Évf. 13 szám 2021/2 (2022)
Tanulmányok

A kollektivizmus egyes megjelenési formái a japán ipari vállalkozási kultúrában Magyarországon

Mónika Balogh
ELTE BTK, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Japanológia Doktori Program
Bio

Megjelent 2022-09-05 — Frissítve ekkor: 2022-09-06

Kulcsszavak

  • individualizmus,
  • kollektivizmus,
  • grupizmus,
  • tateshakai,
  • independens én,
  • interdependens én,
  • konformitás,
  • ingroup,
  • outgroup,
  • tatemae,
  • honne,
  • kosei
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Balogh, M. (2022). A kollektivizmus egyes megjelenési formái a japán ipari vállalkozási kultúrában Magyarországon. Távol-Keleti Tanulmányok, 13(2021/2), 49–85. https://doi.org/10.38144/TKT.2021.2.3

Absztrakt

Jelen cikk a Magyarországon működő japán ipari vállalkozások (cégek) kollektivista jellegének egyes aspektusait mutatja be. Az individualizmus- és kollektivizmuskutatás rövid áttekintését követően számos érvet, valamint esetet sorakoztat fel, melyeken keresztül világosan kirajzolódik a vizsgált társadalmi csoportok kollektivista természete. Az egyes kapcsolódó jelenségek analízisére és kiértékelésére olyan szociológiai fogalmak mentén kerül sor, mint a kojinshugi, 個人主義, dantaishugi, 団体主義, kosei, 個性, uchi, 内, soto, 外 és mások. Az analízis során górcső alá kerülnek mind a monokulturális, mind a krossz-kulturális kutatásokban alkalmazott koncepciók és terminusok annak érdekében, hogy ezeket összehasonlításukat követően tisztán el tudjuk határolni egymástól.

Hivatkozások

  1. Ando, Shirley 2009. „A look at nihonjinron: Theories of Japaneesness.” Otemae Journal 10: 33–42.
  2. Balogh Mónika 2019. „Szervezeti relációk a japán ipari vállalkozási kultúrában.” Távol-keleti Tanulmányok 11.2: 189–211. HTTPS://DOI.ORG/10.38144/TKT.2019.2.7
  3. Befu, Harumi 1980. „The Group Model of Japanese Society and an Alternative.” Rice Institute Pamphlet – Rice University Studies 66(1): 169–187.
  4. Brislin, Richard W. 2009. „Critical Incidents, and the Preparation of People for Intercultural Experiences” In: Wyer, Robert S. – Chiu, Chi-yue – Hong, Ying-yi (eds.) Understanding culture: Theory, research, and application. New York: Psychology Press, 379–392.
  5. Cai, Deborah A. – Fink, Edward L. 2002. „Conflict style differences between individualists and collectivists.” Communication Monograph 69.1: 67–87. https://doi.org/10.1080/03637750216536
  6. Čeněk, Jiří. 2020. „Cultural Dimension of Individualism and Collectivism and Its Perceptual and Cognitive Correlates in Cross-Cultural Research.” Journal of Education Culture and Society 6.2: 210–225. https://doi.org/10.15503/jecs20152.210.225
  7. Cialdini, Robert B. – Wosinska, Wilhelmina – Barrett, Daniel W. – Butner, Jonathan – Gornik-Durose, Malgorzata 1999. „Compliance with a request in two cultures: The differential influence of social proof and commitment/consistency on collectivists and individualists.” Personality and Social Psychology Bulletin 25.10: 1242–1253. https://doi.org/10.1177/0146167299258006
  8. Clammer, John 2003. „Globalisation, Class, Consumption and Civil Society in South-east Asian Cities.” Urban Studies 40: 403¬–419. https://doi.org/10.1080/00420980220080331
  9. Cohen, Dov – Kitayama, Shinobu (eds.) 2007. Handbook of cultural psychology. New York: The Guilford Press.
  10. Coon Heather M. – Kemmelmeier Marcus 2001. „Cultural Orientations in the United States: (Re)Examining Differences among Ethnic Groups.” Journal of Cross-Cultural Psychology 32.3: 348–364. https://doi.org/10.1177/0022022101032003006
  11. D’Andrade, Roy G. 2008. A study of personal and cultural values: American, Japanese, and Vietnamese. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1037/e619482011-081
  12. de Mooij, Marieke – Hofstede, Geert 2010. „The Hofstede model: Applications to global branding and advertising strategy and research.” International Journal of Advertising: The Quarterly Review of Marketing Communications 29.1: 85–110. https://doi.org/10.2501/S026504870920104X
  13. de Mooij, Marieke 2004. Consumer Behaviour and Culture. Thousand Oaks, California: Sage
  14. Doi, Takeo 1989. The Anatomy of Self. Tokyo and New York: Kodansha International Ltd.
  15. Doi, Takeo 2014. The Anatomy of Dependence. New York: Kodansha USA Inc.
  16. Földes Csaba 2007. „»Interkulturális kommunikáció«: koncepciók, módszerek, kérdőjelek.” Fordítástudomány 9.1: 14–39.
  17. Gaines, Stanley O., Jr. et al. 1997. „Links between race/ethnicity and cultural values as mediated by racial/ethnic identity and moderated by gender.” Journal of Personality and Social Psychology 72.6: 1460–1476. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.6.1460
  18. Geertz, Clifford 2006. „Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez.” In: Bohannan, Paul – Glazer, Mark (eds.) Mérföldkövek a kulturális antropológiában. Budapest: Panem, 711–741.
  19. Gelfand, Michele J. – Triandis, Harry C. – Chan, Darius K.-S. 1996. „Individualism versus collectivism or versus authoritarianism?” European Journal of Social Psychology 26(3): 397–410. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0992(199605)26:3<397::AID-EJSP763>3.0.CO;2-J
  20. Goodenough, Ward H. 1964. „Explorations in cultural anthropology” In: Essays in Honor of George Peter Murdock. Ward H. (ed.) New York: McGraw–Hill Book Co.
  21. Gorodnichenko, Yuriy – Gerard, Roland 2013. „Understanding the individualism-collectivism cleavage and its effects: Lessons from cultural psychology.” Institutions and Comparative Economic Development 150: 213–236. https://doi.org/10.1057/9781137034014_12
  22. Habermas, Jürgen 2011. A kommunikatív cselekvés elmélete - Társadalomelmélet – kommunikációtudomány. Budapest: ELTE Szociológiai Intézet.
  23. Hamada, Tomoko 1992. „Under the silk banner: The Japanese company and its overseas managers” In: Lebra, Sugiyama, Takie (ed.) Japanese Social Organization. Honolulu: University of Hawaii Press, 135–164.
  24. Hamaguchi Eshun 1996. Nihon bunka wa ishitsu ka. 日本の文化は異質か. [Más-e a japán kultúra]. Tōkyō: Nihon Hōsō Shuppan Gaisha.
  25. Hamaguchi, Eshun 1997. „A Methodological Basis for Japanese Studies – with Regard to Relatum as its Foundation.” Japan Review 9: 41–63.
  26. Hamamura, Takeshi – Bettache, Karim – Xu, Yi 2018. „Individualism and collectivism.” In: Hill V. Zeigler – Shackelford T. K. (eds.) The SAGE handbook of personality and individual differences: Origins of personality and individual differences. Sage Reference, 365–382. https://doi.org/10.4135/9781526451200.n20
  27. Han, Shihui 2017. The sociocultural brain: A cultural neuroscience approach to human nature. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198743194.001.0001
  28. Hendry, Joy 1995. Understanding Japanese Society. London: Biddles Ltd., Guilford and King’s Lynn.
  29. Hidasi Judit 1992. „Japán. A Felkelő nap országa” In: Hidasi Judit (szerk.) 1992. Kultúra, viselkedés, kommunikáció: Külkereskedőknek, idegenvezetőknek, diplomatáknak, utazóknak. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 159–182.
  30. Hidasi Judit 2003. Vissza Japánba. Budapest: Terebess Kiadó.
  31. Hidasi Judit 2004. Interkulturális kommunikáció. Budapest: Scolar Kiadó.
  32. Hidasi Judit 2007. „Japán” In: Hidasi Judit (szerk.) Kultúrák@kontextusok.kommunikáció. [h. n.]: Perfekt, 86–102.
  33. Hofstede, G. 2011. „Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context.” Online Readings in Psychology and Culture 2.1. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014 (2021.05.10.)
  34. Hofstede, Geert 1983. „The cultural relativity of organizational practices and theories.” Journal of International Business Studies 14.2: 75–89. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490867
  35. Hofstede, Geert 2001. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, CA.: Sage.
  36. Hofstede, Geert 2011. „Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context.” Online Readings in Psychology and Culture 2.1. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  37. Hofstede, Geert. Definition of culture.
  38. Hong, Ying-yi 2009. „A Dynamic Constructivist Approach to Culture: Moving From Describing Culture to Explaining Culture.” In: Wyer, Robert S. – Chiu, Chi-yue – Hong, Ying-yi (eds.) Understanding culture: Theory, research, and application. New York: Psychology Press, 3– 24.
  39. https://geerthofstede.com/culture-geert-hofstede-gert-jan-hofstede/definition-culture/ (2021. 05. 14.)
  40. https://kotobank.jp/word/%E5%87%BA%E3%82%8B%E6%9D%AD%E3%81%AF%E6%89%93%E3%81%9F%E3%82%8C%E3%82%8B-577183 (2021. 05. 10.)
  41. Hui, Harry C. 1988. „Measurement of Individualism–Collectivism.” Journal of Research in Personality 22: 17–36. https://doi.org/10.1016/0092-6566(88)90022-0
  42. Kent Pauline 1989. Tsumi no bunka to haji no bunka saikō. Bunka taishō to bunka hikaku. 罪の文化と恥の文化再考: 文化対照と文化比較. [A szégyen kultúrájának és a bűn kultúrájának újragondolása. A kultúrák kontrasztba állítása és összehasonlítása.] Faculty of Human Sciences, Osaka University - Annuals of Human Sciences 10: 71–87.
  43. Kiliç, Bülent – Kamaşak, Rifat 2009. „Factor Pattern of Auckland Individualism-Collectivism Questionnaire: A Study of Turkish Sample.” Isguc The Journal of Industrial Relations and Human Resources 11: 25–34. https://doi.org/10.4026/1303-2860.2009.0123.x
  44. Kotobank: Online Japán közmondások tára. A kiálló szöget beverik.
  45. Lanhem, Betty B. 1986. „Ethics and moral precepts taught in schools of Japan and the United States.” In: Lebra, Takie Sugiyama – Lebra, P. William (eds.): Japanese Culture and behavior. Selected readings. Honolulu: University of Hawaii Press, 280 ̶ 296. https://doi.org/10.1515/9780824841522-018
  46. Lebra, Takeyama S. 1976. Japanese patterns of behavior. Honolulu: University of Hawaii Press. https://doi.org/10.1515/9780824846404
  47. Makó Csaba – Nemes Ferenc 2002. „Paradigmaváltás a munkafolyamatban: poszt-fordizmus helyett neo-fordizmus.” Harvard Business Manager 1: 60–69.
  48. Makó Csaba – Novoszáth Péter 1992. „Tudásfelhasználás és munkaköri mobilitás összehasonlító vizsgálata.” Ergonómia: munkalélektan, munkaélettan, munkaszociológia 25(3): 1– 9.
  49. Markus, Hazel R. – Kitayama, Shinobu 1991. „Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation.” Psychological Review 98(2): 224– 253. https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
  50. Matsumoto, David – Weissman, Michelle D. – Preston, Ken – Brown, Bonny R. – Kupperbusch, Cenita 1997. „Context-Specific Measurement of Individualism-Collectivism on the Individual Level: The Individualism-Collectivism Interpersonal Assessment Inventory.” Journal of Cross-Cultural Psychology 28(6): 743 ̶ 767. https://doi.org/10.1177/0022022197286006
  51. Matsuyama, Kazuki 2016. Nihonjin Rōdōsha no shinrikōzō: kizokuishiki wo rikaisuru tameni. 日本人労働者の心理学:帰属意識を理化するために. [A japán munkavállalók pszichológiája: A szervezethez tartozás érzésének megértése érdekében.] Shōkeigakugi 63: 1 57– 81.
  52. Mesquita, Batja – Leu, Janxin 2007. „The Cultural Psychology of Emotion.” In: Cohen, Dov – Kitayama, Shinobu (eds.) Handbook of cultural psychology. New York: The Guilford Press, 734 ̶ 759.
  53. Miyazaki, Jun’ichi 2017. Nichiro kigyōbunka hikakukō. 日ロ企業文化比較考. [Gondolatok a japán és az orosz vállalati kultúra összevetésével kapcsolatosan.] Shakai kagaku zasshi. 18: 1 ̶ 46.
  54. Moeran, Brian 1976. „Individual, group and seishin: Japan’s Internal Cultural Debate.” In: Lebra, Sugiyama, Takie – Lebra William P. Japanese patterns of behaviour. Honolulu: University of Hawaii Press, 62–79.
  55. Morales, Francisco – Gaviria, Elena – Molero, Fernando – Arias, Ana – Domínguez, José 2000. „Individualism: One or many?” Psicothema. Suplemento 12.1: 34–44.
  56. Morsbach, Helmut 1984. „Some socio-psychological aspect of Japanese society and culture today – the concept of harmony ( ’WA’).” In: Melanowicz, M. (ed.) Man and society in Japan today. Warsaw: Warsaw University Press, 205–214.
  57. Naito, Takashi – Gielen, Uwe 1992. „Tatemae and Honne: A Study of moral relativism in Japanese culture.” In: Gielen U. P. – Adler L. L. – Milgram N. (eds.) Psychology in international perspective. Amsterdam: Swets and Zeitlinger, 161–172.
  58. Nakane, Chie 1965. „Towards a theory of Japanese social structure: A unilateral society.” The Economic Weekly 17(5–7): 197–216.
  59. Nakane, Chie 1973. Japanese Society. Harmondsworth: Penguin Books
  60. Nakane, Chie 1978. Tateshakai no rikigaku タテ社会の力学. [A vertikális társadalom mechanizmusai] Japan: Kōdansha Gendai Shinsho. Paperback Shinsho.
  61. Oetzel, John – Bardhan, Soumia – Kirschbaum, Kris 2007. „Intercultural Conflict from a Multilevel Perspective: Trends, Possibilities, and Future Directions.” Journal of Intercultural Communication Research 36: 183–204. https://doi.org/10.1080/17475750701737124
  62. Oyserman, Daphna – Coon, Heather – Kemmelmeier, Markus 2002. „Rethinking Individualism and Collectivism: Evaluation of Theoretical Assumptions and Meta-Analyses.” Psychological Bulletin 128: 3–72. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.1.3
  63. Oyserman, Daphna – Lee, Spike W. S. 2008. „Does culture influence what and how we think? Effects of priming individualism and collectivism.” Psychological Bulletin 134.2: 311–342. https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.2.311
  64. Ozaki, Robert S. 1983. The Japanese, a cultural portrait. Rutland: Vt: Tuttle Company Inc.
  65. Papp Melinda 2014. „A család intézményének átalakulása az ünnepi szokások tükrében a háború előtti Japánban (1868–1945).” Távol-keleti Tanulmányok 6.1–2: 159–178.
  66. Papp, Melinda 2012. „Conspicuous consumption in postwar Japan: The case of a rite of passage.” Human Affairs 22: 196–213. https://doi.org/10.2478/s13374-012-0017-0
  67. Papp, Melinda 2019. „Creating a ritual: objects, goods and services in Japanese childhood celebrations.” Japanese Religions 43: 1–28.
  68. Pinillos, María-José – Reyes, Luisa 2011. „Relationship between Individualist–Collectivist Culture and Entrepreneurial Activity: Evidence from Global Entrepreneurship Monitor Data.” Small Business Economics 37.1: 23–37. https://doi.org/10.1007/s11187-009-9230-6
  69. Pruitt Dean G. – Carnevale Peter J. 1993. Negotiation in Social Conflict. Pacific Grove, CA.: Brooks/Cole Publishers.
  70. Rahim, M. Afzalur 1983. „A measure of styles of handling interpersonal conflict.” Academy of Management Journal 26.2: 368–376. HTTPS://DOI.ORG/10.5465/255985
  71. Salzman, Michael B. 2018. A Psychology of Culture. Honolulu, Hawaii: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69420-7
  72. Schwartz, Shalom H. 1994. „Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values.” In: Kim, Uichol – Triandis, Harry C. – Kâğitçibaşi, Çiğdem – Choi, Sang-Chin – Yoon, Gene (eds.) Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. California: Sage Publications, Inc. 85–119.
  73. Sedgwick, Mitchell W. 2013. „Secular Ethics and the Continuations of Capitalism: Fetishes of Production, Career Hierarchy, and the Cult of the Leader in Japanese Industrial Corporations.” Senri ethnological studies 82: 59–66.
  74. Singelis, Theodore M. – Triandis, Harry C. – Bhawuk, Dharm P. S. – Gelfand, Michele J. 1995. „Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement.” Cross-Cultural Research 29.3: 240–275. https://doi.org/10.1177/106939719502900302
  75. Smith Alfred G. 1966. Communication and culture: readings in the codes of human interaction. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  76. Sodeberg, Anne Marie – Wilczewski, Michal 2017. „Badania Nad Komunikacją Międzykulturową: Dotychczasowe Paradygmaty i Perspektywy Badawcze.” Zeszyty Prasoznawcze 60.3: 540–566. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.17.033.7330
  77. Sternberg, Robert 2007. „Intelligence and Culture.” In: Cohen, Dov – Kitayama, Shinobu (eds.) Handbook of cultural psychology. New York: The Guilford Press, 547–568.
  78. Sugimoto Yoshio 2010. An introduction to the Japanese Society. Cambridge: Cambridge University Press.
  79. Trompenaars, Fons – Hampden-Turner, Charles 1993. Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business. New York: McGraw-Hill, 51–68.
  80. Wyer, Robert S. – Chiu, Chi-yue – Hong, Ying-yi (eds.) 2009. Understanding culture: Theory, research, and application. New York: Psychology Press.
  81. Yamaguchi, Susumu 1994. „Collectivism among the Japanese: A perspective from the self.” In: Kim, Uichol – Triandis, Harry C. – Kâğitçibaşi, Çiğdem – Choi, Sang-Chin – Yoon, Gene (eds.) Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. California: Sage Publications, Inc., 175–188.