A gyógypedagógiai pszichológiai állapotmegismerés gyakorlati tapasztalatai

Szerzők

  • Renáta Mlinkó ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat; ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Pszichológiai Intézet
  • Éva Marosiné Pásztor ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat; ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.1.1

Kulcsszavak:

állapotmegismerési gyakorlat, jogszabályi környezet, szakértői bizottsági tevékenység, szakértés tevékenység, gyakorlóintézmény

Absztrakt

A tanulmányban az ELTE Gyakorló Országos Pedagógia Szakszolgálat (továbbiakban: ELTE GYOPSZ) két munkatársa, vezetője[1] az elmúlt több mint tíz év állapotmegismerési gyakorlatával összefüggő intézményi tapasztalatait foglalja össze. Az ELTE GYOPSZ unikális feladatellátásából adódóan, gyógypedagógiai-pszichológiai-orvosi modellhez illeszkedően, a teljes életívet érintően lát el köznevelésre és felsőoktatásra vonatkozó feladatokat. Az évtized történései, a jelentős számú esetkezelés tapasztalatai, a jogszabályi változások nyomán fellépő, a diagnosztikai és ellátási rendszert érintő főbb jelenségeinek, dilemmáinak tárgyalására vállalkozik a tanulmány; az állapotmegismerési folyamattól a különleges bánásmódra való jogosultság, fogyatékosság megállapításáig, a sokszereplős folyamat sokszor eltérő szemléletmódjait bemutatva.

[1] A szerzők 2013 és 2015 óta látják el az igazgatói és az igazgatóhelyettesi feladatokat.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-18

Hogyan kell idézni

Mlinkó, R., & Marosiné Pásztor, Éva. (2025). A gyógypedagógiai pszichológiai állapotmegismerés gyakorlati tapasztalatai. Gyógypedagógiai Szemle, 53(1), 3–18. https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.1.1

Folyóiratszám

Rovat

A gyógypedagógia története

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei