A közös diskurzusépítés főbb stratégiáinak megfigyelése pedagógiai korpuszokban

Szerzők

  • Szilvia Szita Strasbourgi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.68.81

Kulcsszavak:

beszélt nyelvi korpusz, pedagógiai korpusz, korpusznyelvészet, multimédia-korpuszok, korpuszok a nyelvoktatásban, diskurzuselemzés

Absztrakt

A tanulmány a pedagógiai céllal készült élőnyelvi korpuszokban vizsgálja a közös diskurzusépítés stratégiáit. Ehhez három különböző nyelvű (magyar, angol, francia) interjúkorpuszt használ, bizonyítva, hogy ezekben az alacsonyabb nyelvi szintre (A1/B1) készült korpuszokban is nagy számban előfordulnak a közös diskurzusépítés fontosabb stratégiái. Arra is kitérünk, hogy a gondosan strukturált interjúkorpuszok előnye, hogy a diák tematikusan behatárolt, nyelvileg adekvát, vagyis jól értelmezhető szövegeket tanulmányozhat, ezekben figyelheti meg a mindennapi kommunikáció fenntartásához, továbbviteléhez szükséges elemeket. Mivel ezek az elemeket több szövegben is ismétlődnek, a tanuló képet kap arról, mely elemek jellemzők az interjúalany sajátos nyelvhasználatára, és melyek tartoznak a nagyobb nyelvi közösség tipikus diskurzusépítési stratégiáihoz.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-06-25

Hogyan kell idézni

Szita, S. (2023). A közös diskurzusépítés főbb stratégiáinak megfigyelése pedagógiai korpuszokban. Modern Nyelvoktatás, 29(1–2), 68–81. https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.68.81

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok