Vol. 12 No. 2020/1 (2021)
Articles

Dead-end roads and middle courses: Intellectual history and individual action in Maruyama Masao’s thought

Ferenc Takó
ELTE
Bio

Published 2021-02-25

Keywords

  • Maruyama Masao,
  • G.W.F. Hegel,
  • Karl Marx,
  • Max Weber,
  • philosophy of history,
  • Tokugawa era,
  • Meiji era,
  • ultra-nationalism,
  • modernisation
  • ...More
    Less

How to Cite

Takó, F. (2021). Dead-end roads and middle courses: Intellectual history and individual action in Maruyama Masao’s thought. Journal of East Asian Cultures, 12(2020/1), 101–127. https://doi.org/10.38144/TKT.2020.1.5

Abstract

Maruyama Masao was one of the most influential figures of 20th century Japanese thought. In many of his most important writings he was focusing on historical periods in which he detected certain forces that could spur on Japanese society in its ‘progression’ or, on the contrary, certain obstacles that had ‘delayed’ it. In the present paper I examine Maruyama’s interpretation of these factors. I will compare his interpretation of the Tokugawa era with his understanding of his own times, i.e., post-World-War II Japan, focusing on the characteristics of his historical understanding that have their roots in European philosophies of history.

References

  1. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich 1979a. A Szellem fenomenológiája. Ford. Szemere Samu. Budapest: Akadémiai Kiadó.
  2. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich 1979b. Előadások a világtörténet filozófiájáról. Ford. Szemere Samu. Budapest: Akadémiai Kiadó.
  3. Kozai Yoshishige 古在由重 – Shimizu Ikutarō 清水幾太郎 – Hayashi Kentarō 林健太郎 – Mashita Shin’ichi 真下信一 – Matsumura Kazuto 松村一人 – Maruyama Masao 丸山眞男 – Miyagi Otoya 宮城音弥 1969. „Yuibutsushikan to shutaisei 唯物史観と主体性』 [Történeti materializmus és szubjektivizmus].” In: Yoshino Genzaburō 吉野源三郎 (ed.): Genten. „Sengo” to sono mondai. 原点-「戦後」とその問題-[Kiindulópont. A „háború után” és annak problémája]. Tokió: Hyōronsha, 15–60.
  4. Maruyama Masao 1969. „Authors Introduction.” In: Thought and Behaviour in Modern Japanese Politics. Ford. Ivan Morris. Oxford: Oxford University Press, xi–xxvii.
  5. Maruyama Masao 丸山眞男 1997. „Chōkokkashugi no ronri to shinri 超国家主義の論理と心理 [Az ultranacionalizmus logikája és lélektana].” In: Maruyama Masao zenshū丸山眞男集 [Maruyama Masao összes műve]. 3. kötet. Tokió: Iwanami Shoten, 17–36; [utószó:] 247–250.
  6. Maruyama Masao 1974. „Author’s Introduction to English Edition.” In: Studies in the Intellectual History of Tokugawa Japan. Ford. Mikiso Hane. Princeton University Press – University of Tokyo Press, xv–xxxvii.
  7. Maruyama Masao 丸山眞男 1985. Nihon seiji shisōshi kenkyū 日本政治思想史研究 [Japán politikai eszmetörténeti vizsgálódások]. Tokió: Tōkyō Daigaku Shuppankai.
  8. Maruyama Masao 丸山眞男 1998. Maruyama Masao kōgiroku 丸山眞男講義録 [Maruyama Masao előadásjegyzetei]. 1. kötet. Nihon seiji shisōshi 日本政治思想史 [Japán politikai eszmetörténet], 1948. Tokió: Tōkyō Daigaku Shuppankai.
  9. Maruyama Masao 丸山眞男 2010. Nihon no shisō 日本の思想 [Japán gondolkodás]. Tokió: Iwanami.
  10. Marx, Karl MEM 13 [1957–1988]: Bevezetés a politikai gazdaságtan bírálatához. Karl Marx és Friedrich Engels művei, 13. kötet. Budapest: Kossuth.
  11. Marx, Karl MEM 23 [1957–1988]: A tőke: A politikai gazdaságtan bírálata, 1. kötet. Karl Marx és Friedrich Engels művei, 23. kötet. Budapest: Kossuth.
  12. Weber, Max 2007. „Bevezetés.” Ford. Hidas Zoltán. In: Világvallások gazdasági etikája. Összeáll., szerk.: Hidas Zoltán. Budapest: Gondolat – ELTE Társadalomtudományi Kar, 51–85. Németül: Max Weber 1989. „Einleitung.” In: Helwig Schmidt-Glintzer, Petra Kolonko (eds.): Die Wirtschaftsethik der Weltreligionen. Konfuzianismus und Taoismus. Schriften 1915–1920. Max Weber Gesamtausgabe I/19. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 87–127.
  13. Barshay, Andrew A. 2004. The Social Sciences in Modern Japan: The Marxian and Modernist Traditions. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  14. Calman, Donald 1992. The Nature and Origins of Japanese Imperialism. A Reinterpretation of the Great Crisis of 1873. London – New York: Routledge.
  15. Conrad, Sebastian 1999. Auf der Suche nach der verlorenen Nation. Geschichtsschreibung in Westdeutschland und Japan 1945 – 1960. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  16. Howland, Douglas 2002. Translating the West: Language and Political Reason in Nineteenth-Century Japan. Honolulu: University of Hawai’i Press.
  17. Koyasu Nobukuni 子安宣邦 2003. „Ajia” wa dō katararetekitaka? Kindai Nihon no orientarizumu 「アジア」はどう語られてきたか 近代日本のオリエンタリズム [Hogyan magyarázták „Ázsiát”? A modern Japán orientalizmusa]. Tokió: Fujiwara Shoten.
  18. Miyamura Haruo 宮村治雄 1998. „Kaidai解題 [Jegyzetek].” In: Maruyama Masao kōgiroku 丸山眞男講義録 [Maruyama Masao előadásjegyzetei]. 1. kötet. Nihon seiji shisōshi 日本政治思想史 [Japán politikai eszmetörténet], 1948. Tokió: Tōkyō Daigaku Shuppankai, 265–292.
  19. Karube Tadashi 2008. Maruyama Masao and the Fate of Liberalism in Twentieth-Century Japan. Ford. David Noble. Tokió: International House of Japan.
  20. Koschmann, J. Victor 1981/82. „The Debate on Subjectivity in Postwar Japan: Foundations of Modernism as a Political Critique.” Pacific Affairs 54/4: 609–631.
  21. Kersten, Rikki 1996. Democracy in Post-War Japan. Maruyama Masao and the Search for Autonomy. London: Routledge.
  22. Sakai Naoki 酒井直樹 1998. Nihon shisō to iu mondai. Honyaku to shutai 日本思想という問題.翻訳と主体 [A japán gondolkodás problematikája. Fordítás és szubjektum]. Tokió: Iwanami.
  23. Sakamoto, Rumi 2001. „Dream of a Modern Subject: Maruyama Masao, Fukuzawa Yukichi, and ‘Asia’ as the Limit of Ideology Critique.” Japanese Studies 21/2: 137–152.
  24. Sasakura Hideo 笹倉秀夫 2003. Maruyama Masao no shisōsekai 丸山眞男の思想世界 [Maruyama Masao gondolkodásának világa]. Tokió: Tokyo Daigaku Shuppankai.
  25. Schwentker, Wolfgang 1998. Max Weber in Japan: eine Untersuchung zur Wirkungsgeschichte. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
  26. Seifert, Wolfgang – Schamoni, Wolfgang 1988. „Vorwort”. In: Maruyama Masao: Denken in Japan. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 7–17.
  27. Seifert, Wolfgang 1999. „Politisches Denken bei Maruyama Masao und Max Weber – Aspekte eines Vergleichs.” In: Wolfgang J. Mommsen – Wolfgang Schwentker (eds.): Max Weber und das moderne Japan. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 373–395.
  28. Seifert, Wolfgang 2017. „Maruyama Masao to Doitsu no shisō, gakumon – Senzen, senchū, soshite sengo – 丸山眞男とドイツの思想・学問―戦前、戦中、そして戦後― [Maruyama Masao és a német gondolkodás és tudomány. A háború előtt, közben, és után]. In: Nijusseiki Nihon ni okeru chishikijin to kyōyō: Maruyama Masao bunko dejitaru ākaibu no kōchiku to katsuyō 20世紀日本における知識人と教養:丸山眞男文庫デジタルアーカイブの構築と活用 [Értelmiségiek és kultúra a 20. századi Japánban: A Maruyama Masao Gyűjtemény Digitális Archívium kiépítése és alkalmazása]. Tokió: Tōkyō Joshi Daigaku Hikaku Bunka Kenkyūshofuchi Maruyama Masao Kinen Hikaku Shisō Kenkyūsentā, 125–136.
  29. Stevens, Bernard 2018. Maruyama Masao. Un regard japonais sur la modernité. Paris: CNRS Editions.
  30. Takó Ferenc 2020. Max Weber Kínája. A protestáns etika és a mandarinátus szelleme. Budapest: l’Harmattan Kiadó – ELTE BTK Filozófia Intézet – Magyar Filozófiai Társaság.
  31. Takimura Ryūichi 滝村 隆一 1987. Wēbā to Maruyama seijigaku ウェーバーと丸山政治学 [Weber és Maruyama politikatudománya]. Tokió: Keisō Shobō.
  32. Uemura Kazuhide 植村和秀 2007. „Honyakusha toshite no Maruyama Masao. Yōroppashisō to Nihon nashonarizumu” 翻訳者としての丸山眞男-ヨーロッパ思想と日本ナショナリズム [Maruyama Masao mint fordító. Európai gondolkodás és japán nacionalizmus]. Sandai Hōgaku 40/3–4: 335–365.