220 éves a magyar siketoktatás

Szerzők

  • Lászlóné Ványi Cházár András Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.13

Kulcsszavak:

szurdopedagógia, létszámcsökkenés, EGYMI, integráció, inklúzió

Absztrakt

ABSZTRAKT

Cházár András – a családjában elszenvedett csapások okán – a következő kijelentést tette: „A mások nyomorúságát fogom enyhíteni, hogy a magamét felejtsem!”. Elhatározásának köszönhetően 1802. augusztus 15-én megnyitotta kapuját a gyógypedagógia alma matere „Váczi Királyi Magyar Siketnéma-Intézet” néven. A kapunyitás óta sokat változott a szurdopedagógia tartalma és módszere. Napjainkban egyre kevesebb a súlyos halláscsökkenése miatt speciális iskolában tanuló diák. Ez, és az integráció általános gyakorlatának elterjedése az új kihívásokra irányítja a szakemberek figyelmét. Az eltelt 220 év arra kötelez, hogy a múlt értékeit tisztelve megfogalmazzuk napjaink szakmai feladatait.

Kulcsszavak: szurdopedagógia, létszámcsökkenés, EGYMI, integráció, inklúzió

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-15

Hogyan kell idézni

Ványi, L. (2022). 220 éves a magyar siketoktatás. Gyógypedagógiai Szemle, 50(4), 240–243. https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.13

Folyóiratszám

Rovat

Bővített összefoglalók a MAGYE konferencia szakosztályi előadásaiból