A klasszikus és a kortárs szövegek feldolgozásának hatása az olvasás affektív tényezőire

A klasszikus és a kortárs szövegek feldolgozásának hatása az olvasás affektív tényezőire

Szerzők

  • Krisztián Józsa Szegedi Tudományegyetem, Szeged, Magyarország
  • Szilvia Fiala Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola és Óvoda, Nagybánhegyes, Magyarország
  • Gabriella Józsa KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Kecskemét, Magyarország; Károli Gáspár Református Egyetem, Nagykőrös, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2017.1.2

Kulcsszavak:

irodalomtanítási kísérlet, klasszikus és kortárs szövegek, kötelező olvasmányok, olvasási motiváció, olvasási szokások

Absztrakt

A tanulmány azt vizsgálja, hogy a szépirodalmi olvasmányok miként befolyásolják a diákok olvasáshoz kapcsolódó affektív jellemzőit. Tanítási programunkban klasszikus és kortárs novellák hatását vetettük össze három affektív tényező vonatkozásában: olvasási motiváció, olvasási szokások, olvasmányok kedveltsége. Az empirikus vizsgálat az irodalomórákon valósult meg, 190 hetedikes tanuló vett részt benne. A diákok három csoportot alkottak: (1) csak klasszikus novellákat, (2) csak kortárs novellákat, (3) mindkét novellatípust feldolgozó tanulócsoportok. Tanítási programunk tapasztalata, hogy a kortárs novellák feldolgozásának pozitív hatása van az olvasás affektív tényezőire. Ebben a csoportban az affektív tényezőket tekintve egyaránt szignifikáns, pozitív változás történt. Érdemes átgondolni azt, hogy milyen szövegeket kínálunk fel a gyermekeknek az olvasástanítás, az irodalomtanítás során.

##submission.downloads##

Megjelent

2017. 07. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...