Az élettelen tárgyak buddha-természetének bizonyítása: Zhanran A gyémánt penge című művében
Published 2010-09-09
How to Cite
Copyright (c) 2010 the author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
A cikk összefoglalja azokat az érveket, melyekkel Zhanran megcáfolja azt az általánosan elfogadott nézetet, hogy a buddha-természet nem vonatkozik az élettelen tárgyakra. A bevezető részben röviden bemutatásra kerül a buddha-természet fogalmának eredete és jelentésköre. Ezt követi a tiantai filozófia alapjainak tárgyalása, kiemelve azokat az elveket, melyekre Zhanran érvelése épül. A bevezetés fő gondolata az, hogy bár Zhiyi soha nem állította, hogy az élettelen tárgyaknak van buddha-természetük, mégis a tiantai alapelvek által közvetített világkép, a lételemek tökéletes és teljes kölcsönös tartalmazásának gondolata Zhanran végkövetkeztetésének tökéletes premisszája. A vitapartner a Nirvāṇa sūtrára alapozza legfőbb ellenvetését, amely világosan megfogalmazza, hogy a buddha-természet nem vonatkozik az élettelen tárgyakra. Zhanran úgy érvel, hogy az idézett sorok a Nirvāṇa sūtrában kifejtett relatív tanításhoz (upāya; quan) tartoznak, és nem fejezik ki a végső soron valós igazságot (shi). A továbbiakban más sūtrákból és értekezésekből idéz, bemutatja az ellenvéleményt, majd következetesen megcáfolja mindet. A cikk témája az érvek és ellenérvek bemutatása.