(Francia) fonetika felsőfokon

Szerzők

  • István Csűry Debreceni Egyetem BTK

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.114.132

Kulcsszavak:

fonológia, kiejtésfejlesztés, francia nyelv, nyelvszakos képzés

Absztrakt

A tanulmány abból az alaptételből indul ki, hogy az idegen nyelvi szakemberektől jogos autentikus kiejtést elvárni még akkor is, ha az átlagos L2-használó esetében nem az idealizált anyanyelvi beszélőhöz viszonyítva ítéljük meg a kiejtés színvonalát. A szerző a francia BA és a franciatanári MA-képzés példáján megvizsgálja, melyek a diplomaszerzés hivatalos nyelvi követelményei, milyen szintleírások tartoznak ezeknek a fonológiai komponenséhez a Közös Európai Referenciakeretben, és hogy a magyarok francia kiejtésében melyek azok a tipikus jegyek, amelyek a C1 szintet elérő, de az autentikus francia beszédtől idegen hangzás „szürke zónájába” tartoznak. Egy kérdőíves felmérés alapján bemutatja a kiejtésfejlesztés alapproblémáit a hallgatók szemszögéből, illetve a fonetikai oktatást meghatározó tényezőket, melyek gátolják az eredményes kiejtésfejlesztést. Megállapítja, hogy új módszertani megoldásokra van szükség, melyek interaktív tartalmakra és a blended learning eszköztárára építenek.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-06-25

Hogyan kell idézni

Csűry, I. (2023). (Francia) fonetika felsőfokon. Modern Nyelvoktatás, 29(1–2), 114–132. https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.114.132

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok