A Vadaskert Gyermek-és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancián működő ADHD-specifikus támogató programok bemutatása

Szerzők

  • Dóra Sarolta Kis Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
  • Bálint Roznik Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
  • Kristóf Kollár Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
  • Mónika Máté Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
  • Csilla Barna Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
  • Ildikó Baji Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest és Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.2-3.5

Kulcsszavak:

figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, ADHD, viselkedésterápia, specifikus támogató program,

Absztrakt

ABSZTRAKT

A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar az egyik leggyakoribb gyermekpszichiátriai kórkép, melynek tünetei az érintett gyermekek és családjaik életében számos területen okozhatnak nehézséget. A legtöbb esetben az ADHD kezelésének optimális eszköze a kombinált viselkedésterápia és farmakoterápiás ellátás. Az óvodás (4-6 éves) korosztály számára a viselkedésterápia, kiemelten a szülők pszichoedukációja elsődleges terápiás intervenció a gyógyszeres kezelést megelőzően. Az ellátás ugyanakkor specifikusan a gyermekre és az adott családra szabva tud a leghatékonyabbá válni. Az ADHD-s gyermekek gyakran olyan viselkedésproblémákkal küzdenek, melyek mások számára is kihívást jelentenek, ezáltal kihatva a gyermekek kortárskapcsolataira és közvetett módon önértékelésükre is. A viselkedésterápiában épp ezért ezen viselkedési eltérések csökkentése és az énkép erősítése, az önértékelés javítása is fontos célt képez.

Cikkünk célja a Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancián működő támogató programok bemutatása, ahol az ADHD-val diagnosztizált, vagy a kórképre utaló tüneteket mutató óvodás- és iskoláskorú gyermekek kognitív viselkedésterápiája történik.

Kulcsszavak: figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, ADHD, viselkedésterápia, specifikus támogató program, „Fészek” program, „Méhkas” részleg

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-15

Hogyan kell idézni

Kis, D. S., Roznik, B., Kollár, K., Máté, M., Barna, C., & Baji, I. (2022). A Vadaskert Gyermek-és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancián működő ADHD-specifikus támogató programok bemutatása. Gyógypedagógiai Szemle, 50(2-3), 149–158. https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.2-3.5

Folyóirat szám

Rovat

A gyakorlat műhelyéből