedagógia, 121(1), (megjelenés alatt).

Szilveszter, Á, Kassai, R. Takács, Zs. & Futó, J. (2021). Az otthoni tanulás sikerességét bejósló tényezők a Covid–19 okozta vészhelyzet miatt kialakított digitális munkarendben eltérő szocioökonómiai helyzetű családok esetében. Educatio, 30(1), 88–102. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.7

Tóth, A. (2019). Ezek a tanárok hiányoznak az iskolákból: miért választja ilyen kevés férfi ezt a pályát? https://eduline.hu/kozoktatas/20190110_meg_mindig_keves_a_ferfi_tanar_az_iskolakban (2019.12.12.)

Török, B. (2013). Az IKT oktatási szerepének változása az „Európa 2020” fejlesztési stratégia kontextusában. Új Pedagógiai Szemle, 63(11‒12), 29‒38. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00161/pdf/EPA00035_upsz_2013_11-12_029-039.pdf

Váradi, J. & Józsa, G. (2021). A kutatás előzménye, mintája és módszere. In Váradi J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangversenylátogatásban. (megjelenés alatt)

Veszprémi, A. (2020). (Azért is) fókuszban az otthonoktatás – Beszámoló a PedLabor 2020. márciusi konferenciájáról. Új Pedagógiai Szemle, 70(7–8), 145‒159. http://upszonline.hu/index.php?article=700708014

Vetési, E. (2020). A digitális tananyagfejlesztés speciális szempontjai. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat,8(2), 192‒201. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.192.201

Wighting, M. J., Liu, J. & Rovai, A. P. (2008). Distinguishing sense of community and motivation characteristics between online and traditional college students. Quarterly Review of Distance Education, 9(3), 285‒295.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-10-19

Hogyan kell idézni

Józsa, G., Karáné Miklós, N., & Józsa, K. (2021). Pedagógusok tapasztalatai a tanulók motiválásáról a Covid19 járvány idején. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(2), 169–186. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.169.186

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus tanulmányok