Fordításelméleti vizsgadolgozatok korpusznyelvészeti elemzése
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2021.3-4.31.42Kulcsszavak:
fordításelméleti előadások, vizsgadolgozatok korpusza, SketchEngine, konkordancia, thezauruszAbsztrakt
A szerző a 2020/2021-es tanév fordításelméleti vizsgadolgozataiból két gépileg elemezhető korpuszt állított össze, melyeket a Sketch Engine automatikus szövegelemző szoftver segítségével elemzett. Az első elemzésben arra kereste a választ, hasznosnak tartják-e a hallgatók a fordításelméleti előadásokat. A második elemzésben arra kereste a választ, milyen témák érdeklik a hallgatókat, ha szabadon választhatják ki az olvasmányukat. A Sketch Engine használata a két korpusz elemzésében hasznosnak bizonyult, és bár lehetőségeit a kutatás korántsem használta ki teljesen, így is igazolta az intuitíven érzékelt tendenciákat. A Saját vélemény korpusz (11 097 szó 118 vizsgadolgozatból) automatikus gépi elemzésének adatai azt mutatták, hogy a hallgatók hasznosnak tartották az előadásokat, leginkább a szövegnyelvészetieket és a reáliákról szólókat. A Választott olvasmány korpusz (69 453 szó 118 vizsgadolgozatból) automatikus gépi elemzésének adatai azt mutatták, hogy az említések gyakorisága alapján a hallgatók számára jelenleg a gépi fordítás utószerkesztése és az audiovizuális fordítás különböző fajtái a legérdekesebb témák.