Az érvelő esszé értékelési szempontjainak megítélése pályakezdő és gyakorlott pedagógusok által
Az érvelő esszé értékelési szempontjainak megítélése pályakezdő és gyakorlott pedagógusok által
Szerzők
Milán Juhász
Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium, Budapest, Magyarország; Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország
https://orcid.org/0009-0005-4526-2025
Jelen tanulmány célja, hogy választ adjon arra a kérdésre, mi okozhatja az érvelő fogalmazásokra adott tanári bírálatok között tapasztalható különbségeket. A kutatás központi kérdése, hogy az eltérések oka lehet-e az, hogy a különböző értékelési szempontokat eltérő fontosságúnak ítélik meg a pedagógusok. A tanulmány két csoport (pályakezdő pedagógusok – 1–5 év munkatapasztalattal és tapasztalt pedagógusok – 9–34 év munkatapasztalattal) eredményeit hasonlítja össze. Mindkét csoportnak ugyanazon szövegértékelési szempontok fontosságát kellett megítélnie egy ötfokú Likert-skálán. A csoportok közötti különbségek statisztikai igazolása a Mann–Whitney-féle U-próbával történt. Az eredményekből arra következtethetünk, hogy a két csoport fontossági megítélései között a tartalom, a szerkezet és a nyelvi igényesség alszempontjaiban is jelentős eltérés van, amely sok esetben szignifikáns. A pályakezdő pedagógusok ugyanis a legtöbb értékelési szempontnak nagyobb fontosságot tulajdonítottak, mint a tapasztaltabb pedagógusok.