Évf. 15 szám 1 (2023)
Tanulmányok

A wu 巫 („sámán”) karakter jelentésének változása a Shang-dinasztiától a Han-dinasztiáig

István Olajos
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Bio

Megjelent 2023-05-16

Kulcsszavak

  • wu,
  • sámán,
  • régi Kína,
  • tánc,
  • ácseszköz,
  • jóslócsont-felirat,
  • Shuowen jiezi,
  • kínai sámánizmus,
  • Zhou-dinasztia,
  • etimológia
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Olajos, I. (2023). A wu 巫 („sámán”) karakter jelentésének változása a Shang-dinasztiától a Han-dinasztiáig. Távol-Keleti Tanulmányok, 15(1), 145–182. https://doi.org/10.38144/TKT.2023.1.8

Absztrakt

A jelen kutatás célja, hogy a wu 巫 írásjegy vizsgálatán keresztül átfogóbb képet kapjunk e vallási tevékenységet végző személy alakjáról, melyet gyakran a szibériai sámán személyével állítanak párhuzamba. Magáról a sámánról és a wuról, illetve tevékenységeik analógiájáról igen gazdag kutatási anyag áll rendelkezésre, a két fogalom rokonítása pedig gyakran képezi heves viták tárgyát a szakértők körében. A jelen írás ugyanakkor nem kíván állást foglalni ezen vélemények kusza sokasága között és a wu írásjegyet a szibériai sámán archetípustól függetlenül, a régi Kína ránk maradt írásos emlékei alapján definiálja. A wu írásjegyet tehát a sokkal ritkábban alkalmazott etimológiai vizsgálatnak vetem alá, mely során kronologikusan elemzem az írásjegy kontextuális és alaki jellemzőit, a jóslócsont-feliratoktól (jiaguwen 甲骨文) kezdve a Shuowen jiezi 說文解字 wuról szóló szócikkével bezárólag. A különböző korokból származó szövegek alapján megállapítható, hogy éles különbség mutatkozik a jóslócsont-feliratokon szereplő wu írásjegy jelentése és a Zhou-kori 周代 (i. e. 1046 – i. e. 256-ig) szövegek wuja között. Az előbbinél legtöbbször nem is egy személyt jelöl az írásjegy, vagy ha mégis, akkor egy igen alacsony státuszú illetőt. Ezzel szemben a Zhou-kori szövegek a wukat gyakran magasrangú hivatalnokokként ábrázolják, illetve a Zhou-kor előrehaladtával a wut egyre inkább a halállal, katasztrófákkal és démonokkal gazdag szövegekben említik. A két korszak szemantikai szempontból eltérő wu-értelmezését a Shuowen kapcsolja össze, amely – bár meglehetősen homályosan fogalmazva – az írásjegy eredetét a szellemeket lecsábító táncosnők alakjára vezeti vissza, ugyanakkor egyfajta ácseszközként – tehát nem személyként – is hivatkozik a wura. A jelen kutatás az írásjegy jelentésének ezen korszakonként eltérő értelmezéseit követi végig és köti össze, valamint a Shuowen etimológiai utalásaiból kiindulva fejti vissza az írásjegy kialakulásának lehetséges állomásait, hogy ezáltal adjon még átfogóbb képet a régi Kína e meglehetősen egyedi vallási tevékenységet végző személyéről, a wuról.

Hivatkozások

  1. Chungqiu Zuozhuan 春秋左傳 [Tavaszok és őszök krónikája] 1983. Beijing: Zhonghua shuju chuban 中華書局出版.
  2. Chunqiu Gongyang zhuan 春秋公羊傳 [A Tavaszok és őszök Gongyang kommentárja]. https://ctext.org/gongyang-zhuan/zhs (2022. 12. 30.)
  3. Liji 禮記 [Szertartások feljegyzései]. https://ctext.org/liji/zhs (2022. 12. 30.)
  4. Lunyu 論語 [Beszélgetések és mondások]. https://ctext.org/analects/zh (2022. 12. 30.)
  5. Lüshi chunqiu 呂氏春秋 [Lü mester tavasza és ősze]. https://ctext.org/lv-shi-chun-qiu/zhs (2022. 08. 01.)
  6. Mozi 墨子 [Mo mester]. https://ctext.org/mozi (2022. 12. 30.)
  7. Shanhaijing 山海經 [Hegyek és tengerek könyve]. https://ctext.org/shan-hai-jing (2022. 08. 01.)
  8. Shiji史記 [Történeti feljegyzések]. https://ctext.org/shiji (2022. 08. 01.)
  9. Shuowen jiezi 說文解字 [Az egyszerű és összetett írásjegyek magyarázata]. https://ctext.org/shuo-wen-jie-zi (2022. 08. 01.)
  10. Yili 儀禮 [Rítusok és szertartások]. https://ctext.org/yili/zh (2022. 12. 30.)
  11. Zhouli 周禮 [Zhou Szertartásai]. http://ctext.org/rites-of-zhou (2022. 08. 01.)
  12. Bartos Huba – Hamar Imre 2019. Kínai–magyar szótár. https://www.szotar.net/kinai (2021. 06. 24.)
  13. Boileau, Gilles 2002. „Wu and Shaman.” Bulletin of the School of Oriental and African Studies 65.2: 350–378. https://doi.org/10.1017/S0041977X02000149
  14. Chang, Kwang-chih 張光直 1983. Art, myth and ritual. The Path to the Political Authority in Ancient China. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  15. Chang, Kwang-chih 張光直 1994. „Shang Shamans.” In: Willard J. Peterson (ed.) The Power of Culture: Studies in Chinese Cultural History. Hong Kong: Chinese University Press, 10–36.
  16. Chang, Wei-Chieh 張惟捷 2008. „Lun jiagu, jinwen zhong wu zi 論甲骨、金文中「巫」字 [Értekezés a jóslócsontokon és a bronzfeliratokon lévő wu írásjegyről].” Fuda zhongyansuo xuekan輔大中研所學刊 10: 1–20. http://dx.doi.org/10.29444/JGICLDFJCU.200810.0001
  17. Chen Mengjia 陳夢家 1936. „Shangdai de shenhua yu wushu商代的神話與巫術 [A Shang-kor mítoszai és sámánizmusa].” Yenching Journal of Chinese Studies 20: 485–576.
  18. Chow, Tse-Tsung 周策縱 1978. „The childbirth myth and ancient Chinese medicine: a study of aspects of wu traditions.” In: D. T. Roy – Tsuen-Hsuin Tsien (eds.) Ancient China: Study in Early Civilization. Hong Kong: Chinese University Press, 43–89.
  19. Du, Linna 杜莉娜 2012. „Qin Zu Chu wen qianshi秦《詛楚文》淺釋 [A Qin állambeli Chu megátkozása című mű rövid magyarázata].” Wenjiao ziliao 文教資料 34:16–17.
  20. Groot, Jan Jakob Maria de 1910. The Religious System of China. Vol. 6. Leiden: E. J. Brill.
  21. Harper, Donald 1985. „A Chinese Demonography of the Third Century B.C.” Harvard Journal of Asiatic Studies 45: 459–498. https://doi.org/10.2307/2718970
  22. Hopkins, Lionel Charles 1945. „The shaman or Chinese wu: His inspired dancing and versatile character.” Journal of the Royal Asiatic Society 1: 3–16. https://doi.org/10.1017/S0035869X00099263
  23. Ji Yingcheng 吉映澄 2020. „Cong Shuowen wu gong tongyi zhi jiaodu shitan wuzi yiyuan 從《說文》“巫工同意”之角度試探巫字義源 [A wu írásjegy jelentéseredetének feltárása a Shuowen jieziben szereplő „a gonggal azonos értelmű” passzus szemszögéből].” Wenhua xuekan 文化學刊 04: 201–203.
  24. Keightley, David N. 1998. „Shamanism, death, and the ancestors: religious mediaton in neolithic and Shang China.” Zeitschrift der Schweizerishen Asiengesellschaft 52/3: 763–831.
  25. Kósa Gábor 2006. „Sámánizmus a Tang-kor előtti Kínában.” In: Hoppál Mihály – Szathmári Botond – Takács András (szerk.) Sámánok és kultúrák. Budapest: Gondolat Kiadó, 296–360.
  26. Kósa, Gábor 2003. „The Shaman and the Spirits: The Meaning of the Word ’ling’ in Jiuge poems.” Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hung. 56/2–4: 275–294. https://doi.org/10.1556/AOrient.56.2003.2-4.13
  27. Li Xiaoding 李孝定 1964. „Jiaguwenzi jishi 甲骨文字集釋 [Jóslócsontfeliratok gyűjteménye és magyarázata].” Lishi yanjiu yuyan yanjiusuo zhuankan歷史語言研究所專刊, 5: 1595–1597.
  28. Lin, Fushi 林富士 1994. Shamans and Shamanism in the Chiang-nan Area during the Six Dynasties Period (3rd– 6th c. A.D.) Ph.D. Diss. Princeton.
  29. Liu Ming 劉鳴 2006. „Wu zi yiyuan ji xianmin shenmei wenhua xintai tanxi “巫”字義源及先民審美文化心態探析 [Elemzés a wu írásjegy jelentésének eredetéről, illetve az elődök esztétikai és kulturális gondolkodásmódjáról].” Yindou xuekan殷都學刊 03: 81–83.
  30. Lu Sixian 陸思賢 1984. „Shi jiaguwen zhong de wu zi 釋甲骨文中的“巫”字 [A jóslócsont-feliratokon szereplő wu írásjegy értelmezése].” Nei Menggu shifan daxuebao 內蒙古師大學報 4: 61–69.
  31. Mair, Victor H. 1990 „Old Sinitic *Myag, Old Persian Maguš, and English ’Magician’.” Early China 15: 27–47. https://doi.org/10.1017/S0362502800004995
  32. Mathieu, Rémi 1984. „Le corbeau dans l’ancienne Chine.” Revue de l’Histoire des Religions 201: 281–309. https://doi.org/10.3406/rhr.1984.4312
  33. McCurley, Dallas 2005. „Performing Patterns Numinous Relations in Shang and Zhou China.” TDR: The Drama Review 49/3: 135–156. https://doi.org/10.1162/1054204054742435
  34. Michael, Thomas 2015. „Shamanism Theory and the Early Chinese ’Wu’.” Journal of the American Academy of Religion 83/3: 649–696. https://doi.org/10.1093/jaarel/lfv034
  35. Michael, Thomas 2017a. „Does Shamanism Have a History? With Attention to Early Chinese Shamanism.” Numen 64/5–6: 459–496. https://doi.org/10.1163/15685276-12341477
  36. Michael, Thomas 2017b. „Shamanic Eroticism in the Jiu ge (Nine Songs) of Early China,” Monumenta Serica 65/1: 1–20. https://doi.org/10.1080/02549948.2017.1309102
  37. Okamoto-MacPhail, Aiko 2021. „Poetics of the Kokinshū in Eurasian context.” Proceedings of the 4th Conference on Central Asian Languages and Linguistics, 199–207. https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/27709/ConCALL4%20Proceedings.pdf?sequence=1,%20pp.%20202%E2%80%93203. (2022. 12. 30.).
  38. Qiao, Yingjie喬瑩潔 2010. „Cong xingshi jiagu yong zi kan shang dai wu xi wenhua從姓氏甲骨用字看商代巫覡文化 [A wuxi kultúra vizsgálata a jóslócsonton megjelenő családnév írásjegyek alapján].” Dazhong wenyi 大眾文藝 18: 130–131.
  39. Schafer, Edward H. 1951 „Ritual Exposure in Ancient China.” Harvard Journal of Asiatic Studies 14: 130–184. https://doi.org/10.2307/2718298
  40. Unschuld, Paul U. 1985. Medicine in China: A History of Ideas. University of California Press.
  41. Waley, Arthur 1955. The Nine Songs. A Study of Shamanism in Ancient China. London: George Allen and Unwin.
  42. Wang Xiaojun 王曉君 2010. „Wu zi kaoshi “巫”字考釋 [A wu karakter magyarázata].” Dazhong wenyi 大眾文藝 21: 130–129.
  43. Wang, Jinfeng 王進鋒 2008. „Cong “jiang” zi ziyi yanbian kan xianqin touxiang liyi de xingcheng 從“降”字字義演變看先秦投降禮儀的形成 [A Qin előtti megadási szertartás kialakulásának vizsgálata a jiang írásjegy jelentéstartamának változásán keresztül].” Yunnan shehui kexue 雲南社會科學 02: 131–134.
  44. Wu, Yufang 吳郁芳 1987. „’Zu chu wen’ san shen kao《詛楚文》三神考 [A »Chu megátkozása« című szövegben található három istenség vizsgálata].” Wenbo 文博 04: 41–42+58.
  45. Yu Ping 於平 1994. „Wu wu tanyuan 巫舞探源 [A sámán és a tánc eredetének vizsgálata].” Wudao xueyuan xuebao 舞蹈學院學報 1: 48–56.
  46. Yu Ping 於平 2017. „Wu wu de huodong zhicheng yu yihan fenhua 巫舞”的活動指稱與義涵分化 [A sámán- és tánc tevékenységek megnevezése és jelentésének különválása].” Wudao xueyuan xuebao 舞蹈學院學報 4: 22–29.
  47. Zhang Quanhai 張全海 2012. „Wu zi qiyuan “巫”字的起源 [A wu karakter eredete].” Xungen 尋根 3: 98–99.
  48. Zhao, Rongjun 2002. Xian-Qin wu su yanjiu 先秦巫俗之研究 [A wu szokások kutatása a Qin előtti időszakban]. 國立臺灣大學中國文學研究所碩士論文.
  49. Zhao, Rongjun 趙容俊 2003. „Jiagu buci suojian zhi wu zhe de jiuzai huodong甲骨卜辭所見之巫者的救災活動 [A jóslócsontfeliratokon látható wu katasztrófa megelőzési tevékenységek].” Yindou xuekan 殷都學刊 04:1–10.
  50. Zhao, Rongjun 趙容俊 2004.” Jiagu buci suojian zhi wu zhe de yiliao huodong甲骨卜辭所見之巫者的醫療活動 [A jóslócsontfeliratokon látható wu gyógyítási tevékenységek].” Shixue jikan 史學集刊 03:7–15.
  51. Zhao Rongjun 趙容俊 2005. „Wenxian ziliaozhong de wu kaocha 文獻資料中的“巫”考察 [A wu vizsgálata a szakirodalomban].” Zhongguo lishi wenwu 中國歷史文物 1: 38–52.
  52. Zhou, Fengwu 周凤五 1989. „Shuo wu 说巫 [A wu értelmezése].” Taida zhongwen xuebao台大中文学报 3:269-291.