Évf. 13 szám 1 (2021): Közösségépítés: család és nemzet, hagyomány és innováció
Tanulmányok

Renouncing the World and Taking Ordination: Family Ties of Mongolian Buddhist Novices

Krisztina Teleki
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Bio

Megjelent 2021-12-15

Kulcsszavak

  • mongol buddhizmus,
  • szerzetessé válás,
  • szerzetesi élet,
  • szerzetesség és család,
  • szerzetesgenerációk

Hogyan kell idézni

Teleki, K. (2021). Renouncing the World and Taking Ordination: Family Ties of Mongolian Buddhist Novices. Távol-Keleti Tanulmányok, 13(1), 45–67. https://doi.org/10.38144/TKT.2021.1.4

Absztrakt

A múlt század jelentős változásokat hozott Mongólia történetében a Bogd kán teokratikus uralmától kezdve (1911–1921) a szocializmuson át (1921–1989) a demokráciáig. Jelen cikk a szerzetessé válás, azaz az „otthonból az otthontalanságba” távozás XX. század eleji és végi, XXI. század eleji formáit és lehetőségeit szemlélteti. Írott források híján személyes beszélgetések világítanak rá a szerzetesnövendékek motivációira, családi kötelékeire, családban betöltött szerepére. A beszámolók között három szerzetes-generáció emlékeit találjuk: az 1920–1930-as években fogadalmat tett szerzetesek visszaemlékezéseit, egy 1990-ben fogadalmat tett szerzetes beszámolóját, valamint Mongólia főkolostora, a Gandantegčenlin kolostor Tantrikus iskolája jelenlegi növendékeinek tapasztalatait. A beszámolók rámutattak arra, hogy bár a buddhizmus a rendszerváltás után nem érte el egykori történeti jelentőségét, kizárólagos vallási szerepét Mongóliában, napjainkban a régi hagyományok és újítások együtt élnek. A Vajrayāna hagyományban oly fontos mester és tanítvány kapcsolat kiemelt szerepe azonban mindmáig megmaradt.  

Hivatkozások

  1. Abrahms-Kavunenko, Saskia 2018. “Mustering Fortune: Attraction and Multiplication in the Echoes of the Boom.” Ethnos, Journal of Anthropology 84.1: 1–19. https://doi.org/10.1080/00141844.2018.1511610
  2. Abrahms-Kavunenko, Saskia 2019. Enlightenment and the Gasping City. Mongolian Buddhism at a Time of Environmental Disarray. Ithaca and London: Cornell University Press. https://doi.org/10.7591/9781501737664
  3. Abrahms-Kavunenko, Saskia 2019. “Tenuous Blessings: The Materiality of Doubt in a Mongolian Buddhist Wealth Calling Ceremony.” Journal of Material Culture 25.5: 1–14. https://doi.org/10.1177/1359183519857042
  4. Birtalan, Ágnes (ed.) 2008. Hagyományos Mongol Műveltség I. A mongol nomádok anyagi műveltsége [Traditional Mongolian Culture, Part I. Material Culture]. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Belső-ázsiai Tanszék.
  5. Birtalan, Á. – Majer, Zs. – Szilágyi, Zs. – Teleki, K. (eds.) 2015. Buddhizmus a mai Mongóliában [Buddhism in Contemporary Mongolia]. Hagyományos Mongol Műveltség III. [Traditional Mongolian Culture III.] Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
  6. Boldbātar, £. 2010. Mongolīn burxanī šašnī lam xuwrag [Mongolian Buddhist Monks]. Ulānbātar: Soyombo Printing.
  7. Forbáth, László 1934. A megujhodott Mongolia [The New Mongolia]. Budapest: Franklin (A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára [Library of the Hungarian Geographical Society]).
  8. Goldstein, Melvyn C. 2010. “Tibetan Buddhism and Mass Monasticism.” In: Adeline Herrou and Gisele Krauskopff (eds.) Des moines et des moniales dans le monde. La vie monastique dans le miroir de la parenté. Presses Universitaires de Toulouse le Mirail, 1−16. [English version of the French paper]
  9. Majer, Zs. – Teleki, K. 2019. Öndör nastan lam narīn yaria. ХХ jūnī exen üyeīn xürē xīdǖdīn talār awsan yarianūd II. (2006–2009). [Interviews with Old Mongolian Monks about Monasteries existing in the Early 20th century (2006–2009)]. Ulaanbaatar: Mongolian Academy of Sciences, Institute of History and Ethnology.
  10. Pozdneyev, Aleksei Matveevich 1978. Religion and Ritual in Society: Lamaist Buddhism in late 19th-century Mongolia. Ed. by J. R. Krueger. Bloomington: The Mongolia Society.
  11. Sūtra of Nanda’s Ordination (Tib. dga’ bo rab tu byung ba’i mdo). Degé Kangyur, 328, Vol. 72 (mdo sde, sa). 254b–257a. www.84000.co.
  12. Teleki, K. 2012. Monasteries and Temples of Bogdiin Khüree. Ulaanbaatar: Mongolian Academy of Sciences, Institute of History.
  13. Teleki, K. 2019. Öndör nastan lam narīn yaria. ХХ jūnī exen üyeīn xürē xīdǖdīn talār awsan yarianūd II. (2007–2017). [Interviews with Old Mongolian Monks about Monasteries existing in the Early 20th century (2007–2017)]. Ulaanbaatar: Mongolian Academy of Sciences, Institute of History and Ethnology.
  14. Ven. Čoiǰamc, Ūš, Ulānbātar, 18 September 2009.
  15. Ven. Dašdorǰ, Ceyenxǖ, Jǖn xürē Daščoilin xīd Monastery, Ulānbātar, 2 July 2010.
  16. Ven. Galsan, Gombo, Dambadarǰālin xīd Monastery, Ulānbātar, 7 July 2010.
  17. Ven. Ganjorig, Cedendamba – Lxagwadorǰ, Cewegsüren – Mönxbātar, Lxagwaǰancan –Mönx-Erdene, Mönxtüwšin, Gandantegčenlin Monastery, £üd dacan, Ulānbātar, February 2020.
  18. Ven. Gončig, Darǰā, Ulānbātar, 25 September 2009.
  19. Ven. Gončig, Sandag, Gandantegčenlin Monastery, Ulānbātar, 13 September 2009.
  20. Ven. Gončig, Sandag, Gandantegčenlin Monastery, Ulānbātar, 9 November 2010 (conducted in cooperation Claire A. Whitaker).
  21. Ven. Nandinbātar, Myagmar, Jǖn xürē Daščoilin xīd Monastery, Ulānbātar, 4 February 2020.
  22. Ven. Osor, Nyam, Šanxīn Barūn xürē, Xarxorin district, Öwörxangai province, 14 April 2010.
  23. Ven. Perenleiǰamc, Regden, Batcengel district, Arxangai province, 6 August 2010.
  24. Ven. Sodnomceren, Šülǰin, Ulānbātar, 12 May 2010.
  25. Ven. Tügǰ, Šiǰir, Lamrim dacan Monastery, Ulānbātar, 3 November 2010 (conducted in cooperation with Claire A. Whitaker).
  26. https://www.eap.bl.uk/project/EAP264/search (accessed: 10.03.2020).
  27. http://www.mongoliantemples.org (accessed: 10.03.2020).