Guide for authors
AZ ANYANYELV-PEDAGÓGIA FOLYÓIRAT SZERZŐINEK FIGYELMÉBE
Ellenőrző lista a kézirat benyújtásához
A kézirat benyújtása előtt kérjük ellenőrizni, hogy a benyújtandó kézirat mindenben megfelel-e az ellenőrző listában szereplő elvárásoknak. Az ellenőrző listát részletesen a szerzői útmutató értelmezi. Azokat a kéziratokat, amelyek nem felelnek meg az ellenőrző listának és a szerzői útmutatónak, nem fogadja el a szerkesztőség.
- A beküldött anyagot korábban nem publikálták, és jelenleg nem áll elbírálás alatt más kiadónál.
- A kézirat mindenben megfelel az etikai nyilatkozatnak.
- A kézirat tartalmazza a publikálandó szerzői adatokat (név, munkahely, munkahely települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító).
- Ha Tanulmányok vagy a Műhely rovatba készült a tanulmány, akkor külön fájlban magyar nyelvű, 800–1000 karakternyi absztrakt, valamint 5 kulcsszó is kapcsolódik a tanulmányhoz.
- Ha az írás műfaja ismertető, akkor külön fájlban jó minőségű borítókép vagy a honlapról képernyőkép is kapcsolódik hozzá .jpg formátumban.
- A kézirat szövege Microsoft Word-formátumban, az ábrák külön fájlban .jpg- vagy Excel- formátumban vannak.
- A szöveg Arial 10-es betűméretet, 1,5-es sorközt használ.
- A hivatkozások és az irodalomjegyzék a szerzői útmutató szerint készültek.
- Minden hivatkozáshoz tartozik tétel az irodalomban.
- Az irodalom csak olyan tételeket tartalmaz, amelyekre hivatkozik a szöveg.
- Ahol rendelkezésre áll, ott az irodalmi tétel tartalmazza az URL-t is, valamint a letöltés dátumát.
- Ahol rendelkezésre áll, ott az irodalmi tétel tartalmazza a forrás DOI-azonosítóját is.
- A szöveg tartalma, stílusa és formája megfelel a szerzői útmutatónak.
SZERZŐI ÚTMUTATÓ
A kézirat útja
Az Anyanyelv-pedagógia folyóiratban elsősorban elméleti tanulmányok, kutatási összefoglalók, ismertetők, tudományos eseményekről szóló beszámolók, valamint gyakorlati jellegű írások (például feladatsorok, óratervezetek, projektleírások) jelennek meg. A közlésre szánt kézirat eddig még nem publikált – jelenleg más folyóiratnál elbírálás alatt sem levő –, eredeti írásmű lehet. A kézirat többlépcsős folyamatban jut el a beadástól a megjelenésig.
A beérkezett kéziratokat lektorok bírálják el anonim módon, és a szerkesztőség dönt az elfogadásról vagy az elutasításról. A folyóiratban csak lektorált írások jelenhetnek meg.
A kézirat beadása
A kéziratokat a folyóirat weboldalán keresztül lehet beadni, figyelembe véve a folyóirat adatvédelmi, etikai, szerzői jogi és publikálási nyilatkozatát, a szerzői útmutatót.
A kézirat benyújtásának a folyamata
- Regisztráció a folyóirat weboldalán: https://ojs.elte.hu/anyanyelv-pedagogia
- Bejelentkezés a folyóirat weboldalán: https://ojs.elte.hu/anyanyelv-pedagogia
- Belépés a Kézirat beadása menüpontba a folyóirat weboldalán: https://ojs.elte.hu/anyanyelv-pedagogia
- A szerző és a mű adatainak a kitöltése a weboldalon
- A kézirat és a csatolmányok feltöltése a weboldalon
A kézirat terjedelme
A kéziratok terjedelme (karakter szóközökkel) eltérő a különböző rovatokban és a cikk műfajától függően:
- Tanulmányok rovat: 25000–45000 karakter
- Műhely rovat: 20000–40000 karakter
- Szemle rovat: 10000–20000 karakter
- Kitekintő rovat: tanulmány 20000–40000 karakter; recenzió és beszámoló 10000–20000 karakter
- Mozaik rovat: 10000–20000 karakter
- Postaláda rovat: 4000–10000 karakter
A szerző adatai
Kérjük, hogy a kézirat benyújtásakor adják meg a következő adatokat a folyóirat weboldalán: a szerző neve, a kézirat címe, a tervezett rovat neve, ahol megjelentetni szeretné a cikket, a szerző munkahelyének a megnevezése, a munkahely települése (nyugdíjasoknál a korábbi munkahely), a szerző ORCID-azonosítója. Ha nem rendelkezik ORCID-azonosítóval, kérjük, a kézirat beadása előtt regisztráljon az ORCID oldalán: https://orcid.org/register
A tanulmány tartalma a Tanulmányok és a Műhely rovatban
Egy Word-fájlban:
- a szerző neve,
- az írás címe,
- a tanulmány szövege fejezetekre bontva (például Bevezetés…, Összegzés), hivatkozásokkal,
- irodalom,
- publikálandó szerzői adatok: név, munkahely neve, települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító.
Csatolmányok külön-külön fájlban (a szövegben jelölve az ábra helyét, számát és címét):
- magyar nyelvű absztrakt (800–1000 karakter) és 5 kulcsszó szűkülő fogalmi körök szerint (az első kulcsszó a tudományág, a fő tudományterület megnevezése, például: nyelvtudomány, anyanyelv-pedagógia, irodalompedagógia, pedagógia, pszichológia stb.),
- ábra .doc- vagy .jpg-formátumban,
- diagram szerkeszthető Excel- vagy szerkeszthető Word-formátumban,
- fotó .jpg-formátumban,
- melléklet (például óraterv) Wordben.
A tanulmány tartalma a Kitekintő rovatban
Egy Word-fájlban:
- a szerző neve,
- a mű címe,
- a tanulmány szövege fejezetekre bontva (például Bevezetés…, Összegzés), hivatkozásokkal,
- irodalom,
- publikálandó szerzői adatok: név, munkahely neve, települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító.
Csatolmányok külön-külön fájlban (a szövegben jelölve a helyet, a sorszámot és az ábracímet):
- ábra .doc vagy .jpg formátumban,
- diagram szerkeszthető Excel- vagy szerkeszthető Word-formátumban,
- fotó .jpg-formátumban,
- melléklet (például óraterv) Wordben.
Az ismertető tartalma a Szemle és a Kitekintő rovatban
Egy Word-fájlban:
- az ismertetett könyv, folyóirat vagy honlap neve, adatai (könyvnél szerző, cím, kiadó neve, kiadó helye, megjelenés éve, oldalterjedelem),
- az ismertető szerzője által adott alcím,
- az ismertető szövege,
- irodalom,
- publikálandó szerzői adatok: név, munkahely neve, települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító.
Csatolmány külön fájlban:
- jó minőségű borítókép vagy a honlapról képernyőkép .jpg formátumban (több ábra esetén kérjük jelölni a helyet, a sorszámot és az ábra címét a szövegben).
A beszámoló tartalma a Kitekintő és a Mozaik rovatban
Egy Word-fájlban:
- a szerző neve,
- a mű címe,
- a szöveg (hivatkozásokkal, ha vannak),
- irodalom (ha van),
- publikálandó szerzői adatok: név, munkahely neve, települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító.
Csatolmányok külön-külön fájlban (a szövegben jelölve a helyet, a sorszámot és az ábracímet):
- fotó .jpg-formátumban.
Az olvasói levél tartalma a Postaláda rovatban
Egy Word-fájlban:
- a szerző neve,
- a cikk címe,
- a levél szövege (megszólítás, törzsszöveg, elbúcsúzás, dátum, a szerző neve, munkahelye és beosztása, ha vannak, hivatkozások a szövegben),
- irodalom (ha van),
- publikálandó szerzői adatok: név, munkahely neve, települése, hivatalos ímélcím, ORCID-azonosító.
Csatolmányok külön-külön fájlban (a szövegben jelölve a helyet, a sorszámot és az ábracímet):
- fotó .jpg-formátumban.
Bármely rovatban lehet videófelvételt kapcsolni a cikkhez, a videót egy külön fájlban, .wmv, .avi vagy .mov formátumban kérjük feltölteni egy külső megosztható weboldalra, és a letöltés linkjét, valamint a videó címét kérjük megadni.
A kézirat formája
A kéziratokat Microsoft Word-formátumban, .doc fájlban kérjük feltölteni.
- Betűtípus: Arial, normál térköz, 10-es betűméret.
- Sorköz: 1,5, mindegyik oldalon 2,5 cm margó.
- Cím: középre igazítva, fölötte a szerző(k) neve középre igazítva (több szerző esetén nagykötőjellel összekapcsolva).
- Az alcímek, fejezetcímek jelzése: a címhierarchia jelölése félkövér decimális számokkal (1. Elsőrendű; 1.1. Másodrendű; 1.1.1. Harmadrendű alcím).
- A bekezdés jelölése nem beljebb húzással, hanem sorkihagyással történik.
- Kiemelés a szövegben: nyelvi adatok, rövid példák, címek dőlt betűvel. Nem támogatjuk a tartalmi kiemelést félkövér betűvel. A hosszabb szöveges példákat nem dőlt, hanem normál betűvel, a teljes bekezdés beljebb húzásával kérjük megadni.
- Beállítások a szövegben: nem lehet automatikus elválasztás, oldalszámozás, sem egyéb automatikus beállítás, stílusformázás a szövegben.
A táblázatok és az ábrák formája
A szerkeszthető táblázatokat a szövegben kérjük. Az ábrákat, a diagramokat, a fotókat egyenként külön-külön fájlban kérjük csatolni (fájlnévben jelölve a számukat). Az ábra címét nem a diagram tartalmazza, hanem a szövegben jelenik meg. Csak olyan táblázat, ábra csatolható, amelyre hivatkoznak a szövegben. A táblázatokat és az ábrákat folyamatos számozással kell ellátni, és mindegyiknek legyen címe. A táblázat száma és címe a táblázat fölött, az ábra száma és címe az ábra alatt helyezkedik el a szövegben középre rendezve, Arial 10, dőlt betűtípussal. Külön sorszámmal jelöljük a táblázatokat, és külön az egyéb ábrákat.
1. táblázat
A kísérlet résztvevőinek adatai
Táblázat
Ábra
1. ábra
A tanári megnyilatkozások típusainak száma a tanári beszédfordulókban
A táblázatok és a diagramok betűtípusa is Arial, a betűméret az olvashatósághoz igazodik. A táblázat fejlécében a feliratok nagy kezdőbetűsek. Az ábrát tartalmazó fájl neve utaljon a szerző nevére és az ábra számára (Varga_1_tablazat, Varga_1_abra). A más szerzőktől származó ábrák forrását kérjük feltüntetni az ábra címében hivatkozással. Csak olyan fotók közölhetők a folyóiratban, amelyekhez a szerző, a jogtulajdonos, a fotón szereplő személyek vagy törvényes képviselőik hozzájárultak.
A hivatkozások formája
A szövegben történő hivatkozás tartalmazza a szerző(k) vagy szerkesztő(k) családnevét, a mű megjelenésének évszámát, valamint ha nem teljes könyvre, hosszabb fejezetre hivatkozunk, vagy idézetet jelöl a hivatkozás, akkor a hivatkozott rész lapszámát is: (Szemere 1968), (Szemere 1968: 176).
Legfeljebb két társszerzőt lehet megnevezni a hivatkozásban, nagykötőjellel összekapcsolva a családneveket. Kettőnél több szerzőnél az et al. kifejezést használjuk: (Lukács–Pléh 2015), (Adamik et al. 2004).
Több hivatkozás felsorolásakor a tételek között pontosvessző van, a sorrendet a megjelenés éve határozza meg: (Szemere 1968; Tátrai 2017; Boronkai 2022).
Ugyanannak a szerzőnek több művére is utalhatunk egyetlen hivatkozásban, az évszám szerint időrendben, az azonos években megjelent műveket a, b, c betűvel jelölve: (Bárczi 1951a, 1951b, 1963).
A szerző nélküli internetes forrásokra zárójelben levő arab számokkal hivatkozunk: (1), (1; 2).
Az irodalomjegyzék formája
Az Irodalom című részben csak azokat a tételeket lehet felsorolni, amelyekre a szövegben hivatkoznak. A tételeket betűrendben, függő bekezdéssel kérjük megadni a minták szerint, a szerzők nevét nem lehet rövidíteni, nem kell kiemelni. A bibliográfiai tételek formája: Ariel 10-es betűtípus, 1,5-es sorköz, függő behúzás (mértéke 1,25 cm). Egy adott irodalmi tétel adatait pont választja el egymástól. Az internetes forrásoknál a letöltés linkjét és a letöltés idejét is kérjük megadni.
Ha az adott irodalmi tétel megtalálható a Crossref rendszerében, akkor meg kell adni a tétel DOI-azonosítóját is a minták szerint. A következő oldalon lehet ellenőrizni, hogy az adott irodalmi tételnek van-e, és ha igen, mi a DOI-azonosítója: https://apps.crossref.org/SimpleTextQuery
Könyvek
Adamik Tamás – A. Jászó Anna – Acél Petra 2004. Retorika. Osiris Kiadó. Budapest.
Brown, Roger 1973. A first language: the early stages. Harvard University Press. Cambridge. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674732469
Lukács Ágnes – Pléh Csaba 2015. Pszicholingvisztika 1–2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Szemere Gyula 1968. A magyar nyelvtan tanítása. Tankönyvkiadó. Budapest.
Gyűjteményes kötet
Burleson, Brant R. (ed.) 1996. Communication Yearbook 19. Sage Publications. Thousand Oaks – London.
Kiss Jenő – Pusztai Ferenc (szerk.) 2018. A magyar nyelvtörténet kézikönyve. Tinta Könyvkiadó. Budapest.
Szende Aladár 1996. Nyelvtanórák az „érzelmek iskolájában”. In: V. Raisz Rózsa (szerk.) Anyanyelv és iskola az ezredfordulón. XII. Anyanyelv-oktatási napok. Magyar Nyelvtudományi Társaság. Budapest. 326–331.
Tátrai Szilárd 2017. Pragmatika. In: Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.) Nyelvtan. Osiris Kiadó. Budapest. 899–1058.
Folyóiratcikk
Bárczi Géza 1950a. A magyar nyelvtörténet korszakai. Magyar Nyelv 46: 1–8.
Boronkai Dóra 2022. Játékalapú tanulás és anyanyelvi nevelés az alsófokú pedagógusképzésben. Anyanyelv-pedagógia 3. https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=970 (2023. december 15.) https://doi.org/10.21030/anyp.2022.3.3
Gósy Mária – Gyarmathy Dorottya 2018. A beszédindulás késésének hatása a beszédfeldolgozásra. Beszédkutatás 26: 186–219.
van der Sande, Lisa – van Steensel, Roel – Fikrat-Wevers, Suzanne – Arends, Lidia 2023. Effectiveness of interventions that foster reading motivation: A meta-analysis.Educational Psychology Review 35(1): 21. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09719-3
Ismeretlen szerzőjű internetes forrás
Az ismeretlen szerzőjű internetes forrásokat az irodalomjegyzék végén, a betűrendes tételek után, egy sort kihagyva szükséges megadni.
(1) Kerettanterv a gimnáziumok 9–12. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf (2024. szeptember 20.)
(2) Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat. https://magyartanar.s3.mediacenter.hu/ (2024. szeptember 20.)
További tartalmi és formai javaslatok
Célszerű az írásoknak témajelölő címet adni, nem támogatjuk az erősen felhívó reklámcímeket. Javasoljuk kerülni a túlságosan hosszú főcímet, a főcímhez tartozó további alcímet. A kéziratban kért decimális számozás nem jelenik meg a publikált cikkben, a címhierarchiát a publikált szövegben a címek betűmérete, betűtípusa és színe mutatja.
Főcím (kék színű, félkövér)
Első rendű alcím (kék színű, fékövér)
Szöveg, szöveg, szöveg
Második rendű alcím (fekete színű, félkövér)
Szöveg, szöveg, szöveg
Harmadik rendű alcím (fekete színű, dőlt betűs)
Szöveg, szöveg, szöveg
Műfajtól függetlenül minden írásban javasolunk arányos bevezető, kifejtő és összegző részt. Nem támogatjuk a szövegben a személyes hangnemű megjegyzéseket, a sok 1. személyű formát. Objektív tudományos stílus alkalmazását javasoljuk. Nem célszerű egymondatos bekezdéseket nyitni a szövegben. A felsorolásokat gondolatjellel jelöljük. A támogatók megnevezése és (ha feltétlenül szükséges) a köszönetnyilvánítás a kézirat utolsó bekezdésében kap helyet, ez a bekezdés sorkihagyással különül el a főszövegtől. A cikkekben nem lehet alkalmazni se lábjegyzeteket, se végjegyzeteket. Kérjük a szerzőket, hogy cikkük megírásakor minden esetben tájékozódjanak az Anyanyelv-pedagógia folyóiratban is, hogy megjelent-e benne az adott témában írás, és hivatkozzanak a felhasznált forrásokra.
A folyóiratban megjelenő írások mind tartalmukkal, mind formájukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy a folyóirat teljesíthesse küldetését. A folyóirat célja az anyanyelv-pedagógiai kutatások támogatása, valamint az anyanyelvi nevelés fejlesztésének az ösztönzése Magyarországon és a határainkon túl.