Oktatáspolitika, nyelvpolitika, tannyelv-politika 1945–1989 között
PDF

Kulcsszavak

közoktatás-politika
tannyelvpolitika
politikai kontroll
orosznyelv-oktatás
kétnyelvű iskolák

Hogyan kell idézni

Vámos, Ágnes. (2020). Oktatáspolitika, nyelvpolitika, tannyelv-politika 1945–1989 között. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 8(4), 95–111. https://doi.org/10.21549/NTNY.31.2020.4.7

Absztrakt

A 2. világháború után a Szovjetunió megszállási övezetébe tartozó Magyarországon a sokirányú központosítás érintette a nyelvtanulást is: megszűnt a német, francia, angol és más tannyelvek tanítása, tantárgyi tanításuk is jelentősen szűkült, s kötelező tantárgy lett az addig nem tanult orosz nyelv. Zárt nyelvpolitika/nyelvoktatáspolitika volt érvényben az 1989-es rendszerváltozásig. Tanulmányomban a magyar–orosz tannyelvű iskolákat mutatom be, az 1945–1989 közötti időszak gazdasági, társadalmi, politikai kontextusában – forrás- és dokumentumelemzésekre támaszkodva, érzékeltetve a tannyelvpolitika változó mozgásterét a változó társadalmi, politikai kontextusban, s azokat a pedagógiai megfontolásokat, amelyek ezeket kísérték.

https://doi.org/10.21549/NTNY.31.2020.4.7
PDF
Copyright (c) 2020 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.