Kapcsolódási pontok a vak tanulók oktatásában és a gyógypedagógus képzésben a digitális kultúra területén
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.1.5Kulcsszavak:
digitális kultúra, képzés, látássérülésAbsztrakt
Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet látássérült személyek pedagógiája és rehabilitációja szakiránya a gyógypedagógusok képzésében hangsúlyt fektet a korszerű ismereteket biztosító gyakorlatias képzésre, szoros együttműködésben a szakterület intézményeivel és szolgáltatóival. A gyógypedagógus-képzés során a szakirány új kihívásokkal szembesült a digitális kultúra gyakorlatias átadása kapcsán. A Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szakiskolája, Készségfejlesztő Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona intézményrendszerrel együttműködve személyes hospitálás során már másodéven hasznosítható ismereteket kapnak a hallgatók, illetve kezükbe vesznek olyan eszközöket, amelyeket a látássérült gyermekek, tanulók, felnőttek napi szinten használnak.
Jelen cikkünkben foglaljuk össze azokat a felsőoktatásban megvalósítható módszereket és eszközöket, amelyek segítik a gyógypedagógus-jelölteket a digitális kultúra speciális formájának elsajátításában és továbbadásában. Ehhez áttekintjük a vak gyermekek digitális kultúra tantárgyi oktatását és a szakirány ehhez kapcsolódó tevékenységét.
Kulcsszavak: digitális kultúra, képzés, látássérülés