Education and ‘Civilization’: Westernisation through Centralisation and the Concept of Women’s Education in Late 19th Century Japan
Megjelent 2021-12-15
Kulcsszavak
- Meiji-megújulás,
- Meiji-kor,
- oktatási reform,
- nyugatiasítás,
- nők oktatása
- Meiroku Zasshi,
- Meiji Hat Társaság,
- Mori Arinori ...Tovább
Hogyan kell idézni
Copyright (c) 2021 a szerző(k)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Absztrakt
A japán oktatási rendszer Meiji-kori átalakulásáról szóló tanulmányok gyakran hangsúlyozzák a reformok intenzitását és átfogó jellegét. A jelen tanulmány keretében röviden összefoglalom ezen átalakulás központi elemeit, majd az oktatást érintő Meiji-kori diskurzusban megjelenő feszültséggel foglalkozom. Ez a feszültség akkor válik láthatóvá, ha összehasonlítjuk a Meiji-kor mint a "felvilágosult" nyugati liberalizmus bevezetésének időszaka értelmezését a központosított reformok ideológiájával, amely közel sem volt oly mértékben liberális, amennyire a Meiji-korszak gondolkodói maguk is állították. Erre a feszültségre a Meiji-kori oktatási reformokban való megjelenésén keresztül mutatok rá, majd a nők oktatása mint a Meiji-kori családszemlélet központi kérdését veszem szemügyre. Az elemzés alapjául a korszak vezető gondolkodóinak az 1870-es években, elsősorban a Meiroku Zasshi-ban 明六雑誌 publikált írásai szolgálnak.