Fogyatékos személyek médiareprezentációja a reklámokban - egy célzott, rövid kutatás bemutatása
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.4Kulcsszavak:
a fogyatékosság megjelenítése, fogyatékosság a reklámokban, média és fogyatékosság, médiareprezentáció, fogyatékosképAbsztrakt
Háttér és célok: A kutatás során a fogyatékos személyek reklámokban történő megjelenítését vizsgáltuk. A téma aktuális és jelentőségteljes, ugyanis a fogyatékossággal élő személyek reprezentációi egyszerre tükrözik és befolyásolják az érintett populáció adott korban fennálló társadalmi integrációját, felfedik a sztereotípiákat és alakítják azokat (Fraser, 2018).
Módszer: A kutatás során a tartalomelemzés módszerét alkalmazva egy vezető hazai kereskedelmi televíziós csatorna, a TV2 két héten keresztül, főműsoridőben sugárzott reklámanyagát monitoroztuk 2020 januárjában. Kutatási kérdéseink arra irányultak, hogy milyen gyakorisággal, szerepben és milyen típusú fogyatékosság esetén jelennek meg a fogyatékos személyek ezen időszak reklámblokkjaiban az említett csatornán.
Eredmények: A kutatás során összesen megfigyelt, 789 perc 33 másodperc időtartamú reklámanyagban 6 alkalommal, összesen 4 másodperc 48 századmásodperc időtartamban szerepelt fogyatékossággal élő személy. Mindkét reklám kerekesszékes személyt jelenített meg, akik segítségre és gondoskodásra szoruló személyekként szerepeltek a látott reklámokban.
Következtetések: A megfigyelt csatornán és időszakban fogyatékos emberek elenyésző mértékben jelentek meg a sugárzott reklámokban. Ezalatt a kis számú megjelenés alatt is szentimentális retorikában jelentek meg a fogyatékos személyek, mint segítségre szoruló emberek.
Kulcsszavak: a fogyatékosság megjelenítése; fogyatékosság a reklámokban; média és fogyatékosság; médiareprezentáció; fogyatékoskép