Évf. 14 szám 1 (2022)
Tanulmányok

A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin

Petra Doma
Károli Gáspár Református Egyetem
Bio

Megjelent 2022-11-22

Kulcsszavak

  • Auguste Rodin,
  • Hanako,
  • kabuki,
  • japán színház,
  • haláljelenet,
  • Loïe Fuller,
  • gyarmati kiállítás,
  • mie,
  • nirami
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Doma, P. (2022). A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin. Távol-Keleti Tanulmányok, 14(1), 63–74. https://doi.org/10.38144/TKT.2022.1.5

Absztrakt

Hanako (Ōta Hisa, 1868–1945) egy kis japán színitársulat jelentéktelen színésznője volt egészen addig, amíg az ismert táncos, Loïe Fuller fel nem fedezte. Miután Fuller látta Hanako haláljelenetét, úgy döntött, hogy az impresszáriója lesz. Ezt követően Fuller nemcsak megszervezte Hanako európai turnéját, hanem japán stílusú darabokat is írt a számára, amelyek kivétel nélkül a főhős kegyetlen, de rendkívül realisztikus haláljelenetével végződtek. Hanako a Marseille-i Gyarmati Kiállításon, 1906-ban találkozott Auguste Rodinnel. A szobrászt elbűvölte Hanako előadása, és megpróbálta kifaragni a „halál arcát”, amely a haláljelenetekben látható. Ez a különleges arckifejezés nagy valószínűséggel egy nirami, amely a kabukiszínház mie pózainak egyike. Rodin számos kisplasztikát készített különböző anyagokból, melyekben megkísérelte megörökíteni azt a pillanatot, amelyben Hanako meglátja a halált. Jelen tanulmány Hanako nyugati karrierjének ezt a rövid, de annál érdekesebb időszakát mutatja be, a színésznő Rodinnel való találkozását állítva középpontba. Történetük kiválóan illusztrálja, miként tettek erőfeszítéseket a japánok az 1900-as évek elején arra, hogy művészetüket a nyugati tekintetnek „megfelelővé” alakítsák, és hogy a Nyugat miként kereste ugyanekkor az „idegen” és „egzotikus” Keletről alkotott prekoncepcióinak igazolását.

Hivatkozások

  1. Bourdon, Georges 1906. “Rodin et les petites princesses jaunes”. Le Figaro, 01 august 1906, 2.
  2. Brandon, James R. 1988. “On Little Hanako”. Asian Theatre Journal 5.1: 92–100. https://doi.org/10.2307/1124027
  3. Conti, Meredith 2018. Playing Sick: Performances of Illness in the Age of Victorian Medicine. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315203331
  4. Doma Petra 2020. “Sadayakko és Hanako Budapesten” [Sadayakko and Hanako in Budapest]. Távol-keleti Tanulmányok 11.1: 79–112. https://doi.org/10.38144/TKT.2019.1.5
  5. Doma Petra 2022. Az idegen vonzásában. Sadayakko, Matsui Sumako és Hanako: színésznők az inrekulturális színház kontextusában [Attracted by the Strange. Sadayakko, Matsui Sumako and Hanako: Actresses in the Context of Intercultural Theatre]. Pécs: Kronosz.
  6. Downer, Lesley 2003. Madame Sadayakko. Polmont: Review.
  7. Elsen, Albert E. – Jamison, Rosalyn Frankel 2003. Rodin’s Art – The Rodin Collection of the Iris & B. Gerald Cantor Center for Visual Arts at Stanford University. Oxford: Oxford University Press.
  8. Fuller, Loïe 1913. Fifteen years of a dancer's life, with some account of her distinguished friends. London: H. Jenkins.
  9. Kabuki 21. http://www.kabuki21.com/glossaire_5.php (last accessed: 09.05.2022.)
  10. Kano, Ayako 2001. Acting Like a Woman in Modern Japan. New York: Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-349-63315-9
  11. Keene, Donald 1972. Landscape and Portraits – Appreciations of Japanese Culture. London: Secker&Warburg.
  12. Keen, Donald 1996. The Blue-eyed Tarōkaja. New York: Columbia University Press.
  13. Laurent, Monique 2005. Rodin. Budapest: Aquila.
  14. Mori Ōgai 森鴎外 1917. “Hanako” 花子. In: Mori Ōgai Kankonroku 還魂録 [A Record of returning souls]. Tōkyō: Shunyōdō, 13–17.
  15. “Rodin and the Cambodian dancers” http://www.musee-rodin.fr/en/exposition/exposition/rodin-and-cambodian-dancers (last accessed: 07.01.2017.)
  16. Savarese, Nicola 1988. “A Portrait of Hanako”. Asian Theatre Journal. 5.1: 63–75. [Fowler, Richard] https://doi.org/10.2307/1124024
  17. Sawada Suketarō 澤田助太郎 1983. Petite Hanako ポチとアナ子 [Little Hanako]. Tōkyō: Chūnichi shubbansha.
  18. Sawada Suketarō 澤田助太郎 1996. Rodan to Hanako ロダンと花子 [Rodin and Hanako]. Tōkyō: Chūnichi shubbansha. https://doi.org/10.11619/africa1964.1996.49_99
  19. Scholz-Cionca, Stanca 2016. “Japanesque Shows for Western Markets: Loïe Fuller and Japanese Theatre Tours Through Europe (1900-08)”. Journal of Global Theatre History 1.1: 46–61. https://gthj.ub.uni-muenchen.de/gthj/article/download/5013/4311/ (last accessed: 07.07.2020.)
  20. Scott, Adolphe Clarence 1999. The Kabuki Theatre of Japan. New York: Dover Publications.
  21. Sukenobu Isao 資延勲 2001. Maruseyu no Rodan to Hanako マルセイユのロダンと花 [Rodin and Hanako in Marseille]. Tōkyō: Bungeisha.