Egy ír−magyar/magyar−ír tanulószótár létrehozásának kihívásai
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2024.1-2.155.167Kulcsszavak:
ír−magyar tanulószótár, magyar−ír tanulószótár, KER szintezés, színlexémák, reáliákAbsztrakt
Jelenleg még egyáltalán nem létezik ír−magyar/magyar−ír szótár, ám az előkészítő munkálatok már megkezdődtek egy A2-es szintű, kétirányú tanulószótár összeállítására. A tanulmány ismerteti a készülő tanulószótárral kapcsolatban felmerült három fontos kihívást, a problémakezelés módszereit, valamint az ezek nyomán született megoldásokat is. A kihívások a következők: A lemmalista összeállítása és a címszavak Közös Európai Referenciakeret szerinti beszintezése; színlexéma-ekvivalenciák; reáliák (kultúraspecifikus lexémák). A fenti három problématípust a tanulmány egy-egy példán keresztül mutatja be: a magyar boka, zöld, és Észak-Írország lexémák, valamint azok ír ekvivalenseinek segítségével. A bemutatott módszerek és megoldások remélhetőleg elő fogják segíteni egy jó minőségű ír–magyar/magyar–ír tanulószótár létrejöttét.