Az Eötvös-szónokverseny beszédeinek retorikai elemzése

Az Eötvös-szónokverseny beszédeinek retorikai elemzése

Szerzők

  • Hajnalka Major Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja, Baja, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2017.1.1

Kulcsszavak:

középiskola, szónokverseny, retorikai elemzés

Absztrakt

A tanulmány az Eötvös József országos középiskolai szónokverseny döntőjének 24 beszédét vizsgálja a retorikai elemzés módszerével. Az elemzés minden választott szemponthoz 2–5 állítást rendel, majd megvizsgálja, ezek igazak-e az elhangzott beszédre. Az elemzésben vizsgált szempontok a következők: retorikai szituáció, beszédfaj, értelmi/érzelmi érvelés, érvforrások, érvelési hibák, gondolatmenet, szerkezet, nyelvi megformálás és előadásmód. A nyelvi megformálás és az előadásmód kategóriában érték el a versenyzők az elemzés során a legmagasabb értékeket, a gondolatmenet összeállítása és megszerkesztése több gondot okozott. A feltalálás mint szónoki feladat magában foglalja a retorikai szituáció és a beszédfaj ismeretét, ezek alapján az értelmi vagy érzelmi érvelés kiválasztását és az egyes érvek feltalálását. A tanulmány megmutatja, hogy improvizáció esetén milyen technikákat alkalmaztak a diákok, és a klasszikus, valamint a modern retorika milyen egyéb lehetőségekkel segítheti az érvek feltalálását.

##submission.downloads##

Megjelent

2017. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...