Évf. 14 szám 1 (2022)
Tanulmányok

A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin

Petra Doma
Károli Gáspár Református Egyetem
Bio

Megjelent 2022-11-22

Kulcsszavak

  • Auguste Rodin,
  • Hanako,
  • kabuki,
  • japán színház,
  • haláljelenet,
  • Loïe Fuller,
  • gyarmati kiállítás,
  • mie,
  • nirami
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Doma, P. (2022). A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin. Távol-Keleti Tanulmányok, 14(1). https://doi.org/10.38144/TKT.2022.1.5

Absztrakt

Hanako (Ōta Hisa, 1868–1945) egy kis japán színitársulat jelentéktelen színésznője volt egészen addig, amíg az ismert táncos, Loïe Fuller fel nem fedezte. Miután Fuller látta Hanako haláljelenetét, úgy döntött, hogy az impresszáriója lesz. Ezt követően Fuller nemcsak megszervezte Hanako európai turnéját, hanem japán stílusú darabokat is írt a számára, amelyek kivétel nélkül a főhős kegyetlen, de rendkívül realisztikus haláljelenetével végződtek. Hanako a Marseille-i Gyarmati Kiállításon, 1906-ban találkozott Auguste Rodinnel. A szobrászt elbűvölte Hanako előadása, és megpróbálta kifaragni a „halál arcát”, amely a haláljelenetekben látható. Ez a különleges arckifejezés nagy valószínűséggel egy nirami, amely a kabukiszínház mie pózainak egyike. Rodin számos kisplasztikát készített különböző anyagokból, melyekben megkísérelte megörökíteni azt a pillanatot, amelyben Hanako meglátja a halált. Jelen tanulmány Hanako nyugati karrierjének ezt a rövid, de annál érdekesebb időszakát mutatja be, a színésznő Rodinnel való találkozását állítva középpontba. Történetük kiválóan illusztrálja, miként tettek erőfeszítéseket a japánok az 1900-as évek elején arra, hogy művészetüket a nyugati tekintetnek „megfelelővé” alakítsák, és hogy a Nyugat miként kereste ugyanekkor az „idegen” és „egzotikus” Keletről alkotott prekoncepcióinak igazolását.