Fordítási stratégiák az elméletben és a fordítástechnika oktatásában

Szerzők

  • Júlia Dróth

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2021.3-4.99.106

Kulcsszavak:

fordítási stratégia, fordítási modellek, fordítási normák, fordítástechnika, oktatás

Absztrakt

Bár a fordítási stratégia kifejezés számos fordításelméleti és oktatási modell része, értelmezése és alkalmazása bizonytalan: utalhat folyamatra, eredményre, technikákra, módszerekre, eljárásokra, átváltásokra, műveletekre. Írásomban áttekintem a stratégia fogalmát, főbb típusait, valamint szerepét a fordítástechnika oktatásában. Célszerű a fordítási stratégiákat olyan módszerként kezelni, amelynek segítségével a fordító alkalmazkodik a fordítási normákhoz a lehető legjobb célnyelvi változatok érdekében. A stratégiáknak ez az alkalmazása megegyezik a fordítástechnika tantárgy céljaival. A tananyag fordítási feladatokra épül, s a makroszintű fordítói döntések előkészítésével kezdődik. Ugyanakkor a hallgatók a mikroszintű döntéseikkel kapcsolatban is folyamatos visszajelzést kapnak a fordításaik lektorálásán, értékelésén keresztül. Ez lehetővé teszi, hogy az elméletet összekapcsoljuk a gyakorlattal, és a tanulóktól érkező kérdések nagy arányban szerepeljenek az órai témák között. 

##submission.downloads##

Megjelent

2021-11-30

Hogyan kell idézni

Dróth, J. (2021). Fordítási stratégiák az elméletben és a fordítástechnika oktatásában. Modern Nyelvoktatás, 27(3-4), 99–106. https://doi.org/10.51139/monye.2021.3-4.99.106