Egy ír−magyar/magyar−ír tanulószótár létrehozásának kihívásai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2024.1-2.155.167

Kulcsszavak:

ír−magyar tanulószótár, magyar−ír tanulószótár, KER szintezés, színlexémák, reáliák

Absztrakt

Jelenleg még egyáltalán nem létezik ír−magyar/magyar−ír szótár, ám az előkészítő munkálatok már megkezdődtek egy A2-es szintű, kétirányú tanulószótár összeállítására. A tanulmány ismerteti a készülő tanulószótárral kapcsolatban felmerült három fontos kihívást, a problémakezelés módszereit, valamint az ezek nyomán született megoldásokat is. A kihívások a következők: A lemmalista összeállítása és a címszavak Közös Európai Referenciakeret szerinti beszintezése; színlexéma-ekvivalenciák; reáliák (kultúraspecifikus lexémák). A fenti három problématípust a tanulmány egy-egy példán keresztül mutatja be: a magyar boka, zöld, és Észak-Írország lexémák, valamint azok ír ekvivalenseinek segítségével. A bemutatott módszerek és megoldások remélhetőleg elő fogják segíteni egy jó minőségű ír–magyar/magyar–ír tanulószótár létrejöttét.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-07-05

Hogyan kell idézni

Pődör, D. (2024). Egy ír−magyar/magyar−ír tanulószótár létrehozásának kihívásai. Modern Nyelvoktatás, 30(1–2), 155–167. https://doi.org/10.51139/monye.2024.1-2.155.167

Folyóiratszám

Rovat

Műhely