Hallássérült kisgyermekek családközpontú korai intervenciójának hazai alakulása

Szerzők

  • Szandra Lukács ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet
  • Andrea Détár ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2023.1.1

Kulcsszavak:

korai intervenció, naturális auditív-verbális terápia, szülői bevonódás, nyelvelsajátítást támogató stratégiák

Absztrakt

Absztrakt

Háttér és célok: A hallássérült gyermekek korai intervenciója a több évtizedes múlttal rendelkező, evidenciaalapú, naturális auditív-verbális terápia mentén történik. Ennek kialakulását és gyakorlati megvalósulását a tudomány és technika fejlődése tette lehetővé.

Módszer: Ez a narratív áttekintés a hallássérült gyermekek korai intervenciója kapcsán kíván egy képet adni, hogy milyen fejlődési út vezetett a jelenlegi szakmai elvek, konszenzusok kialakulásához.

Következtetések: Kutatások bizonyították, hogy a hallássérült gyermekek nyelvi fejlődése szignifikáns összefüggésben áll a szülők terápiába való bevonódásával, aktív szerepvállalásával, valamint az idői tényezővel, a hallássérülés minél korábbi felismerésével (Moeller, 2000; Sharma et al., 2002). A hallássérült gyermekek heterogén csoportot alkotnak. Azonban mindannyiuk számára elérhető az egyéni igényeket figyelembe vevő terápia, optimális halláskorrekció, mely által új perspektívák nyíltak az élet számos területén.

Kulcsszavak: korai intervenció, naturális auditív-verbális terápia, szülői bevonódás, nyelvelsajátítást támogató stratégiák 

##submission.downloads##

Megjelent

2023-03-15

Hogyan kell idézni

Lukács, S., & Détár, A. (2023). Hallássérült kisgyermekek családközpontú korai intervenciójának hazai alakulása . Gyógypedagógiai Szemle, 51(1), 5–23. https://doi.org/10.52092/gyosze.2023.1.1

Folyóiratszám

Rovat

Tudományos közlemények