A közös diskurzusépítés főbb stratégiáinak megfigyelése pedagógiai korpuszokban
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.68.81Kulcsszavak:
beszélt nyelvi korpusz, pedagógiai korpusz, korpusznyelvészet, multimédia-korpuszok, korpuszok a nyelvoktatásban, diskurzuselemzésAbsztrakt
A tanulmány a pedagógiai céllal készült élőnyelvi korpuszokban vizsgálja a közös diskurzusépítés stratégiáit. Ehhez három különböző nyelvű (magyar, angol, francia) interjúkorpuszt használ, bizonyítva, hogy ezekben az alacsonyabb nyelvi szintre (A1/B1) készült korpuszokban is nagy számban előfordulnak a közös diskurzusépítés fontosabb stratégiái. Arra is kitérünk, hogy a gondosan strukturált interjúkorpuszok előnye, hogy a diák tematikusan behatárolt, nyelvileg adekvát, vagyis jól értelmezhető szövegeket tanulmányozhat, ezekben figyelheti meg a mindennapi kommunikáció fenntartásához, továbbviteléhez szükséges elemeket. Mivel ezek az elemeket több szövegben is ismétlődnek, a tanuló képet kap arról, mely elemek jellemzők az interjúalany sajátos nyelvhasználatára, és melyek tartoznak a nagyobb nyelvi közösség tipikus diskurzusépítési stratégiáihoz.